Inlägg från: pimpim78 |Visa alla inlägg
  • pimpim78

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

mammaMariiie skrev 2016-12-05 21:19:51 följande:

Jag hoppar gärna in i tråden om jag får. Fick Pcos konstaterats för ett par veckor sedan, men enligt gynekologen hade jag ett ägg som såg ut att släppa inom de närmsta dagarna efter besöket, fick dock aldrig positivt ägglossningstest så det släppte nog aldrig. Men gynekologen sa att jag får höra av mig när jag får mens så ska jag få tabletter och spruta utskrivet, antar att det blir letrozol och otrivelle som blir aktuellt. Har två barn med min man så jag vet att jag kan bli gravid, men mensen brukar iaf komma med 50-70 dagars mellanrum men nu var det i somras jag senast hade mens.. Är orolig att den inte ska komma nu heller.. Och även om den kommer så ska gynekologen på semester ett par veckor så måste ändå vänta till januari... Men det klart fyra veckor lär jag väl överleva att vänta..

Men en fråga, hur fungerar det att ta sprutan? Får man välja vart man vill ta den och hur långt in måste den? Har nyss övervunnit min spruträdsla när andra ger mig en, men tanken på att ge en till mig själv.... :)

Hej,
    Sprutan tar man i magen, subcutant dvs precis under huden. Nålen är så liten och nätt och sprutan ser ut som en penna. Inget läskigt alls, kändes knappt. Det som är viktigt är att du håller knappen på sprutan inne hela tiden tills du tagit ut den så inte läkemedlet åker in i pennan igen. Det kommer du grejja, eller så får din man ge dig, går liksom inte att göra fel..... Stort lycka till !!
  • pimpim78
    mammaMariiie skrev 2016-12-06 20:11:40 följande:
    Det låter ju överkomligt, om man samtidigt försöker fokusera på resultatet ;)

Nu kanske den här frågan är ställd tidigare i tråden, men vet någon hur många försök på rad man får göra letrozol och otrivelle? Hur långt uppehåll måste man göra mellan kurerna och hur många får man äta totalt innan gynekologen säger stopp? Har läst att letrozol ska vara "mildare" än pergotime och att man max får äta tre kurer pergotime på raken. Borde förstås frågat gynekologen det här men besök på 20 korta minuter räckte inte till =)
    Jag är på kur 2 med letrozol , dock ingen ovitrelle den här gången pga för många ägg så vi kör hemma den här månaden .....
  • pimpim78
    Ariellan skrev 2016-12-07 17:47:37 följande:

Vad tror ni om detta? 16 dagar efter ovitrelle. spökstreck?

Så svårt, jag har haft så när jag inte varit gravid men också den gången jag blev gravid som tyvärr slutade i ett missfall, Det är is i magen som gäller och ett nytt test i morgon bitti med morgonurin. Håller alla tummar jag har !!!
  • pimpim78

Nu är vi mitt uppe i mistrandet själv. Tog ju letrozol på dag 3-5 men hade utvecklat 3 äggblåsor så jag fick aldrig ta ovitrellesprutan och vi fick sexförbud fram till mens. Det har vi dock struntat i och jag har testat med äl test, hade blinkande gubbe i förrgår och igår och igårkväll hade vi sex, i dag på em fick jag fast gubbe på clearblue och vi har bestämt att ha sex i morgon på dagen.

Vad tror ni om den ekvationen ?

Hoppas så att det nu när det finns tre äggblåsor att våra chanser ökar en smula.
    Håller alla tummar jag kan.........

• pimpim78
    Orkide skrev 2016-12-07 22:44:39 följande:

Jag hade försökt trots tre äggblåsor.

Jag missade vul här i veckan pga personalbrist på jobbet men vi kör på ändå. Vågar inte hoppa över en månad ifall att det skulle vara det ägget som skulle blivit befruktat :-/ Är på dag 13 i cykeln här.

Jo jag resonerar också så, hoppas bara vi tajmar sexet rätt, är det inte det ena man oroar sig för så är det det andra... haha.

Typiskt med vul och att du missade, men som sagt ligg i så hoppas vi på att det tar sig för oss båda den här månaden. Fin julklapp. jag är på dag 12 i dag så vi ligger som sagt väldigt lika, jag brukar dock ha lite tidig äl så hoppas bara att slemhinnan växt till sig ordentligt. Men det hjälper ju letrozolen till med så jag känner mig positiv den här gången..... Hur känns det för dig ?
  • pimpim78
    Orkide skrev 2016-12-08 11:39:40 följande:
    Jag har börjat känna lite oro över att letrozol inte ska hjälpa mig lika bra som pergotime. Hoppas att jag har fel men nu är det redan omgång tre :-/
    MEn jag läste nånstans att man har sett att letrozol generellt leder till fler graviditeter. Kommer inte ihåg vart jag läste det dock. Letrozol hjälper ju även till att bygga upp slemhinnan vilket inte pergo gör, den bryter ju snarare ner den om jag förstått rätt. Heja oss nu satsar vi på plus till jul !!!!
  • pimpim78

När ska ni börja testa med grav test ? Jag tror jag ska våga mig på ett på söndag, är då 10 dagar efter äl.

