Anonym (...) skrev 2016-10-12 23:35:16 följande:
Nej jag tycker inte heller att de ska gå emot socialtjänsten. Jag tror inte att jag skrev något som tydde på det, isf skrev jag fel.
Men att lämna förslag skadar inte. Och det blir väldigt jobbigt att vara på lasarettet när allt man vill är att få komma hem. Det kan ta lång tid för soc att hitta ett passande boende/hem eller att ens lösa situationen överhuvudtaget.
Och det är inte säkert att en advokat kan hjälpa till. Ts och hans fru behöver antagligen stöd från socialen. De flesta över 30 år söker inte hjälp självmant om man tror att man fixar det själv utan problem.
Håller med dig. Om de behöver stöd i sin föräldraroll så är det socialtjänsten som har den hjälpen. Och tycker att ts och hans fru bör tacka ja till all hjälp de erbjuds. Så att de blir så bra föräldrar som de bara kan bli.
Men advokat kan de behöva som stöd i processen. Någon som hjälper dem att förstå vad som händer. Och som vid behov hjälper dem att överklaga. Att ens barn riskerar att bli omhändertaget så fungerar ju en advokat som en extra säkerhet som har koll på att allt går rätt till. För att undvika ännu en trist historia om att barn omhändertagits utan giltiga skäl. Tror man slipper den oron för det med en advokat.