Inlägg från: Anonym (Blivande V-viksbo(?)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blivande V-viksbo(?))

Är Västervik en bra stad att bo i?

Jag har hört mycket positivt om Västervik som sommarstad, att där ska vara fina miljöer, fin skärgård osv., samt att de ju har visfestivalen som lockar mängder med turister varje sommar.

Tyvärr har jag också hört att folket i staden är svåra att komma inpå, bittra, arroganta och ofta rentav oförskämda. Är det någon här som har anknytning till Västervik, har bott eller växt upp där eller liknande som kan bekräfta eller dementera den bilden?

Vill ha all info ni kan ge!

• Svar på tråden Är Västervik en bra stad att bo i?

Hej och tack för alla svar. Nu är jag mer säker på mitt beslut att flytta till Västervik. Ni är ju flera här som framhåller staden som en underbar stad med vänliga människor. Det är tyvärr inte vad jag har hört innan. Visserligen att det är en fin stad med fin skärgård och omgivningar m.m. Men en person jag känner som är därifrån säger att västerviksfolket är "folkilskna", dvs att kommer man utifrån så ser de en mer eller mindre som en uppstickare eller inkräktare. En äldre man som jobbat som lärare på Västerviks gymnasium (tidigt 90-tal) sa att allmänbildningen bland de unga är låg pga att olika subkulturer som finns i olika ungdomsgäng föraktar intelligens och verbala människor och att vissa elever som har ambitioner och framförhållning blev/blir trakasserade av avundsjuka, mindre ambitiösa elever.

Har hört flera utsagor från människor som är bekanta med staden som menar att staden är fin med natursköna omgivningar, men att folket lämnar mycket i övrigt att önska.

Hur ser ni på det?

Deceree1 skrev 2016-10-21 15:27:02 följande:

Jag började på "Luxet" när jag va 20 år och det tog inte lång stund förrän man kände typ halva stan kändes det som. Det var ju mycket ungdomar som jobbade där så många kompisar blev det där. På den tiden var ungdomarna lite sådär gängindelade i markörgategänget och fredsgategänget men jag blev kompis med alla, inga problem. Nu är jag vuxen och älskar ff Västervik. Jag känner det direkt när jag kommer in i stan alltså. Var jag än har varit som tex Biltema , Maxi, Rusta, Dollarstore, JC ja, överallt så blir jag väl mottagen. Folk ler, slänger några ord om jag gör det :) man får väl bjuda lite på sig själv vetja. Var på försäkringskassan en gång och hon därinne började skoja med min syrra och mig direkt när vi kom in. Då blir man varm i magen. Jaa, jag gillar folket.

Det låter betryggande och glädjande! Ja det får bli Västervik för min och mina barns del. Hade planer på Nässjö innan, men har hört och läst att det ska vara mycket kriminalitet där och otryggt i största allmänhet. Västervik hör man aldrig så mycket om, så jag förutsatte att det kanske är en av de lugnare städerna i landet.

Rindikh skrev 2016-10-23 10:40:47 följande:

Sen vad gäller mentaliteten är det ju en generalisering.

Tycker att det finns massor av trevliga människor i Västervik. Det är inte det.. Men den allmänna känslan liksom.

Gör ingen värdering i huruvida det är särskilt mycket värre än andra ställen av motsvarande storlek, men ta en gnutta härligt svensk jantelag. Lägg till dialekten (östgötska fast lite surare/gnälligare), allmänbildningsnivån som inte är direkt högst i landet (generalisering såklart), intresset för omvärlden utanför kommungränsen (lågt intresse) +att stället är litet och "alla känner till alla" med allt vad det innebär av social kontroll m.m.

Flyttar man till Västervik så lär man säkert lär känna folk och det finns mycket som är jättebra. Man kan nog lätt trivas med livet. Har själv tänkt tanken på att flytta dit ibland, och tycker om att va där. Jag gillar lugnet och att stan är lagom stor. Massor med trevliga människor men när det gäller den generella mentaliteten man möts av så tycker jag nog helt klart att det finns platser i Sverige där den känns bättre.

Min ambition har varit att bosätta mig i en mindre stad, där "alla känner alla", då jag nu bor i en av Sveriges större städer och känner att den här staden blir allt otryggare, med ökad kriminalitet och gängbildningar m.m. Jag tänker på mina barn i första hand, och att de ska få växa upp i något sånär trygga omgivningar. Men nu har jag fått så mycket positiv respons här så jag har bestämt mig. Det blir Västervik!

Flaskepdnal skrev 2016-10-23 19:19:22 följande:

Uppvuxen där men bott borta i 20 år. Saknar naturen - den är verkligen fantastisk. Däremot ger mentaliteten mig krupp. Ganska inskränkt, men följer man normerna så tänker man nog inte så mycket på det. För avvikare är det tuffare.

När jag blir gammal kan jag tänka mig att flytta tillbaka.

Tror det kan vara lättare att vara inflyttad ändå. Det är den typen av stad där folk får öknamn när de är fem år som de har tills de dör.

Okej. Kan du beskriva lite närmare om de "normerna" man bör följa om man bor i V-vik? Får ju höra både positiva och negativa omdömen om dess innevånare. :)

Svar på tråden Är Västervik en bra stad att bo i?