Inlägg från: Same here |Visa alla inlägg
  • Same here

Min ekomiska situation med sambon!!

Jo vet att jag får skylla mig själv. Ville bara veta hur andra tycker o tänker eftersom han säger att alla tänker som han. Behöver inte råd om jag ska lämna honom eller inte. Tack för alla svar och att ni orkat läsa allt och svara!

• Same here

Nej jag har inte sagt ATT JAG SKA stanna. Vill inte heller gnälla. Och nej han erbjuder sig inte att göra NÅGOT men han kan ljuga i flera år att han ska fixa ett trasigt handtag, dörr, måla eller whatever det gör han ALDRIG och jag insett det redan därför ber jag inte om hjälp när något går sönder " jag gör det sen" är hans standard svar och pressar jag honom om det så blir det ett standardsvar till "men du betalar ju inget så att du har ingen rätt säga något". Han har t om sagt att han gör så och står ut med trasiga saker för att jävlas "för att du inte betalar något". Jag ser inte längre att det handlar om att jag inte betalar något. Han vill ju inte dela ekonomin med mig eller köpa något gemensamt boende någonsin han vill ju att jag ska bara betala för honom! Om vi hade delat på boendeköpet är det ju självklart att jag skulle ta mer ansvar för boendekostnaden. Och struntat i att serva honom. Vilket skulle automatiskt leda till skilsmässa ändå. Så jag vet inte det är väl samma slutsats ändå. Med min nuvarande inkomst så skulle jag ju inte ens få ett gemensamt lån på något med honom säger han iaf.

• Same here

Min poäng är att han LjUGER när han säger att han skulle göra mer hemma om jag betalade något! Det gör han inte har provat! Inte heller fick jag mer rättigheter i hemmet eller mer att säga till om. Han bara förhalar och säger att han gör det SEN ( då när jag betalade halva hyran osv) det hände nada. Jag anser SJÄLV att man delar på allt enligt förmåga men anser att detta är ett förhållande utan ömsesidigt respekt. Jag tappat respekten för en person som behandlar sin partner pä detta sätt. Jag anser inte att jag utnyttjat honom alls. Han har ju grävt sin egen grav genom att påstå att jag utnyttjat honom så nu vill jag bara härifrån. Är hellre singel i framtiden än går med på en man som vill bara ha en när allt går bra i livet och vänder ryggen till en när man är svag. Ville veta hur andra tänker ang det ekonomiska i detta fall och inte ha råd ang hur att göra i min situation vet att den är hemsk. Tack för svaren och mer tankar välkomnas om det finns andra som tänker något annat.

• Same here

Tack för svaren! Nej jag betalar inte hans mat, han köper färdigmat till sig själv varje kväll mest. Förut bjöd han på mat på helger men det var flera år sedan. Har självklart delat av mig min mat eller försökt laga mat till honom men det vill han inte ha och han tar aldrig min mat jag bjuder säger att jag inte kan laga, och verkar ha svårt att ta emot mat av mig. Dåligt samvete kanske vad vet jag eller att han vill vara självständig. Innan vi träffades hade han svårt att hålla rent hemma, han hade faktiskt så vidrigt hemma att hans vänner vägrade komma över: han kan inte städa/ bryr sig inte tillräckligt för att göra det själv. Är jag borta i 2 veckor t ex så ser det ut som en svinstia och stinker i köket.

Ja jag skulle definitivt säga att problemet är 0 respekt och kärlek. Han lovade mig när vi träffades att om jag vara väljer honom skulle han ta hand om mig och se till att jag aldrig skulle må dåligt eller sakna något( kom som sagt från svåra hemförhållanden) och jag i min tur gav honom all min kärlek, tid och lojalitet och slutade träffa vänner och var allt han ville och trodde verkligen på honom. Jag har som sagt inte varit det lättaste att leva med heller men verkligen inte han heller.

Och här står man nu total sviken. När jag hade ett jobb och bra med pengar ville han knappt ha nån hyra han brydde sig inte och jag brydde mig inte vi delade på allt jag köpte honom fina kläder när jag hade chans, han bjöd mig ute osv det var inget sånt tänk mellan oss att " ja nu har jag spenderar si och så nu är det han/hennes tur" det var helt enkelt som ett kärleksförhållande. Nu vet jag inte vad det är och förstår inte hur vi hamnat här och vad jag gjort för att han ska vara så mot mig. Tror inte ens det handlar om pengar men vet inte vad det handlar om!! Han säger sig känna sig utnyttjad och jag kan inte i mitt liv fatta varför. Han verkar plötsligt väldigt intresserad av mina pengar när jag inte har så mycket. När jag hade pengar ville han inte ta emot något av mig o var tvärtom mer generös. Det borde ju vara tvärtom!!!!!! Det är det största sveket, sån svaghet, snålhet och feghet.

• Same here

Jag tycker det är rätt självklart att jag som är hemma tar hans om bådas tvätt, han jobbar ju, hur städar man bara halva lägenheten? Klart jag städar allt då. Tycker själv att det är rätt självklart. Och han i sin tur borde tycka det är självklart att då betala min del av hyran och boendekostnaderna. Jag förstår inte varför det plötsligt är problematisk för honom att fatta det är ju rätt självklart..? Att båda bidrar med det de kan och funkar? Ska han komma hem mitt i dan för att han har tvättstuga då när jag sitter hemma och få sluta tidigare för att hinna städa osv och sen ska jag som sitter hemma få då betala i hyra det han missar i inkomst när han ska sköta hemmet oxå?? Fattar inte hur han tänker. Han menar att jag ska både ta hand om allt hemma OCH betala halva boendekostnaden( och köpa all inredning porslin möbler osv). Annars känner han sig utnyttjad!!! Man kan inte ha kakan och äta den oxå tycker jag. Jag är sjuk men inte helt pantad. Det är ju JAG som känner mig utnyttjad att han ens försöker med denna upplägg.

• Same here

Kan tillägga att när vi båda jobbade var det fortfarande jag som fick göra allt hemma.. efter jobbet medans han satt o vilade sig. Därför var inte speciellt benägen att betala någon hyra då heller och han brydde sig inte. Däremot köpte jag honom kläder, möbler till oss och kunde betala för mig när vi var ute( då insisterade han att betala för mig vi grälade faktiskt om det ibland på skoj)

Jag har flera års erfarenhet av detta och känner dynamiken i vårt förhållande,och kommit fram till att detta upplägg är det mest enkla för just OSS och rättvisa: han betalar hemmet, jag gör allt hemma, och vi delar o höftar på resten i mån av förmåga o vilja ( han behöver inte dela på mitt kläd o smink köp jag behöver inte dela på hans tv spel o skräpmatsköp o andra prylar han ständigt köper till sig själv) men detta passar inte honom.

Tycker ni andra verkligen att jag har fel i mitt tänk?!

Tycker själv det är bara sunt förnuft????!!!

Vad är felet egentligen?

• Same here

nej faktiskt inte. Han förväntar sig inte att jag ska " ställa upp" på sex utan han förväntar sig att jag ska ha lust och det har jag ju inte när saker är som det är nu. Och han verkar till hälften fatta det och till hälften surar. Situation är låst.

• Same here

Jo vi har pratat om detta i flera år o kommer ingenstans. Han anser att jag ska betala för mig. Han har ca 10.000kr som den totala utgiften på lägenheten med el internet lån hyra och försäkringar. Han har alltså 25.000kr i fickan att spendera. Han gör nada hemma och bestämmer ändå allt precis allt. Han skulle bestämma över min ekonomi oxå men det låter jag honom inte göra. Vilket resulterar i att om jag skulle t ex sakna någon hundralapp nån gång lånar han INTE ut. Betalar jag hyra så skulle ingenting förändras, förutom att då skulle vi Bråka ÄNNU mer för då skulle jag ju få rätt att klaga över alla orättvisor. Ja jag betalar nada för mitt boende, men tycker nästan att han borde betala MIG. Det är detta som gör att jag vill göra slut inget annat. Ganska stor grej ändå tycker jag. Ville bara veta om jag hade FEL I MITT TÄNK eftersom HAN påstår att ALLA ANDRA ÄR PÅ HANS SIDA och tänker som han om detta!! Thats it. Vill inte ha medhåll för att fortsätta stå ut, gnälla( eller ok der var lite skönt att andra ska veta hur jag har det även anonymt????) ville genuint veta hur andra upplever denna situation!!

• Same here

Dessutom verkar han plötsligt mer intresserad Av att ta mina pengar när jag har så lite, än när jag hade mer!!!

Jag känner det som att hoppa på någon som ligger! Så fort han tror att ingen annan vill ha mig så går det bra att behandla mig sämre för han är mindre rädd då att jag ska lämna honom. Och han sagt att ingen skulle gå med på detta upplägg. ( som att allt är normalt i vårt förhållande förutom att jag mystiskt inte vill betala nåt av snålhet)

• Same here
    Axe skrev 2016-10-18 14:42:51 följande:

Hade också tröttnat på en sambo som inte betalar hyra med motivationen "du hade ändå betalat samma".

Seriöst väx upp och betala hyra. Sen kan du ställa krav!

Jag tycker det är en modern kvinnofälla att män beter sig på detta sätt MEN ska sen slippa betala för det som dom ju fick förr i tiden. Vi förfasar oss hur det var då, kvinnor som skulle lyda sin Make och göra allt och ha inget alls att säga om. Men hon blev iaf klädd, matad och fick tak överhuvudet. Nu säger jag INTE att jag vill leva på detta vis, men jag har det PRECIS som kvinnor då, med undantaget att jag inte har något betalt för mig förutom just tak över huvudet och DETTA grälar vi t om om!!!!! Nä jag ska helst betala det också!!!!! Jag skulle ALDRIG med öppna ögon gå in i ett sådant förhållande som vi har, försöker bara göra det bästa av en dålig situation men han vägrar gå med på det. Han ser inte/bryr sig inte att han bestämmer allt, tror att han ser mig som i naturligt underläge därför kan han ställa vilka krav som helst, som hans samvete tillåter, och den tillåter väldigt mycket. jag ser det som att om jag betalade något, skulle jag vara en fri kvinna istället för typ ägd som nu( får hålla tyst om ALLT eftersom svaret ändå blir "men du betalar ju inget för ditt boende" om precis ALLT slutar grälen vid det) men gissa två ggr om han skulle gå med på det. Det är ju bara upplagt för gräl och separAtion ÄNDÅ.
Svar på tråden Min ekomiska situation med sambon!!