Jobbar inom hemsjukvården, privat utförare. Jag jobbar bara helgfria vardagar mellan 7 och 16, och med en bra lön.
En typisk arbetsdag för mig ser ut som så att jag kommer till jobbet, kollar igenom vad som hänt sedan förra passet genom journalsystem, Prator (kommunikationssystem mellan slutenvården och kommunen (som vi räknas tilll som privat utförare med kommunen som uppdragsgivare), och avvikelsehanteringssystem. Sedan förbereder jag morgonmötet om det är saker som ska skickas ut med hemtjänstpersonalen eller nåt särskilt som ska hända under dagen som behöver tas upp. Kan också vara information som förbereds, exempelvis under vinterkräk- och influensasäsong med mera. När morgonmötet är klart så pysslar jag ofta med att förbereda dagens hembesök, packa ner grejer, plocka fram journaler etc. Sedan har vi i ledningsgruppen morgonfika/möte som tar max en timme. Vi brukar gå igenom särskilda grejer som hänt, om något speciellt kommer hända framöver men också prata av oss lite om hur vi har det privat också.
Sedan brukar jag åka ut till brukarna, det kan bli allt från ett till tio besök på en dag, men blir det så många som tio är det för att det är akuta saker som händer. Planerade uppgifter kan till exempel vara att delegera personal i insulingivning, att koppla sondmat, byta KAD, ge injektioner, linda ben, lägga om svåra sår (exempelvis infekterade bensår), kolla till brukare som inte mått riktigt bra på sistone etc. Ibland kan det också vara så att en behöver åka och träffa en ny brukare som ska ha hjälp med medicinhantering och då är det alltid bra att ha fått prata lite med vederbörande om upplägg och så. Sen tillkommer de akuta besöken; någon som har akut slut på mediciner, någon som fått ett sår, någon som mår akut dåligt och behöver bedömas av ssk, läkare och kanske behöver skickas in till sjukhus om det är riktigt illa (något vi undviker i längsta möjliga mån, för allas skull).
Sedan följer dokumentation av allt som gjorts. Det är alltid en del telefonsamtal som behöver ringas till olika platser om olika saker. Mediciner skall delas i dosetter, apodosrullar ska packas upp och gås igenom, material för omläggning etc ska beställas, rensas och sorteras, personal ska delegeras i medicinhantering, journaler ska arkiveras, vårdcentraler/husläkare kontaktas via fax, rapporter skall ges eller mottas om brukare som kommer eller lämnar.
Slutligen är det eftermiddagsmöte med kvällspersonalen, samma sak som på morgonen med tillägget att ibland behöver insatser som inte personalen kan göra men som måste utföras göras av ssk, och då behöver det beställas från kommunen som har hand om det kvällstid i vår kommun. Och är det fredag skall dessutom allt som delegeras ut under helgen förberedas så att det finns personal till allt.
Allt som allt så finns det alltid saker att göra, oavsett om en har hembesök att göra eller ej. Ingen dag är den andra lik, och vissa mer händelserika och actionfyllda än andra. Jag gillar det skarpt, men skulle aldrig göra samma jobb om jag var tvungen att jobba helger/kvällar med betydligt större upptagningsområde och mer ansvar!
Nackdelen är att på min legitimation ansvarar jag för vad till viss del outbildad personal gör ute hos brukarna, vilket jag inte är jätteförtjust i.