• Kroken

    En eller två vinteroveraller?

    Min minsting är nyss fyllda 2 år. Nu funderar jag på om vi ska ha en eller två vinteroveraller? Tvådelat set är inget alternativ. Vi åker alltid bil till och från förskolan och till affären m.m, och i bilen har hon fleecejacka så bältet hamnar rätt. Men jag tänker att det blir bökigt att släpa overallen till och från förskolan nästan varje dag. Vissa dagar slutar jag tidigt och då är vi ute hemma en stund på eftermiddagen. Kan det inte vara smart/bekvämt med en extra overall att ha hemma då?

  • Svar på tråden En eller två vinteroveraller?
  • norrlandsflicka

    Så bökigt är det inte släpa overall fram och tillbaka till förskolan.

    Vi har haft en begagnad extra overall och ny overall + även tvådelat. Det har varit bra när de varit ute mkt. Även om overallen bara blir blöt på utsidan känns det ändå trevligare sätta på torr overall om de är ute flera gånger hemma då.

  • iMitera

    Vi har alltid haft en overall plus en lite snyggare vinterjacka. Dottern har haft overallen på sig på väg till förskolan, i bilen.

  • scanmia

    I den åldern kör jag hellre två lite billigare än en dyr. Vi är oftast bara ute en timme eller två i stöten och det är skönt att kunna byta till en helt torr mellan varven. När barnen blir äldre och är i skidbacken hela dagen känns det viktigare med en av toppkvalité.

  • fluu

    Vi har alltid kört på två. Det har nästan alltid varit en i tvätten eller en som är blöt. Brukar satsa på en billigare(och ha den mer sällan) och en dyrare och varmare.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist

    Jag hade faktiskt tre overaller samtidigt. En som jag köpte begagnat och billigt (som reserv på dagis). En som var dagisoverall och en som var hemmaoverall.

  • Gina43

    Vi har en dagisoverall (begagnad) och ett tvådelat set som vi har hemma. Varför funkar inte tvådelat för er? Vi kombinerar vinterjackan med vindbyxor innan det blir riktigt kallt (sedan riktiga vinterbyxor) och det fungerar bra i bilen. Det blir inte bylsigt som med overall. Sedan kan vi alltid ta hem overallen om så behövs. Vi har torkskåp så vi har inte problemet med blöta kläder eftersom det torkar fort om så behövs.

  • Gladhannapanna

    Vi körde med en overall och ett fleecefodrat regnställ. Toppen att inte slita på overallen innan det frusit till. De ska ju inte tvättas så ofta eftersom vattentåligheten försämras.

  • Kroken

    Tack för era svar. Jag kommer köpa en lite billigare overall att ha hemma och som reserv. Vi har en lite dyrare som kommer användas mest och främst på förskolan där de är ute mycket. Anledningen till att jag inte vill ha ett tvådelat set är för att jag inte ser oss ha någon användning av det. Overall är smidigare när vi är ute. Att jag inte vill ha det på barnet i bilen är för att man inte ska ha tjocka kläder under bältet. Man ska helst bara ha innekläder på sig när man åker bil för att bältet ska komma så nära kroppen som möjligt. Använder man jackor och overaller under bältet så kommer inte bältet så nära kroppen som det ska. Gäller även vuxna. Därför använder vi endast en fleecejacka i bilen.

  • Marten

    När äldsta sonen var liten kom räddningen från Didrikssons, fleece fodrat regnställ. Hängselbyxor och jacka....kladdkläder.

    Köp ett sådant set i gult, de ser ut som små vägarbetare.

    Du kommer inte att ångra dig, bästa dagisplagget någonsin. Kanske inte optimalt en kall vinterdag men alla andra kalla slaskiga och leriga dagar är det en salig gåva.

  • Kroken
    Marten skrev 2016-10-17 16:42:26 följande:

    När äldsta sonen var liten kom räddningen från Didrikssons, fleece fodrat regnställ. Hängselbyxor och jacka....kladdkläder.

    Köp ett sådant set i gult, de ser ut som små vägarbetare.

    Du kommer inte att ångra dig, bästa dagisplagget någonsin. Kanske inte optimalt en kall vinterdag men alla andra kalla slaskiga och leriga dagar är det en salig gåva.


    De Steen har jag erfarenhet av, både som förälder och som förskolepersonal, och de är bra! Har dock inte haft det till minstingen än, i år har vi ett annat fleecefodrat regnställ. Men till nästa år ska jag inhandla didriksons set!
  • elyse

    Vet inte hur många vinteroutfits vi har... Men ombyte behöver de på förskolan också.

Svar på tråden En eller två vinteroveraller?