• lotie

Någon mer som sökt eller går Vårdadministratör Lerna

Hej!

Jag har sökt till vårdadministratör på Lernia distans och undrar om någon mer har det eller redan går?

Hur många är det som söker?

Görs proverna via webbcam eller måste man åka till Östersund?

Kul om vi är flera som kan följas åt:)

• Svar på tråden Någon mer som sökt eller går Vårdadministratör Lerna
  • MiasMamma

Vårdadministrativa programmet finns på diverse högskolor nuförtiden. Vem tror du, kommer anställa någon som gått sin (distans) utbildning på LERNIA?

• lotie

Den finns ju bara på 1 i Umeå? Resten är ju yrkeshögskola samma som Lernias. Varför skulle inte den vara bra?

• MiasMamma
    lotie skrev 2016-10-15 12:05:38 följande:

Den finns ju bara på 1 i Umeå? Resten är ju yrkeshögskola samma som Lernias. Varför skulle inte den vara bra?

Södertörns Stockholm, Borås högskolan.......... alternativt antagning.se.
  • MiasMamma

Förresten har jag aldrig sagt att Lernias distansutbildningar är det något fel på. Det jag har sagt är, att jag knappast tror att någon kommer anställa dig från Lernia om företaget också kan anställa någon med kandidat examen i samma ämne.

• foodforclouds
    MiasMamma skrev 2016-10-15 12:30:30 följande:

Förresten har jag aldrig sagt att Lernias distansutbildningar är det något fel på. Det jag har sagt är, att jag knappast tror att någon kommer anställa dig från Lernia om företaget också kan anställa någon med kandidat examen i samma ämne.

Det råder dock STOR brist på medicinska sekreterare, så med en sådan examen från YH kommer TS antagligen att ha jobberbjudande innan hen ens är färdig.
  • caveat emptor
    MiasMamma skrev 2016-10-15 12:30:30 följande:

De som läser på yrkeshögskola kommer inte stå utan jobb. Möjligt att arbetsgivaren väljer någon med kandidatexamen främst men den enorma bristen på vårdadministratörer gör att de som läst på yrkeshögskola har en hel hög med andra tjänster att välja på. De som vill blir anställda i början av sista terminen, givetvis med en klausul att de ska ta examen men ändock. Jobb finns det och blir över.
  • athanatos
    foodforclouds skrev 2016-10-15 17:02:53 följande:
    Det råder dock STOR brist på medicinska sekreterare, så med en sådan examen från YH kommer TS antagligen att ha jobberbjudande innan hen ens är färdig.
    Sök inte såna utbildningar.
    Det finns idag vad jag ve tminst tre företag i Sverige som arbetar med mjukvara som kommer ta bort behovet av dom tjänsterna nästan helt.
  • foodforclouds
    athanatos skrev 2016-10-15 21:08:30 följande:
    Sök inte såna utbildningar.
    Det finns idag vad jag ve tminst tre företag i Sverige som arbetar med mjukvara som kommer ta bort behovet av dom tjänsterna nästan helt.
    Nja, många TRODDE att behovet av den typen av tjänster skulle försvinna med taligenkänning, men journalerna skulle ändå behöva kontrolleras. För att bara nämna en del. Administratörerna finns för att läkare, skk:or och usk:or m. fl. ska få mer tid till patienterna och göra vården bättre och mer effektiv.

Det finns mycket administrativt arbete som sekreterarna ansvarar för, att tro att det ska lösas av datorer är nog rätt naivt.

• athanatos
    foodforclouds skrev 2016-10-15 21:20:06 följande:
    Nja, många TRODDE att behovet av den typen av tjänster skulle försvinna med taligenkänning, men journalerna skulle ändå behöva kontrolleras. För att bara nämna en del. Administratörerna finns för att läkare, skk:or och usk:or m. fl. ska få mer tid till patienterna och göra vården bättre och mer effektiv.

