• Mila

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

pimpim78 skrev 2017-02-01 21:06:33 följande:

Tack för alla fina lyckönskningar. Önskr er prcis lika mycket kärlek tillbaka.

Hörrni, snart e det sommar, sol, man blir lite brun o känner sig lite fräschare, det blir roligare att komma ut o röra på sig, o sen vips, tror jag vi alla får ett härligt plus lagom till sommaren.

Stor kram på er o kämpa på, och är det någon som behöver letrozol kan jag skicka mina, synd att slänga en hel förpackning.......

Nykär15 skrev 2017-02-02 08:41:11 följande:

Jag tar dem hemskt gärna! Hon vill att vi går över på sprutor, men jag tycker ju Letrozol verkar funka på mig då jag hade fina blåsor och bra slemhinna. Har även tagit ut Gonal-F för tre omgångar som jag ju kommer använda ihop med Letrozol som innan...om du vill? Och om jag inte använder dem så kan jag skänka dem vidare :)

Nykär. Om du inte skulle använda dom så står jag gärna i kö. Har försökt hittat just letrozole i väntan på utredning. Jag har problem med bland annat tunn slemhinna så en privat gyn trodde just letrozole skulle hjälpa :)
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila

Ni som tagit letrozol några gånger. Märker ni någon skillnad vid äl mot om ni haft egen äl? Tänkte på sekret och känningar? Jag ska ta dag 5-9 så antar att man inte brukar få tidigare äl då? Jag brukar ha på cd16-21

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Mila
    Nykär15 skrev 2017-02-23 08:58:17 följande:

Jag tog dubbeldos från dag 3-7, hade inte mer sekret tyvärr och min ÄL kom från CD10-12, jag har normalt egen ÄL på CD12 så den höll sig där omkring. 

Jag har haft dåligt med sekret inför ÄL sista åren, men blivit gravid ändå. Räcker man har lite runt tappen så det är inte alltid man har så mycket att det kommer ut. Men förr var det en jättebra koll för mig på när jag skulle ha mens, stämde som en klocka. Men denna gången när jag tar Bemfola har jag haft flytningar så det känns som nån knäckt ett ägg i mig HAHAHA, bara rinner. Men den sprutan innehåller precis som Letrozol FSH men utöver det även LH som är det som gör att man får bra sekret, så min läkare var nöjd med hur allt såg ut inuti med flytningarna denna gången. 

Slemhinnan har vart jättefin alla gånger med Letrozol, men var något tjockare nu med Bemfola. Jag kommer även ta de sprutorna nästa cykel om detta inte tar sig. Gillade dem verkligen bättre på hur kroppen reagerar. Mindre molvärk än med Letrozol, mindre uppsvälld och mer sekret. 

Har haft mer ont just vid ÄL med Letrozol än vid min egna, men har alltid haft rätt ont vid äl, men nu rätt extremt. Denna gången får vi se, jag släppte lös ägget med Ovitrelle igår, så idag eller i morgon borde jag känna av det isf...

Okej, det kanske är väldigt individuellt. Som med det mesta :p ska bli spännande att se på vul iaf.

Vad spännade att det verkar funka på dig med nya medicinen. Jag håller tummarna för dig! :)
  • Mila
    efg skrev 2017-02-24 14:58:48 följande:

Ja har haft något längre mena faktiskt än ja brukar. Men en av biverkningarna för letrozol är vaginala blödningar/spottings så inget konstigt :)

Okej tack :)

Men det måste ju vara en negativ biverkninga? Tänkte på om det påverkar äl osv?
  • Mila

Idag var jag på vul efter första kuren letrozole. Jag blev lyckligt överraskad. Cd13 och slemhinnan var 8mm och ett ägg på 22-23 mm och ett något mindre. Så äl lär vara närsom :)

Jag brukar ha äl på cd16-21 och slemhinnan har aldrig varit tjockare än 5-6mm på cd 20. Så jag antar att letrozole funkade bra för mig :) ska även ta ett progesteronprov på torsdag nästa vecka.

• Mila
    Nykär15 skrev 2017-03-01 10:56:22 följande:

Vad roligt! Bara att ligga i nu då!

Dock så tog jag ältest både igår och idag, som är näst intill blanka. Digitalt var en runt ring. Så då borde inte är vara än iaf..? Ägget kan väl inte bli hur stort som helst..
  • Mila
    Nykär15 skrev 2017-03-01 13:55:05 följande:

När man stimuleras så blir äggblåsorna lite större än vad de blir annars innan de släpper. Jag hade på 23 mm och de släppte först två dagar senare. 

Men denna gången hade jag en på 20 mm på CD10 och den släppte ist dagen efter.

De kan bli uppåt 28 mm utan problem. Sen kan de ju bli stora utan att faktiskt lossa med...det är inte en garanti att de släpper bara för att de är stora tyvärr. Har man inte tillräckligt med LH så släpper inte ägget, det är LH som stimulerar ÄL och när det når en tillräckligt hög nivå släpper ägget, det är då man får positivt ÄL-test. 

Har din läkare tagit LH-prov på dig? Annars kan man ta Ovitrelle för att lossa ett moget ägg. Jag hade fortsatt med ÄL-test om jag vore du, om det inte blivit starkt om två dagar hade jag ringt min läkare och frågat om att ev få en spruta. 

Okej :)

Nej inga sådana prover. Utan denna cykel är mer test för att se hur min kropp funkar. Så är väl därför jag får ta en progesteron prov nästa vecka för att se.

Men jag funderar faktiskt på det som du säger. Att om det inte blir positivt ringa och rådfråga om jag kan få hjälp.

Ska nog ta ett till test ikväll för att se om det blivit starkare.
  • Mila
    Coco123 skrev 2017-03-03 12:49:43 följande:

Har gjort VUL idag och hade en follikel som var 17mm och en på andra sidan som var15mm. Hon sa att det var större chans att det blir tvillingar då de var så lika i storlek! Hon tyckte vi skulle använda skydd om vi inte kunde tänka oss tvillingar. Någon som vart i samma sits?Hur stor är chansen?

Vet ingen statistik. Men tror chansen är väldigt liten att båda äggen ska vara i bra kvalité, att båda släpper, att 2 bra spermier kommer in i äggen, och att båda fäster.

Hade jag fått det beskedet hade jag kört på. Skulle bli glad om vi skulle få tvillingar :)
  • Mila

Någon som vet vad Endometrium 8 mm, typ 1 betyder? Jag vet ju att slemhinnan var 8 mm, men vad betyder typ 1?

Sen undrar jag om någon testat letrozole både dag 3-7 och 5-9? Blev det någon skillnad?

• Mila
    Coco123 skrev 2017-03-08 10:38:21 följande:

Har lite panik.. fick temphöjning imorse vilket jag förstår innebär att ägglossning var igår. Igår var jag skittrött och somnade på soffan så vi missade att ligga! Såå jäkla typiskt..men vi har haft sex fred-mån en gång om dagen så det är inte helt kört va?

Jag har den där ångesten varje månad även fast jag tar ältest och tempar :p vi missade också ÄL-dagen denna gång. Men det ska ju räcka med 1-2 dagar innan om din man har bra spermier :)
  • Mila
    EmmaB1988 skrev 2017-03-12 12:46:18 följande:

Blev nå fel i förra inlägget.

Njae. Fortfarande utslag som nu gör mer ont. Och jag som vurpa igår när jag åkte skidor och gjorde illa svanskotan :/ Svårt att både ligga och sitta.

Hoppas prestationsångesten försvinner för honom ju mer vi får regelbundet sexliv. Har ju skrivit tidigare att han aldrig tar initiativ osv. Vi har nu bestämt att schemalägga sexet till två gånger/vecka. Har än så länge funkat bra. Kört så i ca två veckor.

Om ni har problem med detta skulle jag rekommendera insemination. Prata med er läkare på fertilitetskliniken så får ni nog hjälp :)
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera