• Essie32

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej! 

Började med letrozole i onsdags, ska på vul 19/1 (cd11) för uppföljning OCH ÄL troligtvis 20-21 januari. BIM ca 1-2 februari. 

Har läst hela tråden och grattis till er som plussat! Samt styrkekramar för er alla som fortsätter att kämpa mot ett + ! 

Jag ska börja ta äl-stickor från på söndag för att inte missa något.. jag har rätt kort cykel på 24-25 dagar, så nu längtar jag till nästa vecka för att se på VUL om det bildats någon fin äggblåsa. 

Hoppas verkligen på att 2017 blir ett + år :) det första försöket med letrozole (enkelkur) och 3.e seriöst försök att bli med barn. Håller tummarna för oss alla!

<3 

• Essie32
    Anonym (Petra) skrev 2017-01-23 17:26:44 följande:
    Hoppas in här, 40+. Letrozol dubbelbeh denna cykel, och precis haft ÄL. VUL CD 12 i fredags visade äggblåsa på 28mm!! Tror ändå att det tog 1-2 dygn till ÄL, i alla fall om man går på hur länge det tog innan magsmärtan försvann.. Ingen otrivelle denna gång. Hur stora blåsor brukar man ha innan ÄL? ngn som vet? Och slemhinnan - hur tjock ska den vara? 
    Bättre med eller utan otrivelle, någon som vet? 
    wow! bra med så stor blåsa! Men kommer det sig att den hann växa så mycket? Min läkare sa att blåsor är mogna och klara för ägglossning vid ca 23mm.
  • Essie32

Hej alla! 

Jag tog mitt första letrozolkur i januari men utan något pos resultat. 
    Är inne på 2:a försöket med äggstimulering nu (fortfarande enkelkur) och hade äl 14 eller 15 februari. Så idag är jag på äl+6 eller 7.

Tror tyvärr inte på att det har tagit sig denna gång heller, har bara en sådan känsla :/ Min gyn var tvärsäker (redan första gången ) att jag utan problem skulle bli gravid då allt såg mycket bra ut (irriterande..)

ehh. Efter första kuren visade det sig att min lutealfas är på 10 eller 11 dagar så denna gång fick jag progesterankräm (crinone 8%) som jag ska ta i 7-10 dagar för att eventuellt ge chans för ägget att hinna "flytta in" hos mig utan att bli utslängd med mensen. Ikväll blir det 4:e dagen med crinone och ska fortsätta i ca 1 vecka till (gå över min korta lutealfas) och om jag testar neg så kan jag sluta använda den och invänta mens. BIM på söndag. Känns so evighet :/ och inte ens en minsta känsla på att det kan vara något.. 

Har någon av er testat Crinone 8% (progesteronkräm, vaginalt) ?? Erfarenhet? 

Gratis till alla som plussat! <3 <3 < 3

Styrkekramar till alla som väntar på plus!! <3 

• Essie32
    Nykär15 skrev 2017-02-22 12:25:37 följande:

Ej testat Crinone, men jag tar Lutinus vaginalt från 6 dagar efter Ovitrelle/ÄL för att göra det extra gynnsamt för en graviditet att fästa och stanna kvar. 

Min läkare var med löjligt positiv när jag började med Letrozol..men inte blivit gravid trots tre dubbelkurer samt Ovitrelle på den sista. Då hade jag två fina blåsor på 20 respektive 23 mm. 

Nu har vi i stället får prova sprutor, då man sägs svara bättre på det när man är lite äldre (jag är 40) och ikväll ska jag ta Ovitrelle igen. Hade en blåsa på 20 mm för två dagar sen så ett moget ägg finns iaf...hoppas nu innerligt att det är ett guldägg Hjärta

Håller tummarna för dig att det tar sig denna gång <3 ! När har du BIM? 

Jag ska be om Ovitrelle nästa gång för att vara 100 på att ägget verkligen släpper! Även om jag är på ÄL+7 så känner jag med hela min kropp att det inte tog sig. Kommer hålla ut och ta crinone i 6-7 dagar till och testa mig om 5 dagar och fram till äl+13. Sen inväntar mens och försöker igen..

• Essie32

Jag har tidigare ätit letrozol enkelkur i 2 månader och tyvärr blev det ingenting. 

Imorgon är jag på CD 3 och ska ta nästa omgång. Jag funderar på om det behövs höja dosen? Jag har vid de tidigare 2 månaderna haft bara 1 ägg som var moget. 