• pimpim78
    Malin 845 skrev 2016-12-15 07:04:50 följande:
    Jag skulle absolut våga ta ett på söndag, men kan ju fortfarande visa falsk positivt då. När det är upp till 10 dagar den håller i :).
    Jag har inte heller tagit nån spruta, jag fick 3 mogna äggblåsor så fick inte ta ovitrellen. Men har försökt ändå hemma utan insemination.
  • pimpim78
    Nykär15 skrev 2016-12-15 22:44:54 följande:
    Spännande det där! Jag fick ju dubbeldos nu direkt första gången...trots egen äl de flesta månader. Och inget UL. Men kanske släpper man inte lika många själv som man gör med sprutan?

Då är det pimpim78 och jag som ev testar på söndag då..,så nervös...
    Samma här, nervöst, gjorde faktikst ett test i går som va neg men det hade jag nästan räknat med. Alldeles för tidigt, sätter nytt hopp till söndag.
    Har du några känningar ?
  • pimpim78
    Nykär15 skrev 2016-12-16 21:49:04 följande:
    Jo men hon kanske har erfarenheten att man sällan lossar mer än ett själv eftersom jag inte fick sprutan :) är inte så orolig iaf och verkar inte blivit överstimulerad iaf.
    Hur har det gått ?
    testade du i morse ?
    Jag vågade inte. Tänkte vänta till i morgon. Har dock bara ett test från testlagret och om jag inte har helt fel är de lite sena med att visa positivt. Borde kanske ha köpt ett clearblu testa tidigt.
    MEn som sagt jag har verkligen inga känningar och är inställd på neg......
  • pimpim78
    Nykär15 skrev 2016-12-18 15:39:19 följande:
    Mmm negativt med testlagrets...känns så tungt och känner inget hopp nu..,
    jag har dock nåt positivt att berätta.
    En av mina bästa vänner gjorde insemination förra månaden, hon ringde mig på bim -1 och berättade att det var neg. Dagen efter ringde hon igen och hade plussat på bim. Så än finns det hopp.
    Men jag förstår hur du känner och jag är som sagt också inställd på negativti morgon.

Men vi fortsätter hoppas lite till.......
  • pimpim78
    Nykär15 skrev 2016-12-23 11:03:38 följande:

Här blev det mens :(

Så bara den drar igång ordentligt idag så börjar jag med Letrozol på söndag igen.

Nej, fy så trist. Men vi hade väl det liksom på känn båda två.Jag är bim +1 i dag och neg på test och gissar ett mensen kommer under dagen. Sophia hemmet är sätngt till den 9 så vi kör nog en omgång med letrozol hemma och testar me däl test själva denna cykel och kör sedan insemination nästa.......
    Nu hoppas vi på nästa omgång !!!!
  • pimpim78

Vi går nu över från letrozol och insemination till IVF.
    Om det är någon som ska köra igång letrozolbehandling kan jag skänka mina tabletter så slipper du hämta ut nya. Har nästan ett helt paket. Känns ju synd att slänga.
    Hör av er i så fall,

• pimpim78
    orzia1 skrev 2017-01-31 21:19:01 följande:
    Ni ska inte köra med tabletter under sommaren? El ni ska påbörja ivf snart? Hoppas det funkar bättre med ivf. Kram
    Vi ska köra igång snart, har tid den 21 feb förkonsultation men all aprover osv ä rklara så gissar att vi kör korta protokollet med start nästa mens efter vår läkartid.
    Hoppas så i alla fall.......

tack för lyckönskningar och stort lycka till åt er med !!!
  • pimpim78

Tack för alla fina lyckönskningar. Önskr er prcis lika mycket kärlek tillbaka.
    Hörrni, snart e det sommar, sol, man blir lite brun o känner sig lite fräschare, det blir roligare att komma ut o röra på sig, o sen vips, tror jag vi alla får ett härligt plus lagom till sommaren.

Stor kram på er o kämpa på, och är det någon som behöver letrozol kan jag skicka mina, synd att slänga en hel förpackning.......

Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera