Inlägg från: Anonym (Disa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Disa)

Behålla barnet mot pappans vilja?

Nu är jag provocerande, men jag undrar faktiskt varför man vid 29 års ålder sitter i en etta som man hyr i andra hand, inte har jobb, utbildning eller körkort. Har du någon diagnos eller sjukdom som har försvårat livet för dig?

Du skriver att pappan knappt kan ta hand om sig själv. Finns det NÅGOT som talar för att du ska behålla det här barnet?

Jag var 24 när jag fick mitt första barn. Hade bostadsrätt, avslutat min högskoleutbildning, körkort och fast jobb. Blev ensam med 2 barn vid 28, och det har varit alldeles tillräckligt tufft ibland. Jag förstår din barnlängtan, men jag rekommenderar dig att börja i andra änden.

• Anonym (Disa)
    Anonym (Kram) skrev 2016-10-30 15:57:40 följande:

Nu är jag inte TS, men jag kan inte låta bli att svara ändå. Du har ingen aning om vad TS har gått igenom eller går igenom. Att hyra en lägenhet i andra hand är inget ovanligt. Jag har flera kompisar som hyr lägenhet i andra hand, de har varken diagnoser el betalningsanmärkningar. Det kallas bostadsbrist, och du måste ha bott under en sten om du inte vet om hur bostadsmarknaden ser ut idag.

Jag bor i en studentstad, och trots många köpoäng fick jag ta en lägenhet i utkanten av staden. Hade jag velat ha en centralt belägen lägenhet hade det fått bli andra hand.

Alla vill inte vidareutbilda sig. (Jag pluggar själv på universitetet, men förstår att alla inte vill eller kan det.)

Jag frågade ts om det var något speciellt som gjorde att hon inte kommit någon vart i livet eftersom det givetvis kan vara en förklaring.

Jag bor också i en studentstad och självfallet är det tufft att få ett boende. Har man inget jobb så är det omöjligt. Det är dock ingen rimlig förklaring till att man vid 29 års ålder sitter i den sits som ts gör.

Att hävda att majoriteten utav Sveriges 29-åringar är bostadslösa till följd av bostadsbristen är ganska fjantigt. Majoriteten av Sveriges 29-åringar är inte heller arbetslösa, saknar utbildning och körkort.

"Vill bo centralt", har man inga förutsättningar för att skaffa sig ett boende centralt så får man väl anpassa sig till detta?

Det är ingen som pratat om högskoleutbildning, det finns massor av utbildningar på gymnasienivå som leder till jobb.

Ponera att TS inte klarar av en gymnasieutbildning, inte klarar av att ta körkort och därmed inte kan få ett jobb eller lägenhet. Hon har dessutom möjligtvis haft ett tufft liv som gör att hon inte kommit någon vart. Men barn, det tycker du att hon ska ha?

Att skaffa barn är ingen självklarhet, om man saknar förutsättningarna. Lika lika som att det är en mänsklig rättighet att bo centralt. Det har ju t.o.m. vi här under stenen fattat.
  • Anonym (Disa)
    Anonym (Kram) skrev 2016-10-30 17:17:36 följande:

Jag läste mitt inlägg och inser att jag lät en aning otrevlig, det var inte min mening. Vad jag ville få fram var att man behöver inte ha ett flertal diagnoser för att hamna i TS situation. Det räcker med att man har ett jobb, går in i väggen, blir sjukskriven ett tag, och sen ska man försöka ta sig tillbaka in på arbetsmarknaden med ett "glapp" på ett par år. Det ser inte snyggt ut i cv:et direkt. Jag har själv fått ta jobb jag är överkvalificerad för pga att jag har det där glappet, och just nu klarar jag inte av det höga tempot som andra sökande gör.

Absolut. Det var lite därför jag frågade ts om hennes bakgrund. Det är så många unga som mår psykiskt dåligt i dag och det kan naturligtvis få de konsekvenser som ts beskriver.

Jag har också varit sjukskriven för utmattningssyndrom men jag var äldre, hade utbildning och fast jobb och vi hade två inkomster. Då slår det inte lika hårt.
  • Anonym (Disa)
    Anonym (Behåll ditt barn) skrev 2016-10-30 17:59:41 följande:

Det är du som får leva ut med vetande om aborten och eftersom du vill behålla så kommer Du och bara du att sörja hen livet ut. Du kommer inte bli första eller sista ensam mamma! Det löser sig, vill Han inte vara inblandat med barnet uppväxt Så är hans sak att göra. Vi bor i Sverige, där en kvinna ska inte påtryckas av män! Det är ditt barn, din kropp och ditt liv!

Självklart har vi kvinnor rätt att bestämma över vår egen kropp, men detta innebär också ett ansvar. Allt "löser sig" inte. Det är ingen slump att socialtjänsten är så hårt belastade. Många ensamstående mammor försörjer inte sina barn, det gör samhället. Att sätta ett barn till världen när man med nöd och näppe kan försörja sig själv, det är allt annat än moget och ansvarsfullt.
  • Anonym (Disa)
    Anonym (me) skrev 2016-11-02 23:20:13 följande:

Så du var helt ensamstående och klarade av att jobba deltid samtidigt som du studerade? Grattis men knappast genomförbart för de flesta med de förutsättningarna. Och grattis till bostadsrätten. Fick du den av dina föräldrar? Brukar vara billigt att bo i bostadsrätt. Knappast dock förväntat att en bostadsrätt ska dimpa ner i knät på ts.

Jag var ensamstående med 2 små barn när jag pluggade på högskolan och jobbade så mycket jag fick för CSN. Tror inte att det är särskilt unikt. Det finns ju barnomsorg.
  • Anonym (Disa)
    Anonym (me) skrev 2016-11-07 17:09:46 följande:

Man blir rätt begränsad med barn och behöver välja utbildning och jobb efter sina egna speciella omständigheter.

Absolut, men dessa val borde vara självklara även om man tänker att skaffa barn i framtiden. 1-åringar ska inte behöva vara 50 timmar i veckan på dagis för att mamma och pappa ska göra karriär.
Svar på tråden Behålla barnet mot pappans vilja?