Jag får inte tag på min läkare för att fråga om jag ska testa en dubbelkur denna månad. Ska jag fortsätta med enkel eller höja själv? Jag tänkte att jag kanske behöver mer stimulering så jag åtminstone kan få till 2 ägg.. slemhinnan hade jag ca 8 båda gångerna så det är väl helt ok? 

• Essie32
    Nykär15 skrev 2017-03-02 11:08:09 följande:

Nej tanken är ju att man bara ska mogna ett ägg när man stimuleras eftersom det innebär större risker med flerbördsgraviditet. Sen om två ägg mognar så får man ju ofta köra ändå, men är det mer än två ska man helst avstå då det innebär så stora risker. 

Så det verkar som du svarar bra på enkeldos så jag tror inte din läkare kommer vilja höja dosen. Slemhinnan är ju med ok beroende på vilken dag den var 8 mm i förhållande till hur stort äggblåsan var då?

ok, båda  vul jag hade var på CD 12 och ägget var då 20mm och slemhinnan 8, så läkaren sa att jag skulle ägglossa den natten eller dagen efter. /hade troligtvis äl 1-2 dagar senare enigt alla symptom, temp och stickor). 

Ok, då borde jag kanske inte mixtra med doser.. Det är så frustrerande att det inte blir något trots att allt "ser fint ut". Om det nu var sa att ägget släppte 1 dag senare än vad jag tror så kanske "missade" vi det.  Jag tog cb dubbelindikator för att kolla om det forts var "peak" på dag 14 (den visade innan peak på 13&14) men det blev neg. Det är så mycket som ska fungera så det är svårt att förstå vad var det som inte funkade denna månad heller.. men mycket bero ju på själva ägget också. 

Hur tidigt efter äl börjar du med progesteron? Jag tog första crinone dosen 5 dagar efter positiv äl-sticka (positivt på måndag, tog progesteron på söndag). Är inte det för sent isf?? Jag får kolla med läkaren igen nästa vecka när jag gör vul på dag 10.

• Essie32
    Nykär15 skrev 2017-03-02 13:19:17 följande:

Verkar ju jättebra, både slemhinna och storlek med tanke på cykeldag, så jag hade absolut inte mixtrat med något och riskera att ex överstimuleras i stället. Allt är ju precis som det ska och du verkar ha ÄL rätt i tiden. 

Min läkare säger jag ska börja med Lutinus (progesterongvagiatorier) 7 dagar efter ÄL, men nu när jag tagit Ovitrelle kan jag börja 5-6 dagar efter enligt henne. Det är inte för sent. Börjar man för tidigt så är risken att man stoppar ÄL i stället om den inte skett ännu och kroppen börjar ju producera progesteron själv efter ÄL med, så det är runt tiden ägget ska fästa som man drar på med extra.

Varför gör ni VUL efter ÄL? 

Nej, vul bara innan ÄL. (skrev kanske fel..) DEnna gång blir det redan på dag 10 då det är helg på dag 11&12 och måndag dag 13 kan vara sent, vill se hur allt ser ut och om det blir någon blåsa samt vilken storlek etc.
  • Essie32
    Nykär15 skrev 2017-03-02 13:56:35 följande:
    Låter som du är väl omhändertagen så det blir nog bra Glad Jag hade VUL på CD10 nu sist med då jag haft så tidig ÄL sista cyklerna

Ja, jag är väldigt nöjd med min läkare. Det är bara irriterande hur positiv han är varje gång efter VUl när "allt ser riktigt bra ut. Det kommer gå bra denna gång". Han ger mig alldeles för stora förhoppningar hahah. 

Ah, denna äl måste jag och min man  ha en större "säkerhetsmarginal " då jag jag kanske missade själva ägglossningdagen. (Fast det borde ju räcka med de dagarna innan egentligen. )

Tack för lite uppmuntrade svar ;) jag tror vi har BIM samma dag? Min är 27/3. Håller tummarna på att denna målad leverera och att vi får världens finaste julklapp! :)

• Essie32

VUL igår på CD 10. En blåsa på 18mm och bra slemhinna. Läkaren sa att jag ägglossar 36-48 men förmodligen söndag.
    Tyckte det lätt tidigt.. men idag tog jag ÄL tester och de visar peak! Idag är jag på CD 11 så skönt med lite tidigare ÄL så slipper jag vänta så länge på den "andra" fasen och att börja tolka kroppen haha

CB med dubbelindikator visar peak
    de andra blev sjukt starka sedan igår!!

Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera