För "ung"?
Är själv 23 och fick nyss mitt andra barn. Har man jobb och bostad (som du skriver att ni har) så skulle jag säga att jag bara kan se fördelar med att skaffa barn när man är ung. Vissa av mina vänner har jag tappat kontakten med då de inte tyckt att jag är rolig längre sedan jag fick barn... å andra sidan har jag ett antal vänner som jag kommit mycket närmare sedan barnen kom, vänner som gärna kommer hem till oss och leker med barnen eller så hittar vi på aktiviteter med barnen samtidigt som vi umgås. De vännerna förstår att vi behöver planera för t.ex en utekväll en vecka innan så att jag och sambon kan planera för barnen.
Livet ändras drastiskt när man får barn men jag kände mig "färdig" med galna krogrundor och Couchsurfing-resor, väldigt mycket går ju också att göra tillsammans med barnen och när jag är 40 kommer jag ha myndiga barn och kunna göra "vad jag vill" igen med skillnaden att då kommer ekonomin vara betydligt bättre än när jag var 19. Tror dessutom att man är mer anpassningsbar som ung, att man klarar kaos, lite sömn och sämre ekonomi, bättre än par som är 40 och skaffar barn. Det är dock enbart mina egna teorier som jag bygger på människor jag har i min närhet :)