• jenkaa

Sålt kopia, anmälan?

Hej.

Jag sitter i en lite knivig sits just nu. Har nämligen sålt en kopia med vetskapen om att det var just en kopia. I annonsen så la jag ut bild på varan jag sålde och skrev ingenting om att det var just det märket eller en kopia. köparen frågade heller inte om det var just en kopia, Det handlar inte om tusen lappar utan en lite mindre summa i det här fallet. Köparen har hört av sig till mig med vetskapen att jag sålt en oäkta vara och hotat med anmälan. Har ingen möjlighet att betala tillbaka pengarna och jag är kanske dum och naiv just nu för jag tror polisen kommer lägga ner hennes anmälan så har därför valt att inte ta tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Nu till min fråga: hur stor är chansen att "fallet" går vidare? Och eventuell rättegång?

• Svar på tråden Sålt kopia, anmälan?
  • Långbenopluto

Stod det inget i annonsen och köparen inte frågade så har jag svårt att se att polisen gör nåt. Även köparen har ett ansvar.

• Anonym (beror på)

Beror på vart du sålde den. Tradera t.ex. tror jag har rätt så strikta regler just om att man inte får sälja kopior. Folk gör ju det ändå, men då brukar det vara införstått mellan köpare och säljare. Om hon inte visste, och om du med flit missledde, så har hon iallafall rätt att göra något. Sen om det faktiskt går vidare är en annan sak, men Tradera (om det var Tradera) kan t.ex. stänga av ditt konto och sådant.

• Anonym (Spell dum)

Der borde funka att spela dum. Låtsas som du är helt ovetandes om märket och då inte heller insett att det är en kopia av något. Om du inte skrev något om märket och inte heller tog ut överpris så låter det ju nästan så ändå...

• Anonym (beror på)

Bara för att klargöra, inte bara Tradera som har den policyn, utan den är ju basera på svensk lag angående att man inte får sälja varumärkeskopior. Så oavsett vart du sålde den kan hon anmäla dig, men om det går vidare eller vad påföljden blir är  mer osäkert. 

Bästa skulle vara om du bara kunde betala tillbaka henne, onödigt om det skulle bli anmält och gå vidare - blir både en dyrare historia plus kan hamna på ditt register.

• Anonym (beror på)
    Anonym (Spell dum) skrev 2016-10-14 06:59:05 följande:

Der borde funka att spela dum. Låtsas som du är helt ovetandes om märket och då inte heller insett att det är en kopia av något. Om du inte skrev något om märket och inte heller tog ut överpris så låter det ju nästan så ändå...

Tekniskt sett så ligger ansvaret på säljaren att veta 100% att objektet är äkta. Skulle säkert gå att låtsas att TS köpte varan själv i god tro om att den var äkta, men då lär hon kunna visa spår av det. T.ex. vart hon köpte den,  eller av vem. Köpte hon den på en bazaar i Alanya så är det rätt solklart att hon borde vetat att den inte var äkta.
  • Anonym (Spell dum)
    Anonym (beror på) skrev 2016-10-14 07:02:43 följande:

Tekniskt sett så ligger ansvaret på säljaren att veta 100% att objektet är äkta. Skulle säkert gå att låtsas att TS köpte varan själv i god tro om att den var äkta, men då lär hon kunna visa spår av det. T.ex. vart hon köpte den,  eller av vem. Köpte hon den på en bazaar i Alanya så är det rätt solklart att hon borde vetat att den inte var äkta.

Men det förutsätter ju att ts vet att varan är ett märke som är känt nog att göras kopior av.

Jag kom själv hem med en väska från Kanarieöarna en gång där någon plötsligt sa till mig att det minsann syntes att det var en Luis Vuitton-kopia. Jag stod som ett levande frågetecken... Jag hade aldrig hört talas om LV. I min värld så hade jag hittar en väska som jag tyckte var fin, den kostade 350 kr, jag prutade till 150 och var nöjd. Hade någon sedan velat köpa den av mig begagnad på Tradera för 200 så hade jag varit hur glad som helst. Inte någonstans hade jag förstått att vi pratade om en kopia av något känt märke.

Och som jag förstod ts så har hon inte nämt något märke i sin annons.
  • felix le chat

Om det går till en polisanmälan så måste ju en åklagare åtala dej
    Om du sålt EN vara så kommer inget att hända, säljer du hela tiden massa kopior så ligger du sämre till.

