• Anonym (sugen på nytt jobb)

    RLC operatör, polisen

    Finns det någon här som jobbar som eller på annat sätt vet något om hur det är att arbeta som RLC operatör?

    Jag är väldigt sugen på att söka jobb där, föreställer mig att det är både spännande och givande. Vill gärna veta så mycket som möjligt om själva jobbet - trivs ni, utvecklingsmöjligheter etc och även om de praktiska bitarna såsom shiftschema och ob-tillägg. Grundlönen är enligt annonsen max 25' i ingångslön vilket inneburit drygt 5000 ninus i månaden för mig. Väldigt kännbart så hoppas ob-tillägget kan väga upp i viss mån?

  • Svar på tråden RLC operatör, polisen
  • Anonym (hur gick det?)

    Hej.

    Hittade denna tråd då jag själv är sugen. Hur gick det för dig?

    MVH

  • Anonym (sugen på nytt jobb)
    Anonym (hur gick det?) skrev 2017-04-26 15:02:47 följande:

    Hej.

    Hittade denna tråd då jag själv är sugen. Hur gick det för dig?

    MVH


    Erbjöds ett annat jobb så sökte aldrig.

    Tycker därimot fortfarande att det låter som ett både givande och spännande yrke, stort lycka till till dig om du bestämmer dig för att söka!
  • Anonym (Janne)

    Vet inte om ob't e sådär jättebra men det väger ju i alla fall upp lite. Man får nog av beredd på både kvällar, helger och även nätter om man ska ha jobbet.

    Vet inte så mkt om jobbet i sig, men det som är bra är väl inte direkt lönen, men däremot så är det statligt så 5v semester eller nåt sånt. De jobbar även i rullande perioder, med ibland ett antal dagar ledigt har jag för mig.

    Man har med andra ord mycket ledigt, och det ska finnas mycket goda möjligheter till extraarbete enligt vad jag hört. Man ska naturligtvis också va stresstålig, annars funkar det inte, men man måste också klara av perioder med lite att göra.. Tristessen kommer snabbt krypande när det aldrig händer något och då går timmarna långsamt.

    Fast det där kan kanske variera mellan olika regioner exakt hur schemaläggningen ser ut och så...

    Jobbar inte själv i LC eller hos polisen så det här är vad jag hört bara.

  • Migraen

    Har jobbat på lkc och rlc i ca 9år, jobbar ej kvar utan bytt till en helt annan bransch.

    Jobbet är stundvis spännande och roligt men har ganska hög personalomsättning så en nackdel är att man ofta får jobba med oerfarna kollegor vilket kan vara enerverande då det hettar till.

    Det är ett stort inflöde av "grått brus ärenden" dvs som knappt är polisiära men då polisen till skillnad från många andra instanser är lätta att få tag på ringer man om allehanda problem, kärleksrelationer, djur, vårdnadstvister etc.

    Lönen kontra ansvar och arbetstider är värdelöst, du får typ 50kr/h i ob på aftnar (jul, midsommar mm.) vardagskväll å vanliga helger behöver jag ju då inte nämna...

    Utvecklingsmöjligheterna är relativt låga, många som söker sig ifrån radiorummet blir div administratörer, receptionister eller kommer in på phs.

Svar på tråden RLC operatör, polisen