Inlägg från: monkees |Visa alla inlägg
  • monkees

Att plocka upp efter sin hund?

Thure Björkman skrev 2016-10-14 12:34:52 följande:

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

Instämmer när det gäller skogsområden. Om ens hund lägger en blaffa mitt på en stig så kan man peta det åt sidan med en pinne, tänker jag. Att ta upp skiten (gödning) och bära den till närmaste latrin (två km bort?) känns rätt korkat.
  • monkees
    MRK01 skrev 2016-10-16 00:21:40 följande:
    Det klagas rejält på katter kan jag meddela. För övrigt visar du att du är en hänsynslös pajas som inte orkar göra det varje sann hundägare gör. Du är så satans slö att du låter din stackars hund bli illa sedd hos andra. Det är inte hundens fel att den begåvats med en ynkrygg till ägare. Varför orkar du inte ta upp? Det är som påpekats tidigare ett brott att inte ta upp.
    Det är gnäll på katter i vår BRF och jag kan inte begripa varför. Jag har en innekatt så mig rör det inte men jag fattar inte att mammorna på gården förstör grannsämjan genom att tjafsa om de katter som bor här. Visst går katterna (typ två) säkert i sandlådan och gräver ner sitt bajs på katters vis men man låter väl inte sitt lilla barn sitta oövervakad i sandlådan och råka få  i sig kattskit? Små barn som stoppar allt i munnen håller man väl koll på hela tiden...................eller det är kanske mobilen man har ögonen på numer.......................?
  • monkees
    slirren skrev 2016-10-16 08:44:38 följande:

Problemet verkar vara att djurägare idag bara har rättigheter och inga som helst skyldigheter. Deras små älsklingar kan springa runt och sprida sin avföring överallt (inklusive på andras tomter), ha sönder egendom eller i vissa extrema fall skada andra människor. Men att tro att ägaren någonsin i något läge skulle ta ansvar verkar helt främmande.

Men så är det väl inte? Du kan inte ha din hund springande lös i ett bostadsområde så den ens får en möjlighet att skada ngn? Katter går lösa och säkert gör de nytta genom att ta en råtta då och då? och ALDRIG skadar de en människa.
  • monkees
    Jag har ingen hund och ALDRIG i hela mitt 60-åriga liv har jag klivit i hund- eller kattskit! Har aldrig hänt. Man tittar väl efter var man sätter fötterna?
  • monkees
    Gryntroll skrev 2016-10-16 09:07:14 följande:

Nu när det ventileras att plocka upp efter sin hund... fler som märkt att en del de facto plockar upp efter hunden i en påse, men sedan slänger påsen i naturen? Här är det chockerande vanligt att det ligger hundbajspåsar längst med skogsstigarna :-/ Förstår inte hur man tänker då.

Antagligen(?) så stod en ilsken kärring och glodde på en där i skogen så man tog upp bajset efter sin hund men att bära hem det två kilometer *typ* kändes jobbigt. Kan vara så. Här där jag bor finns det många fina "hundlatriner" men kan tänka mig att de är extremt sällsynta på sina håll!?
  • monkees
    Physalis skrev 2016-10-16 09:16:36 följande:
    Jag vill bara påpeka att avföring ifrån köttätare inte agerar gödning.
    Okej! Det hade jag ingen aning om! Men hur som helst så känns det lite onödigt, tycker jag, att ta upp hundbajs i skogen och bära hem det.
  • monkees
    Litet My skrev 2016-10-16 09:26:38 följande:
    Här med, brukar plocka björnbär vid en liten skogsväg som går mellan 2 bostadsområden, i buskarna fanns högvis med hundbajspåsar, äckligt som fan rent utsagt. Och här är det inte brist på papperskorgar, de finns överallt. Så sjukt slappt.
    Ja tänk så mkt bättre om folk lät skiten ligga så naturen fick ta hand om den i ett kick! istf att paketera den i plast som det tar tusentals år att absorbera.

• monkees
    Gryntroll skrev 2016-10-16 09:34:41 följande:
    Ja det kanske är lathet, men jag tycker det är riktigt dåligt. Bättre då att glo tillbaka
    Jag vet inte om det är "lathet" som får folk att tröttna på att bära en skitpåse i en timme. Något känns fel i hela grejen om man är ute i naturen. Liksom NATUREN! där djur skiter hejvilt och fritt 24/7.

• monkees
    Gryntroll skrev 2016-10-16 10:41:08 följande:
    Det är det jag menar, bättre att låta bajset ligga kvar "öppet" och låta naturen ta hand om det än att få in det i en påse som sedan blir liggande... Har man väl lagt in det i påsen får man böra det med sig, kan jag tycka.
    Jo och så gör man om det inte står en ilsken "kärring" och glor. Om ingen står och glor så lämnar man hundbajset till naturen att absorbera snabbt.
  • monkees
    MRK01 skrev 2016-10-16 10:46:08 följande:
    Från skogen tycker jag inte att det behövs, men inom tättbebyggt område absolut. Att gå med det i 2-3 km är väl inget problem. Man älskar väl sin hund? Sedan går det utmärkt att knyta fast påsen på kopplet så slipper man bära.
    Vad har bajsbärande att göra med hur mkt man älskar sin hund? Den bajsar hejvilt utan att fråga om lov. Jag har ingen hund och ska kanske inte tycka ngt öht men ändå tänker jag att det är rätt korkat att lägga hundbajs i en plastpåse och bära hem det. Liksom......om man tänker på MILJÖN.........
  • monkees
    Mooomin skrev 2016-10-16 11:40:59 följande:
    Fast det "absorberas" ju inte.. Jag har som sagt haft hundbajs utanför min uteplats i gräsmattan, hur länge som helst. Det stelnar/torkar och ligger kvar hur länge som helst.
    Jo men samma bajs i en plastpåse ligger kvar i decennier efter att du lämnat planeten.
  • monkees
    Påven Johanna skrev 2016-10-16 11:35:08 följande:

Jag plockar upp både efter min hund och efter andras (kanske till och med efter jjeessiicahhs om vi bor i samma stad). Ser det som självklart att plocka upp hundbajset och slänga det i avsedd latrin. Lägger inte påsar med hundbajs i öppna soptunnor som står vid parkbänkar där folk vill sitta och njuta av annat än bajslukt. 

Ja det viktiga är ju att det verkligen FINNS tunnor att stoppa hundbajset i! Min hund är borta sedan många år (sörjer henne ännu) och vi har turen att bo i ett område där det är generöst ordnat vad gäller "hundlatriner". När jag besökte en annan stad med min hund och skulle kasta en bajspåse i en soptunna så hade ngn satt dit en lapp "ej hundlatrin". Detta var på en busshållplats LÅNGT från bebyggelse. Det speglar den allmänna hållningen hos vissa.
  • monkees
    MRK01 skrev 2016-10-16 12:16:50 följande:
    Om du tänker till kanske du kommer på det.
    Menar du att jag ska komma på vad kärleken till min hund har med hem-bärandet av bajs att göra? Min hund är som sagt död och borta sedan många år men jag kan inte begripa miljövinsten (finns knappast ngn?) med att lägga hundbajs i en plastpåse som ska brännas! Liksom hallå.................vakna.
  • monkees

OT *typ* men jag är året-runt-joggare sedan snart 30 år och jag  springer på vägar och stigar överallt där jag bor. Jag har ALDRIG, NEVER, NADA klivit i hundskit. ALDRIG! Jag tittar var jag sätter mina fötter! Hur gör andra? Bara klafsar på och tittar i fjärran?

• monkees
    Pastella skrev 2016-10-16 12:41:12 följande:
    Jag och mina barn lyckas kliva i bajs varje vecka, klart man inte undersöker varenda fläck i gräset innan man sätter sin fot där. Det är ju fullt av kottar pch annat jämte vägen, det låter verkligen märkligt att man stirrar på vägen istället för på bollen, vännen, draken eller vad det nu är man leker med.

Djupt inne skogen kvittar det ju givetvis men några meter från asfalterad väg är knappast ett ställe ett rådjur skiter på.
    Okej! Ja alla har sin verklighet. Det kan ju vara så att det lokalt finns extrema mängder bajs. Jag har som sagt joggat överallt där jag bor i snart 30 år och haft den stora turen att ALDRIG kliva i ngt bajs öht. Jag har ingen hund och endast en innekatt så jag "kackar inte i eget bo".
  • monkees

Jag tänker att majoriteten av alla hundägare sköter sig perfekt och tar upp efter sin hund. Jag kan tycka att det kan vara en tveksam gränsdragning om hur långt ut i naturen som man ska plocka bajset men det är ju "finlir".

OM ngn väljer att inte ta upp efter sin hund på en gånväg och jag ser det så ingriper jag inte för att 1. Jag har inget mandat att uppfostra vuxet folk. 2. Den som av ngn mystisk anledning väljer att lämna sin hunds skit på en gångväg antagligen är en person som inte skulle säga -"Oj, ursäkta jag glömde"......utan snarare -"Dra åt helvete kärring och sköt dig själv". Jag slipper helst sådant.

• monkees
    MRK01 skrev 2016-10-19 10:52:22 följande:
    Jag skulle tro att 60 % tar upp. Sedan beror det på var det lämnas. Hundägare som låter hunden göra från sig i tättbebyggt område har en skruv lös. Jag säger definitivt till. 80 % svarar att de saknar påse, varvid jag brukar ge dem en och de plockar sedan upp. 10 % svarar inte och ytterligare 10 % kommer med motargument.
    Okej. Här där jag bor slumpar det sig så att det finns väldigt bra försett med hundlatriner! så jag har känslan att det är betydligt mer än 60% som tar upp och så är det säkert här.
  • monkees
    Studentpappa skrev 2016-10-20 17:50:46 följande:

Den dagen jag stöter på en mupp som lämnar hundskit efter sig där det inte ska vara kommer om hen inte tar det frivilligt få ta med det i fickorna.

Jag är minst lika förundrad över varför hästägare tycker det är ok att rida på vägar och cykelvägar och lämna hästskit efter sig.

Hur tänker du att du ska få hundägaren att ta skiten i sina fickor? Om du tänker bruka våld så se till att det inte finns några vittnen för då kan du råka riktigt illa ut.

Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?