• Griseknoen35
    felix le chat skrev 2016-10-14 13:35:44 följande:

Om det går till en polisanmälan så måste ju en åklagare åtala dej
    Om du sålt EN vara så kommer inget att hända, säljer du hela tiden massa kopior så ligger du sämre till.

Nej åklagaren måste inte åtala.
  • Anonym (beror på)
    Anonym (Spell dum) skrev 2016-10-14 10:40:29 följande:

Men det förutsätter ju att ts vet att varan är ett märke som är känt nog att göras kopior av.

Jag kom själv hem med en väska från Kanarieöarna en gång där någon plötsligt sa till mig att det minsann syntes att det var en Luis Vuitton-kopia. Jag stod som ett levande frågetecken... Jag hade aldrig hört talas om LV. I min värld så hade jag hittar en väska som jag tyckte var fin, den kostade 350 kr, jag prutade till 150 och var nöjd. Hade någon sedan velat köpa den av mig begagnad på Tradera för 200 så hade jag varit hur glad som helst. Inte någonstans hade jag förstått att vi pratade om en kopia av något känt märke.

Och som jag förstod ts så har hon inte nämt något märke i sin annons.

Jovisst, man kan försöka hävda det som försvar. Och om det handlar om endast en vara så tror jag de är mer benägna att köpa historien jämfört med om man systematiskt sålde varor. Men jag menar bara att rent tekniskt sett så ligger det helt hos dig att vara medveten om vad det är för varumärke och att det inte är falskt. Skulle någon hårdtolka lagen i ditt fall skulle skulden ändå hamna hos dig pga det är ditt ansvar att isåfall googla LV innan och rimligen förstå att det är ett varumärke. Men igen, mest troligt skulle de se mellan fingrarna och ge dig en varning.
  • Anonym (Spell dum)
    Anonym (beror på) skrev 2016-10-14 16:54:25 följande:

Jovisst, man kan försöka hävda det som försvar. Och om det handlar om endast en vara så tror jag de är mer benägna att köpa historien jämfört med om man systematiskt sålde varor. Men jag menar bara att rent tekniskt sett så ligger det helt hos dig att vara medveten om vad det är för varumärke och att det inte är falskt. Skulle någon hårdtolka lagen i ditt fall skulle skulden ändå hamna hos dig pga det är ditt ansvar att isåfall googla LV innan och rimligen förstå att det är ett varumärke. Men igen, mest troligt skulle de se mellan fingrarna och ge dig en varning.

Absolut, håller helt med.
  • volvo142

14% av alla anmälda brott uppklaras tror du kan vara riktig lugn kanske blir nått "förhör" innan det läggs ner. Är det inget systematiskt du har sysslat med ligger nog intressent kring zero.

• Anonym (Hoppas)
    jenkaa skrev 2016-10-14 02:41:39 följande:

Hej.

Jag sitter i en lite knivig sits just nu. Har nämligen sålt en kopia med vetskapen om att det var just en kopia. I annonsen så la jag ut bild på varan jag sålde och skrev ingenting om att det var just det märket eller en kopia. köparen frågade heller inte om det var just en kopia, Det handlar inte om tusen lappar utan en lite mindre summa i det här fallet. Köparen har hört av sig till mig med vetskapen att jag sålt en oäkta vara och hotat med anmälan. Har ingen möjlighet att betala tillbaka pengarna och jag är kanske dum och naiv just nu för jag tror polisen kommer lägga ner hennes anmälan så har därför valt att inte ta tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Nu till min fråga: hur stor är chansen att "fallet" går vidare? Och eventuell rättegång?

Jag hoppas verkligen att du får en polisanmälan på dig och får böter etc! Så jävla lågt att lura folk som du gjort. 
  • Anonym (Händer ingenting!)
    Anonym (Hoppas) skrev 2016-11-07 16:55:25 följande:
    Jag hoppas verkligen att du får en polisanmälan på dig och får böter etc! Så jävla lågt att lura folk som du gjort. 
    Det kommer inte något allt, som privat person får man sälja nästan vad som helst, man kan sälja en bil som har fel,utan o berätta,gäller samtliga saker man säljer , man behöver inte upp ge något, utan köparen måste själv bedöma ex bilen man säljer, eller en hylla som är en kopia, så du behöver inte vara orolig, inget kommer o hända.
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Händer ingenting!) skrev 2016-11-07 19:10:56 följande:
    Det kommer inte något allt, som privat person får man sälja nästan vad som helst, man kan sälja en bil som har fel,utan o berätta,gäller samtliga saker man säljer , man behöver inte upp ge något, utan köparen måste själv bedöma ex bilen man säljer, eller en hylla som är en kopia, så du behöver inte vara orolig, inget kommer o hända.
    Tror du att det handlar om lag och rätt här? Det är moraliskt fel! Det är där skon klämmer!
  • Anonym (Spell dum)
    Anonym (Hoppas) skrev 2016-11-08 08:48:12 följande:

Tror du att det handlar om lag och rätt här? Det är moraliskt fel! Det är där skon klämmer!

