• Feedbuck

Hur blir man "populär" på gymnasiet?

Jag är en ganska lugn person och säger inte så mycket, ganska blyg. 
    Jag vill liksom bli en person som folk tycker är rolig att vara med och är "skön" och avslappnad. 
    Om jag är med någon brukar jag inte komma på så mycket att säga och jag kan upplevas som ganska stel. Hur ska jag göra?

(tänk att jag går på gymnasiet)

tldr: Hur gör jag för att bli roligare att vara med??

• Svar på tråden Hur blir man "populär" på gymnasiet?
  • Satelliten

Varför är du tyst och blyg? Tänk på att du är precis lika intressant som någon annan, vad du har att säga är lika mycket värt som någon annans åsikter.

Generella sociala tips som gör dig lätt att tycka om
    Ställ frågor och lyssna på svaren, se folk i ögonen, få andra att må bra och känna sig sedda och uppskattade, skratta åt skämt (om de är roliga och inte på någon annans bekostnad), tala om vad du gillar hos dina kompisar, tala väl om personer som inte är närvarande, var inte fördomsfull, markera att du inte håller med om någon är taskig bakom någons rygg. Om du har något positivt att säga - säg det. Ta initiativ, föreslå saker som att gå till cafét/ta en promenad på rasten/äta någon annanstans på lunch nån gång/gå på stan/plugga tillsammans/se en film eller vad ni nu gör. Var inkluderande och bjud med flera, uteslut inte.

Intressera dig för saker och var nyfiken. Prata om dina hobbies eller reflektioner som du gör om tillvaron/relationer/samhället/politik/etc. Våga vara lite öppen, även om du inte behöver berätta "allt". Säg vad du tycker. Var öppen för ev. feedback från andra, om du får kritik, ställ frågor och försök förstå vad de menar. Du behöver inte ta till dig eller ändra på dig men var nyfiken på deras upplevelse. Tänk på att inte alla behöver gilla dig. Men du själv behöver gilla dig så därför vill du vara sjysst så du kan sova gott om natten.

Slappna av, släpp fram dig själv. Detta är bara gymnasiet och även om inte alla gillar dig så har du hela livet på dig att hitta goda sammanhang där du trivs.

Om du känner att detta är svårt, tänk på att träning ger färdighet. Kanske behöver du fundera över varför du är tyst och blyg, om du begränsar dig själv eller har en negativ självbild.

• Feedbuck

Jag är en ganska lugn person generellt så det är inte egentligen bara beror på att jag är lite blyg. Men tex när jag är med mycketnära kompisar kommer jag på mycket mer saker att säga och är mer spontan, men när jag är med några jag inte känner så bra får jag typ hjärnsläpp och kommer inte på något bra att säga. Tror du det beror på att jag är för spänd?

Svar på tråden Hur blir man "populär" på gymnasiet?