Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Att plocka upp efter sin hund?

Thure Björkman skrev 2016-10-14 12:34:52 följande:

Jag fattar inte varför man ska behöva plocka upp efter sin hund. Speciellt inte om man är i ett skogsområde, men även i andra områden.
    Det är ju ingen som plockar upp bajs efter rådjur, älgar, änder, gäss etc, dvs djur som lever i det vilda. Inte vad jag vet i varje fall.
    Nej, folk är alldeles för hysteriska när det kommer till lite hundskit.
    Hur svårt är det och se sig för? Och om inte...hur svårt är det att skölja av skosulan om oturen är framme.
    Lata och gnälliga är vad folk är!

Jag har själv hund och plockar alltid upp efter den. Utom om vi r ute i skogen och inte på en stig.
    Dels så tycker jag själv att det är äckligt med hundskit som ligger överallt där man går,men jag tänker också på smittorisken om en hund ör sjuk.
    Så för mig är det en självklarhet att plocka upp. Allt annat är lathet!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    jjeessiicahh skrev 2016-10-16 23:10:24 följande:
    Stackars barn. Kanske dör av att trampa i bajs..
    Det var en fånig kommentar!
    Skulle du själv vilja få hundbajs på dina kläder eller under dina skor?
    Om inte,varför är du då okej med att andra råkar ut för det?

Är man inte beredd på att plocka upp efter hunden så bör man kanske fundera på om man överhuvudtaget ska skaffa hund då det faktiskt är lag på att plocka upp efter den.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    jjeessiicahh skrev 2016-10-16 23:10:24 följande:
    Stackars barn. Kanske dör av att trampa i bajs..
    En annan sak att ta i beaktande är att hundbajs kan sprida smittor om man låter det ligga och struntar i att plocka upp.
    Är det värt det att din hund eller andras hundar kanske blir sjuka för att du ska slippa plocka upp skiten?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2016-10-17 10:54:39 följande:
    De som hade hund under slutet av 70-talet kom nog ihåg den hundpestepidemin som gick då och den spreds.... vi hundbajs.

Men många smuggelhundar så dyker den upp då och då.

Fast de som inte plockar upp efter sina hundar har nog ingen aning om vad det innebär att förlora sin hund i hundpest
    Precis!
    Och även tarmparasiter och sådant kan ju spridas via bajset.
    Och det kan vara svårt att bli av med.
    Kanske värt att fundera på innan man skaffar hund om man inte vill plocka upp efter den.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Thure Björkman skrev 2016-10-18 01:08:57 följande:

Oj! Vilken psuedovetenskaplig debatt detta plötsligt urartade till....
    Det enda jag frågade var varför man borde plocka upp hundbajs i början. Sedan körde jag en stenhård linje på att folk som trampade i hundskit hade sig själva att skylla, till varje pris.
    Detta bevisar bara min tes: Folk är inte så dumma som man tror. De är mycket dummare...
    Så grattis! Ni är dummare än ni tror och tråden var på "hetaste trådarna" en stund. Kul som fan! Men vad fan sysslar ni med?
    Lägga tid på en sådan fråga?!
    Lev istället! Lev för helvete! Och framförallt: TÄNK!!!
    Nu fick alla chansen att läxa upp någon och för en sekund eller två ta bort fokus från sina egna bekymmer...vara lite präktiga och uppfostrande. Grattis igen, det är ju det forum på nätet är till för.
    Men det där om att tänka, och gärna ett steg till...det var ingen beredd att göra......
    STACKARS VÄRLD!

Du hakar up dig på att folk råkar trampa i hundskit.
    Men det är alltså inte ett tillräckligt bra argument,enligt dig,att hundskiten faktiskt kan sprida smittor och ge mer eller mindre allvarliga konsekvenser?
    Eller kan det vara så du inser att dina argument för att strunta i att plocka upp efter hunden inte är tillräckligt bra och att du därför ger upp diskussionen?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Thure Björkman skrev 2016-10-20 00:48:42 följande:
    Pågår hundpestutbrottet nu? Det är frågan.

Eller ska vi bara utgå ifrån vad som har varit?

Då finns det ju ingen anledning att plocka upp. Ingen gjorde väl det 1730-talet....
    Det pågår kanske ingen hundpest nu.
    Men det finns ju andra smittor som kan spridas via hundbajset.
    Tarmparasiter är en sådan.
    Och det kan vara svårt att bli av med.
    Och det kan göra hundarna riktigt sjuka.
    Vet av erfarenhet.
    Det är ju sorgligt att hundar ska behöva drabbas av detta för att vissa är för lata för att plocka upp efter sina hundar.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Thure Björkman skrev 2016-10-20 19:23:25 följande:
    Man får väl se sig för, och inte trampa i det.
    Jag har aldrig någonsin trampat i vare sig hund- eller hästskit.
    Jo, en gång trampade jag i älgskit men det var bara att spola bort!
    Jag bryr mig inte s¨mycket om jag får hundbajs under skorna eller på kläderna.
    Det är inte det värsta. Det finns tvättmaskin.
    Det värsta är ju att det kan sprida smittor om hunden luktar i eller äter av bajset.
    Men du kanske inte bryr dig om ifall din hund blir sjuk?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Rymdmoln skrev 2016-10-21 17:31:24 följande:
    Precis. Det är inte helt enkelt att hela tiden "vakta" på sin hund när den nosar överallt så att det inte är bajs den luktar på. Ibland ser man inte så bra på kvällar osv.
    Ja,det är det jag menar. 
    Det kan vara gjort på 2 sekunder.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Att plocka upp efter sin hund?