• Anonym (A)

Sjuksköterskor som jobbar inom hemsjukvård och äldreboende - se hit!

Hur ser era dagar ut ? Vad har ni för arbetsuppgifter ? Arbetstider? För och nackdelar med att jobba inom kommunen resp landstinget. .

Jag läser till ssk och är ensamstående mamma. Jag tycker om det medicintekniska arbetet men kan inte jobba på en sjukhus avd pga arbetstiderna så jag försöker att tänka om och mer rikta in mig på kommunen. Vad skulle ni rekommendera mig ?

• Svar på tråden Sjuksköterskor som jobbar inom hemsjukvård och äldreboende - se hit!
  • Anonym (asdf)

Fattar inte varför vi kvinnor envisas med att plugga till yrken som är omöjliga att kombinera med barn. Helt idiotiskt när ansvaret för barnen fortfarande oftare faller på oss.

Är själv ensamstående och jobbar inom vården.

Min rekommendation om du inte kommit så långt i dina studier är att du sadlar om och istället väljer plugga till ett mer mansdominerat yrke. Bättre betalt och bättre arbetstider.

• Challe83

Jag jobbar som ssk i hemsjukvården. Är ett jätteroligt jobb, där dagarna går (för) fort och man får träffa många människor. Lönen ligger oftast högre än i landstinget. Värt att veta kan ju vara att vi även har en del helger, även om det inte är lika många som på många andra ställen. På mitt jobb har vi var 5e helg. Men då kanske du kan skaffa barnvakt? Lycka till med plugget! Och hör av dig om du undrar ngt. :)

• Anonym (Uppsala)

Jobbar inom hemsjukvården, privat utförare. Jag jobbar bara helgfria vardagar mellan 7 och 16, och med en bra lön.

En typisk arbetsdag för mig ser ut som så att jag kommer till jobbet, kollar igenom vad som hänt sedan förra passet genom journalsystem, Prator (kommunikationssystem mellan slutenvården och kommunen (som vi räknas tilll som privat utförare med kommunen som uppdragsgivare), och avvikelsehanteringssystem. Sedan förbereder jag morgonmötet om det är saker som ska skickas ut med hemtjänstpersonalen eller nåt särskilt som ska hända under dagen som behöver tas upp. Kan också vara information som förbereds, exempelvis under vinterkräk- och influensasäsong med mera. När morgonmötet är klart så pysslar jag ofta med att förbereda dagens hembesök, packa ner grejer, plocka fram journaler etc. Sedan har vi i ledningsgruppen morgonfika/möte som tar max en timme. Vi brukar gå igenom särskilda grejer som hänt, om något speciellt kommer hända framöver men också prata av oss lite om hur vi har det privat också. 

Sedan brukar jag åka ut till brukarna, det kan bli allt från ett till tio besök på en dag, men blir det så många som tio är det för att det är akuta saker som händer. Planerade uppgifter kan till exempel vara att delegera personal i insulingivning, att koppla sondmat, byta KAD, ge injektioner, linda ben, lägga om svåra sår (exempelvis infekterade bensår), kolla till brukare som inte mått riktigt bra på sistone etc. Ibland kan det också vara så att en behöver åka och träffa en ny brukare som ska ha hjälp med medicinhantering och då är det alltid bra att ha fått prata lite med vederbörande om upplägg och så. Sen tillkommer de akuta besöken; någon som har akut slut på mediciner, någon som fått ett sår, någon som mår akut dåligt och behöver bedömas av ssk, läkare och kanske behöver skickas in till sjukhus om det är riktigt illa (något vi undviker i längsta möjliga mån, för allas skull). 

Sedan följer dokumentation av allt som gjorts. Det är alltid en del telefonsamtal som behöver ringas till olika platser om olika saker. Mediciner skall delas i dosetter, apodosrullar ska packas upp och gås igenom, material för omläggning etc ska beställas, rensas och sorteras, personal ska delegeras i medicinhantering, journaler ska arkiveras, vårdcentraler/husläkare kontaktas via fax, rapporter skall ges eller mottas om brukare som kommer eller lämnar. 

Slutligen är det eftermiddagsmöte med kvällspersonalen, samma sak som på morgonen med tillägget att ibland behöver insatser som inte personalen kan göra men som måste utföras göras av ssk, och då behöver det beställas från kommunen som har hand om det kvällstid i vår kommun. Och är det fredag skall dessutom allt som delegeras ut under helgen förberedas så att det finns personal till allt.

