Inlägg från: Anonym (dödsknarkare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dödsknarkare)

Kan man undvika brev från soc?

Hej, jag är 20 år och blev nyss dömd för ringa narkotikabrott p.g.a. att jag hade THC (aktiva ämnet i cannabis) i blodet och nu kommer jag bli kontaktad av Transportstyrelsen som kommer dra in mitt körkortstillstånd och Socialstyrelsen som kallar mig till möte för mitt "missbruk".

Nu är det så här dock att jag inte vill få något brev hemskickat då jag bor hemma och mina föräldrar vet inte om att jag blivit gripen av polisen, om jag får ett brev från soc kommer de garanterat fråga mig vad det gäller och om jag säger att det är hemligt så kommer de bli ännu mer misstänksamma. 

Finns det någon möjlighet att få kallelse på telefon eller så? Ja, jag vet att jag ska ta konsekvenserna och bla bla bla, men de enda som skadas av att jag erkänner är mina föräldrar, de kommer bli oroliga att deras son är en narkoman, de förstår inte skillnaden mellan bruk och missbruk när det gäller cannabis. Jag ser ingen anledning att lägga det här på deras axlar, detta är bara en bagatell som riskerar att bli uppblåst som fan.

• Svar på tråden Kan man undvika brev från soc?
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Soc) skrev 2016-10-16 13:59:25 följande:

Soc kallar inte dit för ett möte angående ditt missbruk utan de kallar dig för att de får et begärande om yttrande ifrån Transportstyrelsen. Dvs de vill att Soc ska yttra sig om din lämplighet som bilförare och ifall du har kontakt med dem för missbruk, vilket jag antar att du inte har.

Ja, de kallar dit mig för att de misstänker att jag är en missbrukare och jag skickas dit för att försvara mig. Oavsett kommer jag antagligen få göra pissprov i 6 månader om jag vill kunna ta körkort och det lär väl gå på ca 5000, det tillsammans med böter och blodprov blir ca 7800 kr, det känns ju väldigt bra när man inte har något jobb och går på gymnasiet.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Missbruk?) skrev 2016-10-16 14:17:27 följande:

Varför blev du tagen av polisen då? Om ditt cannabisbruk inte är "missbruk" borde du inte ha blivit anhållen. Att du gjort något för att påkalla polisens uppmärksamhet och därmed fått juridiska konsekvenser för ditt bruk är per definition missbruk. Sen betyder inte det att du är beroende, om det är det du menar.

Om du röker på hemma i soffan och chillar med dina kompisar är det väl helt ok. Om du är ute på stan och beter dig illa och blir anhållen är det en helt annan sak. Sluta försöka normalisera ditt "bruk" och försök se hela situationen med andra ögon. Du kanske faktiskt behöver göra en förändring i ditt "bruk". Nu finns en dom mot dig, tänk om det blir ett problem i framtiden när du vill ha ett jobb där dom kollar brottsregistret?

Jag rökte för tredje gången på två år (alltså är jag knappast en regelbunden användare) för ett tag sedan med en kompis som inte rökt tidigare, han får en panikattack och det är sånt som händer om en person har dålig sinnesstämning när de röker (han kanske är deprimerad eller bipolär, jag vet inte), men det hela eskalerade till en psykos och snubben springer för sitt liv från platsen och ringer 112 utan att jag vet om det för att han är övertygad om att han skulle dö. Jag går därifrån för att leta efter honom då han inte svarar på mobilen och sen går jag tillbaks till brottsplatsen för att hämta min väska och där står två konstaplar som slänger in mig i en polisbil och tvingar mig att göra ett drogtest.

Platsen vi var på var ute på landet en kilometer från människor så det var knappast så att vi sprang runt på stan och härjade.

Och ja, hashpsykoser är inte en myt, det händer. Oddsen är jävligt små, men risken finns. Jag hade helt enkelt jävligt otur.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Soc) skrev 2016-10-16 14:49:44 följande:
    Nja, så går det inte riktigt till. Soc kallar inte dit folk de misstänker är missbrukare. Då skulle alla resurser gå enbart till det. Det skulle vara om det fanns en LVM-anmälan men det kan det knappast vara i ditt fall. Eller om det finns en ansökan om hjälp. I annat fall blir du ditkallad eftersom Transportstyrelsen vill ha ett yttrande från SOc om ditt bruk av droger.
    Okej då, det är Transportstyrelsen som misstänker att jag missbrukar narkotika. Om de trodde att min bruk var normalt så hade de inte tyckt att jag är olämplig för körkort. Trots allt super de flesta körkortsinnehavare ner sig regelbundet utan att köra fulla, det finns ingen anledning att någon som brukar narkotika då och då inte skulle vara lika ansvarsfull.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (p) skrev 2016-10-16 16:18:50 följande:
    nej det känns nog inte lika bra som när du tände på! Deal with it.

tröttsamt med folk som drogat och sen plötsligt säger såna saker "det här var ju inte roligt".Nej, det är inte meningen det ska vara roligt, duh!
    Jag förstår inte din poäng, bara för att jag har valt att göra någonting olagligt så har jag väl ändå rätt att klaga på hur lagen ser ut? Allt som staten bestämmer är inte moraliskt eller det bästa för dess medborgare, brottet jag har begått är ett brott utan offer, ingen oskyldig har skadats. Att min kompis fick en psykos var inget mer dramatiskt än att han mådde dåligt i några timmar, han är helt återställd och mår inte dåligt längre.

Hur någon kan tycka att personligt bruk av en drog som är 10 gånger mindre skadligt än alkohol (och som faktiskt har flertalet medicinska effekter) ska bestraffas med böter, frihetsberövande, indrag av körkort, urinprov i 6 månader, tusentals skattepengar och polisresurser som spolas ned i toaletten, prick i belastningsregister i 5 år, etc. kommer jag aldrig förstå. Det är som att säga att tatueringar eller piercingar ska vara olagligt. Staten borde inte få äga människors kroppar och det står jag fast vid.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Mantrasina skrev 2016-10-16 16:13:24 följande:

Haha nej, de flesta körkortsinnehavare super inte ner sig regelbundet. Men ja, många (antagligen majoriteten) dricker alkohol ibland. 

Dock så är det du ägnade dig åt olagligt, oavsett om du missbrukar eller brukar enligt ditt tycke. Det finns inget normalt bruk av narkotika i lagens mening. Det är inte ansvarsfullt att bruka olagliga substanser, helt enkelt.

När jag säger att de super ned sig regelbundet menar jag givetvis inte att de super tills de spyr 5 dagar i veckan utan det kan handla om att dricka sig berusad en gång i månaden också och de flesta svenskar dricker alkohol mer än en gång i månaden. Precis som med cannabis måste man inte bli hög som ett hus varje gång man använder drogen, man kan röka eller dricka måttligt och bara bli gladare och mer avslappnad. 

Jag personligen skulle inte ifrågasätta någons körkort om de sa att de brukade dricka när de går ut på fredagskvällen, därför tycker jag att det är överdrivet att ifrågasätta mig för att jag har använt narkotika då och då.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (moral) skrev 2016-10-16 17:05:21 följande:
    Ts, socialtjänsten vet inte om det var en engångsföreteelse eller om du knarkar varje dag. Just nu är det bara du som vet om att du inte är någon knarkare. Det gäller för dig att på ett trovärdigt sätt förmedla vem du är till socialtjänsten. Försök vara ödmjuk och ärlig. Var sanningsenligt och berätta det de vill veta. Då är chansen förmodligen störst att socialtjänsten tror på dig och skriver ett bra intyg till transportstyrelsen.
    Ja, det är det jag ska göra också. Jag tror att det kommer gå bra också för jag är en helt normal person, problemet är bara att Transportstyrelsen brukar skita i detta ganska ofta, i 9 av 10 fall verkar man ändå bli tvingad att göra drogtest i 6 månader för att få behålla körkortstillståndet vilket jag tycker är orimligt då det kostar 4 gånger mer än själva boten. Att punga ut 8000 spänn även när Soc inte tror att man har något problem tycker jag är ganska absurt. Speciellt då när jag endast har 3000 i CSN bidrag därav 1040 kr går till busskort för jag får inget skolkort nu när jag fyllt 20 och ytterligare 500 kr går till regelbundna utgifter så som abonnemang och Spotify.  

