Inlägg från: Physalis |Visa alla inlägg
  • Physalis

Att plocka upp efter sin hund?

Jag tänkte efter och kunde inte komma på något bra svar förutom att det luktar äckligt och att det inte är tråkigt om man trampar i det.

Så jag googlade. På svenska får man bara veta att det är olagligt och att det är en "sanitär olägenhet". Men vad betyder det egentligen? Som du säger så bajsar ju alla djur utomhus.

Den här artikeln skriver rätt intressant om varför, utöver nämnda orsakerna.

pethelpful.com/dogs/Why-Pick-up-Dog-Poop-The-Dangers-of-Dog-Feces

Det nämns också som exempel på den här sidan iheartdogs.com/the-shocking-truth-about-not-picking-up-your-dogs-poop/ att naturen klarar av 2 hundar per kvadratmile (1 mile = ~1,61 km) men att i tätbebyggelse bor det ungefär 125 hundar på den ytan. (I USA, men det är antagligen något liknande, eller åtminstone mer än 2 på den ytan i Sverige också).

Så om man bryr sig om att inte förgifta miljön, och att inte sprida sjukdomar genom dricksvatten, så ska man kanske plocka upp efter sig, vare sig man är i skogen eller mitt i stan för att minska förstörelsen eftersom ganska många uppenbarligen skiter (haha...) i att plocka upp efter sin hund.

• Physalis
    Thure Björkman skrev 2016-10-15 18:27:17 följande:

Nu är det ju så att vi i Sverige har lite bättre utrustning inom vattenrening på verken runt om i landet. Är irrelevant att jämföra med andra länder.

Det är inte bara människor som dricker vatten vet du.

Alla djur och växter ute i naturen dricker vatten och detta kommer inte ifrån våra vattenkranar... Smartskalle.
  • Physalis
    monkees skrev 2016-10-16 07:26:20 följande:

Instämmer när det gäller skogsområden. Om ens hund lägger en blaffa mitt på en stig så kan man peta det åt sidan med en pinne, tänker jag. Att ta upp skiten (gödning) och bära den till närmaste latrin (två km bort?) känns rätt korkat.

Jag vill bara påpeka att avföring ifrån köttätare inte agerar gödning.
  • Physalis
    Thure Björkman skrev 2016-10-18 01:08:57 följande:

Oj! Vilken psuedovetenskaplig debatt detta plötsligt urartade till....

Det enda jag frågade var varför man borde plocka upp hundbajs i början. Sedan körde jag en stenhård linje på att folk som trampade i hundskit hade sig själva att skylla, till varje pris.

Detta bevisar bara min tes: Folk är inte så dumma som man tror. De är mycket dummare...

Så grattis! Ni är dummare än ni tror och tråden var på "hetaste trådarna" en stund. Kul som fan! Men vad fan sysslar ni med?

Lägga tid på en sådan fråga?!

Lev istället! Lev för helvete! Och framförallt: TÄNK!!!

Nu fick alla chansen att läxa upp någon och för en sekund eller två ta bort fokus från sina egna bekymmer...vara lite präktiga och uppfostrande. Grattis igen, det är ju det forum på nätet är till för.

Men det där om att tänka, och gärna ett steg till...det var ingen beredd att göra......

STACKARS VÄRLD!

Vad snackar du om?

Har du inte läst tråden? Flera svarar med vettiga anledningar baserad på fakta och tidigare erfarenheter som är djupare än att man kan råka trampa i skiten.

Och det visar sig att det faktiskt finns ganska allvarliga konsekvenser av att låta bli att plocka upp efter sig.

Hoppas det finns lite vettigt folk som läser tråden och får lite information och kanske blir mer noga med att plocka upp efter sig.
  • Physalis
    Thure Björkman skrev 2016-10-18 21:40:20 följande:

Läst tråden? Jag har för fan startat den.

Det verkar som om du inte har läst tråden...

Det enda som finns i tråden är reaktioner på mitt påstående och andras i form av åsikter och spekulationer.

Fakta och info har det aldrig funnits.

Jag vet att du startade tråden men du har uppenbarligen inte läst svaren.

Och nu är du arg ^^
Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?