Allt som allt så finns det alltid saker att göra, oavsett om en har hembesök att göra eller ej. Ingen dag är den andra lik, och vissa mer händelserika och actionfyllda än andra. Jag gillar det skarpt, men skulle aldrig göra samma jobb om jag var tvungen att jobba helger/kvällar med betydligt större upptagningsområde och mer ansvar!

Nackdelen är att på min legitimation ansvarar jag för vad till viss del outbildad personal gör ute hos brukarna, vilket jag inte är jätteförtjust i.

• Anonym (A)
    Challe83 skrev 2016-10-21 22:22:51 följande:

Jag jobbar som ssk i hemsjukvården. Är ett jätteroligt jobb, där dagarna går (för) fort och man får träffa många människor. Lönen ligger oftast högre än i landstinget. Värt att veta kan ju vara att vi även har en del helger, även om det inte är lika många som på många andra ställen. På mitt jobb har vi var 5e helg. Men då kanske du kan skaffa barnvakt? Lycka till med plugget! Och hör av dig om du undrar ngt. :)

Okej :) Skulle du kunna beskriva hur en dag kan se ut för dig?:) (arbetsuppgifter)
  • Anonym (A)
    Anonym (Uppsala) skrev 2016-10-21 22:26:11 följande:

Jobbar inom hemsjukvården, privat utförare. Jag jobbar bara helgfria vardagar mellan 7 och 16, och med en bra lön.

En typisk arbetsdag för mig ser ut som så att jag kommer till jobbet, kollar igenom vad som hänt sedan förra passet genom journalsystem, Prator (kommunikationssystem mellan slutenvården och kommunen (som vi räknas tilll som privat utförare med kommunen som uppdragsgivare), och avvikelsehanteringssystem. Sedan förbereder jag morgonmötet om det är saker som ska skickas ut med hemtjänstpersonalen eller nåt särskilt som ska hända under dagen som behöver tas upp. Kan också vara information som förbereds, exempelvis under vinterkräk- och influensasäsong med mera. När morgonmötet är klart så pysslar jag ofta med att förbereda dagens hembesök, packa ner grejer, plocka fram journaler etc. Sedan har vi i ledningsgruppen morgonfika/möte som tar max en timme. Vi brukar gå igenom särskilda grejer som hänt, om något speciellt kommer hända framöver men också prata av oss lite om hur vi har det privat också. 

Sedan brukar jag åka ut till brukarna, det kan bli allt från ett till tio besök på en dag, men blir det så många som tio är det för att det är akuta saker som händer. Planerade uppgifter kan till exempel vara att delegera personal i insulingivning, att koppla sondmat, byta KAD, ge injektioner, linda ben, lägga om svåra sår (exempelvis infekterade bensår), kolla till brukare som inte mått riktigt bra på sistone etc. Ibland kan det också vara så att en behöver åka och träffa en ny brukare som ska ha hjälp med medicinhantering och då är det alltid bra att ha fått prata lite med vederbörande om upplägg och så. Sen tillkommer de akuta besöken; någon som har akut slut på mediciner, någon som fått ett sår, någon som mår akut dåligt och behöver bedömas av ssk, läkare och kanske behöver skickas in till sjukhus om det är riktigt illa (något vi undviker i längsta möjliga mån, för allas skull). 

Sedan följer dokumentation av allt som gjorts. Det är alltid en del telefonsamtal som behöver ringas till olika platser om olika saker. Mediciner skall delas i dosetter, apodosrullar ska packas upp och gås igenom, material för omläggning etc ska beställas, rensas och sorteras, personal ska delegeras i medicinhantering, journaler ska arkiveras, vårdcentraler/husläkare kontaktas via fax, rapporter skall ges eller mottas om brukare som kommer eller lämnar. 

Slutligen är det eftermiddagsmöte med kvällspersonalen, samma sak som på morgonen med tillägget att ibland behöver insatser som inte personalen kan göra men som måste utföras göras av ssk, och då behöver det beställas från kommunen som har hand om det kvällstid i vår kommun. Och är det fredag skall dessutom allt som delegeras ut under helgen förberedas så att det finns personal till allt.

Allt som allt så finns det alltid saker att göra, oavsett om en har hembesök att göra eller ej. Ingen dag är den andra lik, och vissa mer händelserika och actionfyllda än andra. Jag gillar det skarpt, men skulle aldrig göra samma jobb om jag var tvungen att jobba helger/kvällar med betydligt större upptagningsområde och mer ansvar!

Nackdelen är att på min legitimation ansvarar jag för vad till viss del outbildad personal gör ute hos brukarna, vilket jag inte är jätteförtjust i.

