• Husletare1

Brev: Vi skulle vilja köpa ert hus

Hej,

Jag och min sambo letar för tillfället hus men eftersom antalet hus som kommer ut till allmän försäljning är relativt begränsat, så planerar vi att skicka brev till hus som vi känner kan vara av intresse för oss. Finns det någon här som vill delge förslag på brev som ni skrivit inom detta område. Känner mig lite kluven till hur ett sådant brev på bästa sätt formuleras.

Tacksam för era svar.

// Husletare1

• Svar på tråden Brev: Vi skulle vilja köpa ert hus
  • Tecum

Jag skulle uppleva ett sånt brev som påfluget och skribentens chanser att köpa skulle minska drastiskt.
    Bättre då med en allmän förfrågan, typ en annons eller flygblad, istf att välja ut specifika hus.

• Anonym (y)

gör som Zlatan, knacka på och bjud dubbla värdet :)

• Carambolan
    Tecum skrev 2016-10-12 17:47:20 följande:

Jag skulle uppleva ett sånt brev som påfluget och skribentens chanser att köpa skulle minska drastiskt.

Bättre då med en allmän förfrågan, typ en annons eller flygblad, istf att välja ut specifika hus.

Håller med, jag skulle tycka att det kändes lite creepy om nån skrev att de spanat in just mitt hus. Skulle föreställa mig hur de smugit runt och kikat in genom fönstren och sådär...
  • blomman 2

Min bror med familj satte upp lappar i ett villaområde där de sökte efter hus,de fick napp på en gång! Min bror bodde ett stenkast från det nya huset,perfekt tajming!

• Tecum
    blomman 2 skrev 2016-10-12 18:57:09 följande:
    Min bror med familj satte upp lappar i ett villaområde där de sökte efter hus,de fick napp på en gång! Min bror bodde ett stenkast från det nya huset,perfekt tajming!
    Precis så ska man göra, inte skicka personliga brev!
  • Husletare1

Jag bad inte om era kommentarer kring huruvida jag ska skicka ett brev eller inte, för det har jag redan bestämt mig för att göra. Det är förslag på hur brevet ska formuleras som jag vill komma åt.

• sextiotalist
    Husletare1 skrev 2016-10-13 07:48:13 följande:

Jag bad inte om era kommentarer kring huruvida jag ska skicka ett brev eller inte, för det har jag redan bestämt mig för att göra. Det är förslag på hur brevet ska formuleras som jag vill komma åt.

Och som du förstått, så just betoningen "köpa ert hus" kan få motsatt effekt. Jag hade slängt ett sådant brev direkt (och vi har gjort det, fått flera sådana när det gäller vår sommarfastighet, vi och grannarna slängde det direkt och nej, de fick inte napp alls).

Om du prompt ska göra det så borde formuleringen vara
    "Vi söker efter ett boende i det här området, är det så att ni funderar på att sälja så ta gärna kontakt med oss"
  • Scoops

Mina svärföräldrar har fått ett par sådana brev. Vartenda gång uppdaterar de larmet och bygger högre staket Drömmer.
    Det är mest bara creepy i mina ögon. Försökte en stund nu att fundera på hur man skulle formulera det för att inte låta som någon fönstersmygare men där gick jag bet...

"Hej vi söker just nu hur i ert område. Är ni sugna på att sälja så är vi intresserade"? 

• Anonym (Husletare)

Känner flera som fått köpa hus just genom att sätta brev i lådan. Kan vara så att man inte alls funderat på att sälja - men när man väl får ett erbjudande så slår man till. :)

Min vän skrev något liknande till huset de köpte:

Hej! Passerade detta vackra sekelskiftshus och slogs av den fantastiska snickarglädjen.

Våran familj är lite trångbodda så hör gärna av er ifall ni är intresserade av att sälja.

Familjen x

Adress

Telefonnummer

• Carambolan

Jag hade också gått den generella vägen och skrivit något i stil med:

"Hej! Vi är en trebarnsfamilj som skulle vilja flytta till hus i det här området. Vi letar efter en villa på 150-180 kvm med uppvuxen fruktträdgård och öppen spis [här väljer du förstås ut signum för just det hus ni lämnar lappen till, men som också skulle kunna passa femton andra i närområdet]. Eftersom rätt hus inte har dykt upp på marknaden undrar vi nu om det finns någon som går i säljtankar men ännu inte har bestämt sig? Hör gärna av er i så fall! Vänliga hälsningar familjen Svensson, telnr XXX."

Svar på tråden Brev: Vi skulle vilja köpa ert hus