• formalaffair

Hund med tratt som låter på natten

Hej,
    Vi har en hund som just nu har tratt på sig. (Att ta av tratten funkar inte då han maniskt försöker slicka stygnen).

Vårt problem är att han även tidigare var klumpig, och med tratten blir det värre. Vi sover inget på nätterna för så fort hans plats blir varm och han flyttar sig skrapar han tratten längs väggar, möbler eller golvet.

Vi kan inte låta honom sova utanför sovrummet då han försöker slicka såret även med tratt och vi är rädda för att tratten i sig ska komma åt och irritera såret.

Funderar på att tejpa fast något mjukt längs kanten på tratten med silvertejp. Någon som provat liknande? Eller har några andra tips på hur vi får tratten att vara "tyst"?

Vi kan inte göra saker som ta av tratten och ta på någon form av kläder då han har en drän (gummislang som dränerar vätska ur såret). Vi kan inte heller ha en uppblåsbar tratt, då han lyckas ta sig runt det..

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Hund med tratt som låter på natten
  • SandraP81

Har ni en sån tratt man får från veterinären? Styv med vass kant? Kan tipsa om att köpa en tratt från djuraffären, vi lyckades få tag på en som är lite mjukare med svart mjuk plast längst ut. Den låter inte lika mycket och verkar bekvämare för hunden. Men funkar lika bra!

• formalaffair

Trixie hundkragen finns inte i någon djuraffär där vi bor. Så vi får beställa den över nätet och då blir det upp till 5 dagar innan vi får den.
    Så måste ju åtminstone hitta en provisorisk lösning tills dess.
    Men ska definitivt kolla närmare, verkar mycket smartare än den vi har! Tack !

• Heisan

Jag köpte en kroppsstrumpa på sig när min hund opades, nu är det en tax och hon kommer ut ur allt sådant, men på hundar med normala ben borde det fungera galant. Om det nu inte är ben/tass som är sytt.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Heisan
    Heisan skrev 2016-10-17 11:19:10 följande:

Jag köpte en kroppsstrumpa på sig när min hund opades, nu är det en tax och hon kommer ut ur allt sådant, men på hundar med normala ben borde det fungera galant. Om det nu inte är ben/tass som är sytt.

*att ha på min hund när hon opererats. 
    Skriver som en kratta ser jag.
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • riboflavin

Uppblåsbar krage kanske funderar? Borde finns att köpa någonstans

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Birgitta02

Klipp av en bit av tratten. De där trattarna är ju enormt stora! Jag hade, för säkerhets skull, köpt en ny tratt hos vetten och experimenterat med den. Klipp runt öppningen, testa, klipp igen och testa. Om det inte funkar så ta på den gamla tratten.

Jag haft tratt både på katter och hundar. Och de är så gott som alltid för stora/långa. Så jag har klippt runt öppningen tills det verkar vara så lagom att djuret kan äta men inte slicka sig.

• formalaffair

Han kan inte ha något mindre.. Om jag skulle klippa bort lite skulle han nå såret direkt.. Det är en stor kille jag har!
    Strumpa eller kläder av någon form funkar inte heller då han har en drän som måste kunna läka ut utan att allt var samlas runt såret..
    Men tack för alla svar! :)

• Deceree1

Synd att ni inte kan klippa av en bit då det var det jag tänkte föreslå. Kan ni ge honom nåt att aktiveras med, typ ett ben? Går han omkring på natten så det är dörrposten han slår i? Får jag fråga vad det är som har hänt och var skadan sitter? Lättare att komma med råd om man har hela bilden för sig.

• formalaffair

Han har blivit kastrerad, så det är mellan bakbenen. Kastreringen gick fel, så han har fått opereras igen efter det, så det är ett mycket värre sår än det borde vara.
    Han är väldigt stor, och bara 11 månader så fortfarande väldigt vig jämfört med en vuxen hund. Hade han varit äldre hade tratten kunnat klippas ner.
    Han ligger i sovrummet, och vi har dörren stängd på nätterna. Men när korgen eller platsen han ligger på på golvet blir för varmt flyttar han sig. Så det är sängen och väggar han går in i.. Sen tycker han om att sova intill kanter så bara han vänder sig i sömnen skrapar han saker..

• Deceree1

Jag antar att det bara är att försöka stå ut. Det är jobbigt att se sin hund så men man får tänka att han blir bättre o bättre för varje dag. Jag förstår att det är jättejobbigt för eran sömn. Ska han ha krage efter han tagit bort stygnen ?

Vi har också haft en del med vår hund. Hon bröt benet när hon va ett år och opererades. Man fick göra om operationen och plocka ut implantaten en månad senare. Så det var stor krage här med som slog emot överallt. Men på natten sov hon lugnt

• Eponymous

De här "ringarna" kanske hjälper? Min gamla labbe fick en plasttratt när han var 10 år. Han mådde inte alls bra av det förståeligt nog. Han fick en sådan här krage (eller ring som jag kallar det) Prova och se iallafall

• Eponymous
    Eponymous skrev 2016-10-19 01:07:02 följande:

De här "ringarna" kanske hjälper? Min gamla labbe fick en plasttratt när han var 10 år. Han mådde inte alls bra av det förståeligt nog. Han fick en sådan här krage (eller ring som jag kallar det) Prova och se iallafall

Jag skulle skrivit att kragen hjälper kanske bättre, menar jag
Svar på tråden Hund med tratt som låter på natten