Det skulle alltså ta mig ett halvår att spara ihop till dessa kostnader om jag då inte använder några pengar alls till nöjen eller kläder.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Va?) skrev 2016-10-17 01:28:47 följande:

Men nu gör du ju en tankevurpa. Om du var så bekymrad om våra skattepengar hade du väl låtit bli att bryta mot lagar som du anser resulterar i slöseri med skattepengar.

Om du inte gillar lagen så är det bara att engagera sig politiskt eller flytta någonstans där de har lagar som passar dig bättre. Inte bryta lagar sen grina som en liten barnrumpa för att du får ta konsekvenserna.

Jag hade hållit med dig om det faktiskt fanns en stor risk att åka fast, men med tanke på att oddsen ligger på ens sida om man är försiktig så tänkte jag att det var värt risken (vilket jag fortfarande tycker). Enda anledningen till att jag åkte fast var psykosen vilket som sagt är väldigt ovanligt. Jag hade helt enkelt otur, shit happens. Folk riskerar att bli en kostnad för samhället hela tiden, om någon gör ett motorcykelstunt och åker in på sjukan i ett halvår och kostar tiotusentals kronor är det ingen som klagar.

Angående den andra paragrafen så tycker jag faktiskt att det är ett ganska problematiskt tankesätt, skulle du säga det om staten började gripa människor för tankebrott också? Eller om staten införde sharialagar? Sveriges narkotikapolitik är 100% objektivt omoralisk, därför har jag rätt att grina bäst fan jag vill.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Smartskalle) skrev 2016-10-17 08:15:12 följande:

Skyll dig själv när du knarkar! Antagligen bäst för dig och dom att dom får reda på det, så kanske du slutar upp med den där skiten!

Stå för vad du har gjort istället för att vara en sån kyckling!

Nu är det inte mig jag tänker på utan jag tänker på mina föräldrar, jag ser ingen anledning att göra de oroliga för att jag gått och blivit narkoman. De har blivit hjärntvättade hela livet när det gäller narkotika och de ser knappt någon skillnad på kokain och cannabis. De kommer antagligen inte straffa mig för detta så jag är knappast orolig för några konsekvenser på hemmafronten, men de kommer lida mer än de behöver.

Och nej, jag kommer inte sluta upp med den där "skiten", finns många droger jag inte har testat än som finns på min bucket list. En av de bästa upplevelserna i mitt liv var när jag tog psykedeliska svampar och tittade på stjärnhimlen en oktobernatt för två år sedan, tänker knappast lägga ner mitt utforskandet av mitt eget psyke så här tidigt, än är jag ung och barnlös. Blir jobbigt att hinna med sen när man har ansvar.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Va?) skrev 2016-10-17 14:55:31 följande:
    Det är bara pinsamt att jämföra kostnaden för sjukvården av en olycka och kostnaden av att någon får konsekvenser för att den är en brottsling.

Det är DU som kostat samhället skattepengar genom att vara en mini ligist, inte den dumma polisen som fångade dig.

Det är DU som orskara dina föräldrar oro ifall de upptäcker detta, inte dumma soc som skickar hem brev till dig. Du bara du. Du är duktig på att övertyga dig själv om att allt är någon annans fel.

Nej... Jag hade inte svarat samma sak på en annan fråga. Hör du inte hur dumt det resonemanget är?

Din retorik kanske övertalar jämnåriga men ingen vuxen går på din rappakalja.
    Jo, det går att jämföra. Om någon gör ett riskabelt stunt för skojs skull riskerar de mycket mer än om jag väljer att röka på en kväll med mina kompisar. Ja, det ena är olagligt, men det andra är mer riskabelt och både motorcykelåkning och knarkande är rent rekreationellt och tillför inget till samhället om man nu inte är en professionell motorcykelåkare som tjänar pengar på det som i sin tur skattas.

I det stora hela är båda dessa aktivitet samma onödiga risk som kostar samhället pengar om det går åt helvete.
  • Anonym (dödsknarkare)

Rätt sorgligt att man trivialiserar missbruk till den grad att man anser att man är en missbrukare om man har ett intresse för droger och använder de ansvarsfullt. Jag som använder droger kanske 5 gånger om året är tydligen lika långt ner i drogträsket som en daglig brukare av heroin.

Ni förstår väl att alkohol är en av de farligaste och mest beroendeframkallande drogerna i samhället va? Antagligen använder ni droger mer än vad jag gör med tanke på att jag knappt dricker längre, jag använder inte nikotin eller läkemedel heller för den delen.

• Anonym (dödsknarkare)
    Scalaren skrev 2016-10-18 07:41:39 följande:

Oj TS, dina svar och åsikter visar att dina föräldrar inte har lyckats särskilt bra i uppfostran av dig.

Motivera.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Exrtremt ovanligt) skrev 2016-10-17 22:58:32 följande:

Ungefär min tanke med. Varningsklockorna fanns redan i tidigare inlägg. Vi kan ju alla säga åt TS att han är en missbrukare, men jag tror inte att det hjälper, för det är inte det svaret han letar efter här.

Hur undvika brev från soc? Ja, kanske styra upp sitt liv, få bukt med sitt missbruk, skaffa jobb, utbildning osv.

Jag pluggar just nu, har helt okej betyg, skulle precis ta körkort (som jag får vänta med ett tag om jag får körkortstillståndet indraget), jag har en god relation till mina föräldrar och mitt sociala umgänge och jag har ett bra rykte i den lilla staden jag bor i.

Uppenbarligen är du hjärntvättad som tror att man inte kan använda droger måttligt, ca 1 av 10 svenskar använder narkotika regelbundet så det är nog en hel del i din vänskapskrets som knarkar under näsan på dig.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Exrtremt ovanligt) skrev 2016-10-18 11:24:33 följande:
    Rättelse: jag tror inte att du kan använda droger måttligt. Du har flera gånger uttryckt din oro över att behöva göra drogtest i sex månader. Du pratar om ekonomi, men jag tror att du är rädd för att du inte klarar av att vara ren så länge. Du har redan gått från "rökte för tredje gången på två år" till "använder droger kanske 5 gånger om året". Alla förstår att det är en underdrift, och det kommer socialen också att göra.

Ingen kommer tvinga dig att vara ärlig här, men att ljuga för dina föräldrar och för socialen är fel väg att gå. Tro mig!
    Fina halmgubbar, du lägger ord i mun på mig.

1. Jag har uttryckt oro för drogtest inte på grund av att jag inte kan hålla mig ren utan p.g.a. att jag måste punga ut 5000 spänn samt behöva göra drogtest regelbundet utan att mina föräldrar får reda på vad jag gör + att jag antagligen inte får ta körkort under de 6 månaderna vilket jag precis var på väg att jag göra då jag har övningskört privat i 1 år nu.

2. Jag säger att jag har rökt cannabis 3 gånger de senaste två åren, jag har använt ett par andra droger som jag nämnt, t ex toppslätskivling och sammanlagt skulle jag säga att jag i genomsnitt har knarkat 4-5 gånger per år, ofta är det två-tre gånger på en månad så jag är ju ren sen i flera månader.

