Inlägg från: MRK01 |Visa alla inlägg
  • MRK01

Att plocka upp efter sin hund?

Om man är i riktig skog kan det absolut vara okej att inte plocka upp. I tättbebyggda områden och stadsmiljö är det självklart. Den som inte plockar upp efter sin hund där borde vare sig ha hund eller barn.

• MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-14 16:18:48 följande:
    Så du menar att om man ej plockar upp efter sin hund, är man per automatik diskvalificerad som förälder.
    Det tycker jag låter som ett märkligt resonemang. Eller finns det ett samband mellan dessa två? Har man undersökt föräldraskapet hos personer som inte plockar upp? Den statistiken skulle jag gärna vilja ta en titt på!
    Tyvärr finns det inget körkort för föräldraskap. Den som inte plockar upp efter sin hund i ett bostadsområde visar brister vad gäller förmågan att samagera.

Ge mig ett godtagbart skäl till varför man inte ska ta upp efter sin hund (att man glömt påsen gills inte).
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-14 17:09:28 följande:
    Det låter som att du har fullt upp med både dyra och tidskrävande operationer!
    Jag vill dock hävda att om man trampar i hundskit, eller annan skit, så har man bara sig själv att skylla! Folk får fan se sig för!
    Nej, det är den som har hund som ska se till att inte förorena miljön.
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-14 17:26:21 följande:

Det verkar som om ingen lyckas ta fram bevis för att det finns ett samband mellan dåligt föräldraskap och negligerat omhändertagande av hundavföring. Bara subjektivt skitsnack och funderingar på körkort för föräldraskap. Ge mig bevis!

Nu kommer skäl för att inte plocka upp skit:

Det skapar på sikt arbetstillfällen inom kommunen!

Dessutom är det återigen ens eget ansvar och FEL om nu är så ouppmärksam så att man trampar i hundskit! (Eller annan skit)

Du snackar skit och har skapat en tråd om det. Skit ska förpassas till andra ställen än där folk vistas. Naturligtvis är det något fel i huvudet på den som låter den stackars hunden göra ifrån sig på trottoarerna i innerstaden utan att ta upp.
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-14 19:07:54 följande:
    Precis som i många andra trådar. Jag försöker i varje fall vara saklig och luta mig mot fakta i mina resonemang.
    Till skillnad från många andra som bara häver ur sig en massa ogenomtänkta uttalanden. Jag finner detta mycket roande och underhållande.
    För övrigt finns det inget som tyder på att den som låter sin hund göra ifrån sig på innerstadens trottoarer lider av psykisk ohälsa. Det kan vara så i enskilda fall, men jag tycker det är fel att generalisera på det viset.
    Jag skrev "fel i huvudet", vilket är något helt annat än "psykisk ohälsa". Om du tycker att det är ett acceptabelt beteende att lämna skit på trottoarerna i en stad så säger det nog mer om dig än du själv förstår.
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-15 18:30:40 följande:
    Avföring som avföring.
    Nej, det är stor skillnad på olika djurs avföring.
  • MRK01
    jjeessiicahh skrev 2016-10-15 22:55:34 följande:
    Ja det är klart. Katter som skiter i sandlådor på dagis är det ingen som klagar på, det är tydligen helt okejj trots att det är våra kära husdjur som vi ansvarar över. Men om en hund bajsar i gräset bredvid en gångväg är det tydligen "respektlöst". Lite längre bort ligger lite soppor, men det är inte respektlöst...kommer aldrig plocka upp efter min hund och om någon säger till mig så kan dem plocka upp det själva :))
    Det klagas rejält på katter kan jag meddela. För övrigt visar du att du är en hänsynslös pajas som inte orkar göra det varje sann hundägare gör. Du är så satans slö att du låter din stackars hund bli illa sedd hos andra. Det är inte hundens fel att den begåvats med en ynkrygg till ägare. Varför orkar du inte ta upp? Det är som påpekats tidigare ett brott att inte ta upp.
  • MRK01
    monkees skrev 2016-10-16 09:19:01 följande:
    Okej! Det hade jag ingen aning om! Men hur som helst så känns det lite onödigt, tycker jag, att ta upp hundbajs i skogen och bära hem det.
    Från skogen tycker jag inte att det behövs, men inom tättbebyggt område absolut. Att gå med det i 2-3 km är väl inget problem. Man älskar väl sin hund? Sedan går det utmärkt att knyta fast påsen på kopplet så slipper man bära.
  • MRK01
    monkees skrev 2016-10-16 10:52:48 följande:
    Vad har bajsbärande att göra med hur mkt man älskar sin hund? Den bajsar hejvilt utan att fråga om lov. Jag har ingen hund och ska kanske inte tycka ngt öht men ändå tänker jag att det är rätt korkat att lägga hundbajs i en plastpåse och bära hem det. Liksom......om man tänker på MILJÖN.........
    Om du tänker till kanske du kommer på det.
  • MRK01
    monkees skrev 2016-10-16 12:13:35 följande:
    Ja det viktiga är ju att det verkligen FINNS tunnor att stoppa hundbajset i! Min hund är borta sedan många år (sörjer henne ännu) och vi har turen att bo i ett område där det är generöst ordnat vad gäller "hundlatriner". När jag besökte en annan stad med min hund och skulle kasta en bajspåse i en soptunna så hade ngn satt dit en lapp "ej hundlatrin". Detta var på en busshållplats LÅNGT från bebyggelse. Det speglar den allmänna hållningen hos vissa.
    Hundpåse ska läggas i brännbart om särskild hundlatrin saknas.
  • MRK01
    jjeessiicahh skrev 2016-10-16 23:10:24 följande:
    Stackars barn. Kanske dör av att trampa i bajs..
    Stackars människa som är så lat att du inte ens orkar ta upp efter din hund. Inte nog med det du försöker även förminska de problem det leder till och lägga över skulden på andra. Ynkligt.
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-18 01:08:57 följande:

Oj! Vilken psuedovetenskaplig debatt detta plötsligt urartade till....
    Det enda jag frågade var varför man borde plocka upp hundbajs i början. Sedan körde jag en stenhård linje på att folk som trampade i hundskit hade sig själva att skylla, till varje pris.
    Detta bevisar bara min tes: Folk är inte så dumma som man tror. De är mycket dummare...
    Så grattis! Ni är dummare än ni tror och tråden var på "hetaste trådarna" en stund. Kul som fan! Men vad fan sysslar ni med?
    Lägga tid på en sådan fråga?!
    Lev istället! Lev för helvete! Och framförallt: TÄNK!!!
    Nu fick alla chansen att läxa upp någon och för en sekund eller två ta bort fokus från sina egna bekymmer...vara lite präktiga och uppfostrande. Grattis igen, det är ju det forum på nätet är till för.
    Men det där om att tänka, och gärna ett steg till...det var ingen beredd att göra......
    STACKARS VÄRLD!

Idioten som skapade tråden är trots allt den mest korkade. Men det gav dig en möjlighet att flytta fokus från dina egna eländigheter ett kort tag. Du har precis gett bevis för att du är ett äkta troll vars syfte är att provocera. Tyvärr tror jag att du tycker som du skrev, men inte kunde hantera debatten.
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-18 21:45:12 följande:
    Vad fan vet du om vad jag tycker eller gör?
    Klarar debatten? Det klarar jag. Men du verkar ju inte klara av att inse att du sitter och hetsar upp dig inför skrivet hundskit på ett forum där inget spelar ngn roll.
    Det är din egen spegelbild du ser.

Nå vad tycker du egentligen?
  • MRK01
    monkees skrev 2016-10-19 06:41:41 följande:

Jag tänker att majoriteten av alla hundägare sköter sig perfekt och tar upp efter sin hund. Jag kan tycka att det kan vara en tveksam gränsdragning om hur långt ut i naturen som man ska plocka bajset men det är ju "finlir".

OM ngn väljer att inte ta upp efter sin hund på en gånväg och jag ser det så ingriper jag inte för att 1. Jag har inget mandat att uppfostra vuxet folk. 2. Den som av ngn mystisk anledning väljer att lämna sin hunds skit på en gångväg antagligen är en person som inte skulle säga -"Oj, ursäkta jag glömde"......utan snarare -"Dra åt helvete kärring och sköt dig själv". Jag slipper helst sådant.

Jag skulle tro att 60 % tar upp. Sedan beror det på var det lämnas. Hundägare som låter hunden göra från sig i tättbebyggt område har en skruv lös. Jag säger definitivt till. 80 % svarar att de saknar påse, varvid jag brukar ge dem en och de plockar sedan upp. 10 % svarar inte och ytterligare 10 % kommer med motargument.
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-20 00:53:40 följande:
    Vaddå spegelbild? Vad är det för trams? Är det någon typ av hobbyfilosofi du försöker bygga upp.
    Vad jag tycker genomsyrar denna tråd ganska så tydligt. Och det är vad jag tycker Dr Phil!
    Du är inte särskilt snabb i tanken i alla fall så jag förstår att du tycker att vi ska utgå från att ingen tog upp efter hundar 1730.
  • MRK01
    Thure Björkman skrev 2016-10-20 14:46:41 följande:
    Inlägget du refererar till var en kommentar till något helt annat.
    Så om du påstår att jag inte är så snabb i tanken, får jag väl anta att du är gravt dyslektisk.
    Du får anta vad du vill. Det förändrar ingenting. Din slutledningsförmåga är lika med noll. Det enda logiska är att alla som har hund ska ta upp efter den om de rastar den i tättbebyggt område.
  • MRK01
    Noname00 skrev 2016-10-22 12:16:26 följande:

Tar alltid upp efter hunden om den bajsar på vägen eller vid sidan av någons tomt eller i närheten där man går.

Brukar dock inte göra det när hunden gör det i diket eller i skogen.

Om diket ligger vid någons tomt antar jag att du tar upp då?
  • MRK01
    Noname00 skrev 2016-10-23 22:27:03 följande:
    Nej det brukar jag inte göra inte om hunden gått ned i diket.
    Du tänker då inte på den tomtägare som klipper i diket? Att göra det är en osynlig överenskommelse mellan kommunen/staden och tomtägaren, en "hygienfråga" helt enkelt.

Du verkar emellertid inte se det "hygieniska" i detta.
  • MRK01
    Noname00 skrev 2016-10-24 15:08:04 följande:
    Tomtägare brukar inte klippa i diken bredvid deras egan tomt samt i dom dikena hunden gör sitt så växer ingenting.

Du vet att man gödslar med skit va?
    Tomtägare klipper diken som är i direkt anslutning till egen tomt. Åtminstone i civiliserade bostadsområden.

Ingen gödslar med skit från omnivorer (allätare). Det är bara skit från herbivorer (växtätare) som används.
  • MRK01
    Noname00 skrev 2016-10-27 00:59:41 följande:
    Ja och?
    Jag låter ju inte hunden skita precis bredvid deras tomt.
    I dina inlägg ovan lät det dock så.
Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?