Det finns mycket administrativt arbete som sekreterarna ansvarar för, att tro att det ska lösas av datorer är nog rätt naivt.
    Det skulle jag inte säga. Det räcker att vi bara går ett par år bakåt i tiden så hade vi inte den kunskap om neurala nätverk och big data som vi har idag. Säger inte att yrket kommer sluta existerar men efterfrågan kommer självklart bli mindre när en person kan göra det som 5 eller 10 gör idag med rätt mjukvarustöd.
  • MiasMamma
    foodforclouds skrev 2016-10-15 17:02:53 följande:
    Men det får nog de 100 högskolestudenter/kurs också? 
  • MiasMamma

Tänk er ett företag som har ett behov av personal. Vem skulle ni anställa? Den som gått högskoleutbildning i ämnet eller någon Lernia distansstudent? 

• Rymdmoln
    MiasMamma skrev 2016-10-22 11:56:45 följande:

Tänk er ett företag som har ett behov av personal. Vem skulle ni anställa? Den som gått högskoleutbildning i ämnet eller någon Lernia distansstudent? 

Starta en egen tråd om du vill diskutera just det där.
  • Rymdmoln
    MiasMamma skrev 2016-10-22 11:56:45 följande:

Länka gärna högskoleutbildningar som är liknande/likadana som medicinsk sekreterare. Har inte sett det någonstans nämligen men söker gärna.
  • MiasMamma
    Rymdmoln skrev 2016-10-23 02:40:33 följande:
    Starta en egen tråd om du vill diskutera just det där.
    Vad? 
  • MiasMamma
    Rymdmoln skrev 2016-10-23 02:42:24 följande:
    Länka gärna högskoleutbildningar som är liknande/likadana som medicinsk sekreterare. Har inte sett det någonstans nämligen men söker gärna.
    Finns det inte några Vårdadministrativa program på diverse Högskolor i Sverige?
    Förstår inte varför du reagerar så starkt på just mig.
    Jag tänker lite så här. Har ts kompetens, vilja och intresse att gå någon utbildning till medicinsk sekreterare, kan hon nog likväl gå någon mer avancerad utbildning? Är jag elak enbart för det?
  • Rymdmoln
    MiasMamma skrev 2016-10-23 10:03:21 följande:

Jag tänker lite så här. Har ts kompetens, vilja och intresse att gå någon utbildning till medicinsk sekreterare, kan hon nog likväl gå någon mer avancerad utbildning? Är jag elak enbart för det?

Har inte sett några så det är därför jag undrar. Så länka gärna utbildningar som motsvarar medicinsk sekreterare på en högskola :)

Reagerar starkt? Nu tar du väl i, jag frågade bara en fråga..? Elak? Var har du fått det ifrån, något sådant har jag aldrig skrivit. Lägg inte ord i min mun är du snäll.
  • Rymdmoln
    MiasMamma skrev 2016-10-23 10:03:21 följande:

Rymdmoln skrev 2016-10-24 08:25:31 följande:

Har inte sett några så det är därför jag undrar. Så länka gärna utbildningar som motsvarar medicinsk sekreterare på en högskola :)

Reagerar starkt? Nu tar du väl i, jag frågade bara en fråga..? Elak? Var har du fått det ifrån, något sådant har jag aldrig skrivit. Lägg inte ord i min mun är du snäll.

* Motsvarar vårdadministratör/medicinsk sekreterare menar jag då alltså.
  • Kryddost

Snubblade över denna tråd. Har läst Vårdadministratör YH och jobbar för närvarande inom Region Östergötland. Jag kan med all säkerhet säga att personer som läser yrkesutbildning vårdadministratör kommer få jobb. Detta oavsett om de läst på distans eller ej. 

Behovet är skriande. Även om journalskrivande blir datorstyrt i framtiden (kommer inte ske inom 15 år) så finns det en oändlig mängd annat att göra. Rekommenderar definitivt yrket om ni ska gå något som leder till anställning.

Om ni har några frågor får ni gärna höra av er på kryddost@gmail.com

Svar på tråden Någon mer som sökt eller går Vårdadministratör Lerna