• agaton_sax

Objektivfråga

kesapesa skrev 2016-10-17 14:35:39 följande:

Tjena,
    Har efter mycket om och men införhandlat en systemkamera. För att komma igång och lära sig snabbt så tog jag med ett kit-objektiv, 18-55 mm, 3,5-5,6, vilket per definition inte alltid brukar vara så bra. Blixten går varm när man fotar inomhus, särskilt nu på hösten. Inte så uppskattat av barnen som blir bländade...

Hur parerar man egentligen för att undvika behov av blixt? Har lampan tänd och mitt på dagen, ändå är den inte nöjd, ens vid längsta utzoomningen (18 mm brännvidd).

Stativ är ju en sak, men inte alltid lätt att få med siv. Vet inte hur mycket inbyggd rörelsereducering (VR/IS) påverkar. ISO ska man väl hålla så lågt som möjligt för att slippa brus.

Påverkar kamerahuset väldigt mycket eller är det främst i objektivet det sitter? Det största bländartal jag hittat är 1,8 för rimligt pris för fast objektiv. Sen är det 1,4 men då är min plånbok tom.

Det hade ju underlättat att veta vilken kamera det handlar om men lite generellt kan jag nog svara ändå.

Sensorn i kameran tar in ljus och ju större sensor ju mer ljus får du in på samma tid. Mest troligt så har du handlat en kamera med en så kallad crop sensor och den är då mindre än vad en fullformat är och tar alltså in mindre ljus. Detta behöver inte alls vara till en nackdel utan det handlar om vilken typ av fotografering man är intresserad av. 

Dock så brukar kit-objektiven vara ganska bra allround objektiv så dom är ofta bra val att börja med och du ska inte vara rädd för att höja iso'n, den finns ju där av en anledning :) Det är bättre att få en bild med lite brus i än att inte få någon bild alls. Om du dessutom väljer att efterbehandla dina bilder på datorn så brukar de flesta program ha bra funktioner för brusreducering.

Tittar du på ett nytt objektiv så är f1.8 objektiv väldigt ljusstarka men också ganska svåra att fotografera med för en nybörjare eftersom på största bländaröppningen så har du en väldigt snävt område där du har fokus, kanske bara någon cm djupt så det gäller att man kan sätta fokus snabbt, speciellt på rörliga saker man vill fotografera. Det lär också vara ett fast objektiv du tittar på (ingen zoom) utan att zooma gör man med fötterna dvs man rör sig i förhållande till det man vill fotografera.

Också att tänka på vad det gäller objektiv är att om det är så att du har en crop sensor kamera så måste du räkna med din kameras crop faktor för att veta vilken brännvidd du ska ha. Exempelvis så är ett 50mm f1.8 objektiv just 50mm på en kamera med fullformat sensor men på en crop faktor kamera motsvarar ett fast 50mm objektiv ca 75mm på Nikon (1.5 i crop faktor) och 80mm på Canon (1.6 i stop faktor). Detta bör du ta i beaktande när du väljer objektivet. Många gillar utseendet som ett fast 50mm ger på en fullformatskamera men blir besvikna när dom köper ett till sin crop-sensor kamera. Ett fast 35mm på en crop sensor brukar ge resultat närmre vad 50mm gör på fullformat (35*1,5=52,5mm).
Svar på tråden Objektivfråga