Och nej, när jag säger "andra droger" pratar jag inte om heroin, jag använder bara droger som är fördelaktiga för mig och kan hjälpa mig att expandera mitt medvetande, heroin förstör bara och leder bara till tillfällig tillfredsställelse och långvarigt beroende.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Smartskalle) skrev 2016-10-18 15:27:34 följande:

"1. Jag har uttryckt oro för drogtest inte på grund av att jag inte kan hålla mig ren utan p.g.a. att jag måste punga ut 5000 spänn samt behöva göra drogtest regelbundet utan att mina föräldrar får reda på vad jag gör + att jag antagligen inte får ta körkort under de 6 månaderna vilket jag precis var på väg att jag göra då jag har övningskört privat i 1 år nu."

Ja, så går det när man väljer att bryta mot lagen! Du har gjort ditt val, stå nu ditt kast! Skulle vi tycka synd om dig? Nej, det tycker du inte. Dåså, vad är meningen med din tråd då? Var vill du komma?

Vad meningen med tråden var? Läs titeln för i helvete.

Nej, du behöver inte tycka synd om mig, men jag förväntar mig att människor som faktiskt förstår att straffet är orimligt för brottet (som är ett brott utan offer) speciellt med tanke på att jag inte har blivit dömd tidigare eller har några associationer med varken Socialstyrelsen eller polisen kommer åtminstone förstå min frustration. Jag vet inte hur gammal du är, men en hel del om inte en majoritet av ungdomar i min ålder tycker att narkotikapolitiken är helt åt helvete och 1 av 5 gymnasieelever har testat narkotika någon gång. Det är främst den äldre generationen som fortfarande tror på propagandan, resten börjar vakna upp.

Sen tar jag mitt ansvar också, jag kommer pröjsa för allt själv, hade jag inte tagit mitt ansvar hade jag börjat grina och böna och be mina föräldrar att stå för kalaset vilket jag faktiskt tror att de hade gjort. Det kommer slå mig hårt rent ekonomiskt, men jag tänker stå mitt kast.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (dumt) skrev 2016-10-18 15:29:34 följande:
    Du får väl stå för vad du gör om du nu tycker att det är så ansvarsfullt och bra?
    Som sagt, jag som har fakta på min sida vet att alla droger inte är farliga och därför har jag inga problem att använda de med måtta, men om jag står för detta öppet kommer jag både skada mina föräldrar och jag riskerar social utfrysning, som sagt är folk i min ålder ganska drogliberala, men om jag får ett rykte som pundare så kommer jag få en hel del problem med myndigheter samt kommer äldre människor se ned på mig p.g.a. detta vilket jag inte känner skulle gynna mig, speciellt när det gäller arbeten och dylikt.
  • Anonym (dödsknarkare)
    Anonym (Smartskalle) skrev 2016-10-20 17:15:56 följande:
    Skriv ut denna tråd och läs den om 10 år, då vet du vad som var sant om dina tolkningar angående droger!
    Min "tolkning"? Du menar 50 år av forskning? Det är konsensus inom vetenskapen att lättare droger inte är särskilt farliga vid måttliga mängder och ansvarigt användande, cannabis, LSD, magiska svampar, MDMA, DMT, etc. är inte dödsknark och alla seriösa forskare vet det, det är bara mossiga politiker och hjärntvättade får som fortfarande är övertygade om det.

Det är faktiskt synd att den här synen är så utspridd då droger har mycket positivt att erbjuda, cannabis är en av de mest effektiva medicinerna mot cancer och epilepsi, MDMA är en av de mest effektiva medicinerna mot PTSD och trauman och hallucinogener så som toppisar och LSD kan ha en långvarig positiv effekt på kreativitet, dödsångest och kan göra en mer känslomässigt tillgänglig och öppen. 

Alla dessa droger är narkotikaklassade trots att de är både mindre farliga och mer effektiva än många receptbelagda läkemedel, det finns många fler liv som har blivit förstörda av skiten man kan få av sin läkare än lite jazztobak.
Svar på tråden Kan man undvika brev från soc?