Tja... I det här fallet så hade ju ts (enligt henne själv då iaf) satt ett pris så lågt att det borde vara uppenbart att det inte är en äkta vara. Hon nämnde inte heller märket, så ingenstans försökte hon luras.

Sen beror det ju såklart på priserna lite.

Om man köper en väska som kostar 12.000 kr i nypris, brukar gå för 7.000 begagnad och så får man tag i en för 150. Då borde man väl själv förstå att den antingen inte är äkta, är stulen, eller säljaren vet inte vad det är de säljer (och vem är det som är på grönsiska om den moraliska gränsen då...?).

Är priserna däremot 1000, 500 och 350 istället kan jag hålla med om att man kanske försöker lura någon som tror de hittat ett fynd.
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Spell dum) skrev 2016-11-08 14:39:18 följande:
    Tja... I det här fallet så hade ju ts (enligt henne själv då iaf) satt ett pris så lågt att det borde vara uppenbart att det inte är en äkta vara. Hon nämnde inte heller märket, så ingenstans försökte hon luras.

Sen beror det ju såklart på priserna lite.

Om man köper en väska som kostar 12.000 kr i nypris, brukar gå för 7.000 begagnad och så får man tag i en för 150. Då borde man väl själv förstå att den antingen inte är äkta, är stulen, eller säljaren vet inte vad det är de säljer (och vem är det som är på grönsiska om den moraliska gränsen då...?).

Är priserna däremot 1000, 500 och 350 istället kan jag hålla med om att man kanske försöker lura någon som tror de hittat ett fynd.
    Ahh, så du menar att priset bestämmer om det är lagligt eller ej att sälja en kopia?

Hur fan kom du in på detta? Jag pratar om moral, inte vad köparen bör sig veta!
  • Anonym (beror på)
    Anonym (Hoppas) skrev 2016-11-08 15:17:39 följande:
    Ahh, så du menar att priset bestämmer om det är lagligt eller ej att sälja en kopia?

Men rent lagligt har vi redan diskuterat att ansvaret ligger hos TS, dock så är det osannolikt att det verkligen kommer få några påföjder. Så om vi då diskuterar hur moraliskt det är som du vill, så känns det inte så farligt? Precis som "spell dum" så skrev TS aldrig varumärket, nämnde det inte - utan sålda bara en produkt. Det framgår dessutom att produkten var något sånär orimligt billig för sitt märke. 
    Rimligen borde ju köparen då förstått att det rörde sig om en kopia, eller åtminstone ha frågat innan hen köpte varan? Folk säljer märkeskopior online hela tiden - utan att försöka luras alltså. Det är ju inte lagligt och därav skriver man inte ut att det är en kopia, men pga av pristet och hur man presenterar varan så förstår köpare att det rör sig om en kopia ändå. Alltså är det inte särskilt omoraliskt att TS gjort detta, hade vart en annan sak om TS skrivit varans märke, att den var äkta (i annonsen eller om köparen frågade), för då ljuger TS, men det har TS inte gjort. Alltså, inte omoraliskt. 
  • Anonym (Spell dum)
    Anonym (Hoppas) skrev 2016-11-08 15:17:39 följande:

Priset bestämmer inte om det är olagligt eller inte. Men förhållandet mellan varans värde, kopians värde och försäljningspriset visar ju på huruvida försäljaren försöker luras eller inte. Lägger man sitt försäljningspris nära det en äkta vara borde kostat så kan ju andra tycka att man försöker luras. Men lägger man försäljningspriset på en nivå mycket lägre än vad den äkta varan skulle kostat, då säljer man ju kopian för vad kopian anses var värd. Då lurad man ju inte, och alltså gör man inget som är moraliskt fel.
Svar på tråden Sålt kopia, anmälan?