Tack för ditt svar!
  • Challe83
    Anonym (A) skrev 2016-10-22 00:27:22 följande:

Okej :) Skulle du kunna beskriva hur en dag kan se ut för dig?:) (arbetsuppgifter)

Absolut! Börjar 7.30 med rapport i stora gruppen. Sen delar vi upp oss områdesvis och fördelar dagens lista med inbokade besök mellan oss. Man kan efter det till stor del styra arbetet själv, bestämma vilka man ska åka till först osv.

Sen finns det givetvis vissa patienter som behöver hjälp tidigt, med att koppla bort dropp som gått över natten och så. Arbetsuppgifterna är väldigt varierande. Men en typisk morgon kanske jag åker ut och tar blodprover, lägger om något sår och delar några dosetter som exempel.

Sen vid 10.30 brukar vi träffas och fika, innan vi forsätter med patientbesöken vi har kvar. Då kollar vi också om det kört ihop sig för någon och planerar om arbetet om det behövs.

Vi får oftast också till oss lite nya akutare besök som kommit in under dagen. Kan t.ex vara någon som blivit dålig och behöver tillsyn.

Efter fikat brukar jag åka ut och ta de sista besöken fram till lunch.

Har man tur så finns det sedan efter lunchen tid för alla administrativa arbetsuppgifter, dokumentation, läkarkontakt, kontakt med anhöriga och så vidare. Men ibland tillstöter det givetvis mer besök och då får det administrativa vackert vänta. :)

Intensiteten i arbetet går lite i vågor. Ibland har vi flera svårbehandlade palliativa patienter samtidigt. Det kan krävas många besök för att komma tillrätta med smärta, ångest osv. Då kan det bli lite stressigt, när allt annat måste flyta också. Telefonen kan också va en stressor. Ibland ringer den bokstavligen konstant. Om både allt och inget. Det är mycket kontakt med anhöriga, läkare, hemtjänst, sjukhus osv.

Vissa dagar kan också se helt annorlunda ut än ovan. Då kanske jag spenderar hela dagen på ett SÄBO, med rond och besök där. :) Det är väldigt varierande alltså!

Men det är inte alls ensamt, vi har väldigt bra gemenskap och mycket roligt på jobbet, även om det är tufft ibland! Sen är det mycket ansvar. Ute hos patienten står man ofta själv och man behöver ta beslut om patienten behöver in till sjukhus osv. Det är mycket problemlösande, men väldigt stimulerande arbete! :)

Hoppas du blev lite klokare ;)
  • Anonym (ssk ´´)
    Anonym (A) skrev 2016-10-20 12:37:48 följande:

Hur ser era dagar ut ? Vad har ni för arbetsuppgifter ? Arbetstider? För och nackdelar med att jobba inom kommunen resp landstinget. .

Jag läser till ssk och är ensamstående mamma. Jag tycker om det medicintekniska arbetet men kan inte jobba på en sjukhus avd pga arbetstiderna så jag försöker att tänka om och mer rikta in mig på kommunen. Vad skulle ni rekommendera mig ?

Du behöver ju inte söka dig till kommunen för att du är ensamstående! Det finns massor av ensamstående som jobbar på sjukhus. Förskolan kan öppna 6.30, man hinner till 07 om man har 30 min till jobbet. Det finns också tex dagkirurgi och dialysavdelningar som har öppet mån-fre. Jag skulle aldrig rekommendera en nyfärdig att börja i kommunal sjukvård (äldreboende)! Patienterna har omfattande sjukdomar och läkemedel, en ny saknar klinisk blick och erfarenhet av akuta händelser. I olika landsting sköts hemsjukvården på olika sätt, antingen via vårdcentral eller avancerad sjukvård i hemmet. Jag tycker att man ska ha lite ssk-erfarenhet innan man börjar hantera bla medicintekniska uppgifter utan att ha nån att fråga. Vårdcentral, skulle du gilla det?
  • Anonym (Anmäld)
    Anonym (Jodåsåatte) skrev 2016-10-21 21:33:33 följande:

Vill bara varna dig för att en användare som heter "M1rella" förmodligen dyker upp i denna tråd och tutar i dig en massa skit. Hon påstår sig vara ssk men med tanke på hur okunnig och otrevlig hon är så är det förhoppningsvis inte så..

Så ta henne med en nypa salt, helst bara ignorera.

Hon är ssk och jag jobbar med henne IRL. Du är anmäld och jag hoppas du blir avstängt.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Anmäld) skrev 2016-10-22 11:50:06 följande:

Hon är ssk och jag jobbar med henne IRL. Du är anmäld och jag hoppas du blir avstängt.

Nej, det gör du inte.
Svar på tråden Sjuksköterskor som jobbar inom hemsjukvård och äldreboende - se hit!