Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Ett smalt ideal

    För att det inte är hälsosamt. Det är en sak att banta (egentligen är det aldrig sunt att banta, men ibland är det nödvändigt) för att få bort övervikt.
    Men att genom dieter och bantning tvinga sin kropp att hålla en vikt som kroppen inte är skapt för är aldrig hälsosamt.

    Vissa är naturligt väldigt smala, så deras kroppar är självklart hälsosamma.

  • sextiotalist

    Jag hade själv (naturligt) en BMI kring 18-19 när jag var 20 och tills jag fick barn BMI kring 20-21. i och med graviditeten så ändrade sig min kropp, så en BMI på den storleken gjorde att jag såg förjäklig ut, så för då var min kropp snyggare med ett högre BMI.

    Jag har aldrig bantat i hela mitt liv, däremot har jag fått börja öka hur mycket jag rör mig i samband med att jag kom in i klimakteriet. Då fick jag några trivselkilo som jag inte är bekväm med.

  • sextiotalist
    Anonym (Thin) skrev 2016-10-21 09:07:13 följande:
    Äsch ätstörningar hit och dit. Vem har inte ätstörningar i dagens samhälle där det mesta kretsar kring kropp och ytligheter. Kalla mig gärna ätstörd, hade varit värre med en annan sjukdom.

    Dåligt humör hade jag i början av mitt kaloriunderskott. Nu har hjärnan vant sig tror jag. Äter lite mer än förut och sen håller jag mig pigg och glad genom vatten, vitaminer och rörelse
    De flesta har det inte. Men visst finns det, har vänner som haft ätstörningar, blev inte fri från detta förrän de passerade 30 med några år.

    Ingen av de ungdomarna jag har kontakt med har ätstörningar, utan är normalviktiga och räknar inte kalorier.
  • sextiotalist
    Dixie skrev 2016-10-21 09:20:23 följande:
    Att eftersträva en ätstörning låter ju inte som en god idé - även om du inte har men av din svält nu kanske du får det senare med tex benskörhet - och om du någon gång vill bli gravid är det ju bra med en fungerande menscykeln - det gissar jag ju att du inte har när du lever på vatten och vitaminer.
    Även undervikt, har precis som du skriver, även sina avigsidor. Men förhoppningsvis är det bara en period som ts (som verkar vara rätt ung) går igenom.

  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2016-10-21 09:54:21 följande:

    Jag tror ärligt talat att det är få personer som tar en bulle till av utseendemässiga skäl. Dvs att ta en bulle till för att det är gott är mer jämförbart med att inte ta en bulle för att det inte är gott än för att inte ta en bulle av dietskäl.

    Så jag tycker inte att det är så jämförbart. Så jag tror ärligt talat inte att rn rund person heller skulle få hurrarop om hon aktivt försökte få upp i vikt.

    Men vet inte riktigt vad det kan bero på att det (eventuellt) är känsligt att som smal aktivt banta. Det mest uppenbara är väl oro för hälsa och viktfixering. Men jag tror också att det anses "fint" att vara smal men inte så fint att vara för viktfixerad. Det är bara att se till populärkulturen där alla förstås är smala men det inte är helt ovanligt med kvinnliga karaktärer som "äter vad som helat" men öndå är smala. Tex Gilmore girls. Bantning och kroniska dieter tolkas ofta som "försakande", som att den som följer en strikt diet är mindre livsbejakande än andra och rent av lite tråkigare.

    Med det sagt känner jag ingen smal person som inte är noga med med vad den äter osv. Så vet inte om det är så tabu i praktiken.


    Då känner du inte mig ;). Jag vet många som är smala av naturen och inte alls tänker aktivt på vad de äter. Jag har en bekant som tom drack grädde för att försöka gå upp i vikt.
    Fram tills jag var drygt 40 (det vände när jag började med SSRI) så kunde jag äta hur mycket som helst, vad som helst och förblev smal. Min pappa var också smal av naturen. Min farfar var en som gigantiska portioner och massor av karameller, han var som en pinne (och nej, han rörde inte på sig mycket eftersom han saknade ett ben och hade en väldigt otymplig protes). Min svåger är en riktigt godisgris, smal och sådär kan jag fortsätta.
  • sextiotalist
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-21 10:48:27 följande:
    Du äter förmodligen ganska lite egentligen. Det finns många anledningar till att det är så. En del människor äter väldigt sällan (är "inte hungrig" till frukost eller lunch), men det kan också handla om man inte äter om inte maten/fikat lever upp till en viss standard. Ibland tror jag att smala människor också skulle få en ögonöppnare av att räkna kalorier några veckor. Din ämnesomsättning gör inte så jättemycket till eller från. Äta lite = smal. Äta mycket = tjock. Många är bara omedvetna om sitt eget intag.
    Det stämmer för mig nu, men inte när jag var i ts ålder. Om du skulle sett mina matvanor på den tiden, så hade du säkert tippat på att jag var rejält överviktig. Jag åt verkligen mycket, åt betydligt mer än mitt ex (som var 2 dm längre än vad jag och betydligt större).
    Jag såg hur min farfar åt och vet hur lite han rörde på sig (som jag skrev innan så saknade han ett ben och hade en väldigt otymplig protes), så tro det eller ej, men det finns de som kan äta massor utan att gå upp i vikt.
    Dessutom, det finns det numera flera undersökningar som visar det, att vissa personer har lättare att gå upp i vikt (det beror på bla tarmbakteriekulturen och att vissa har lättare att föda sina fettceller)


  • sextiotalist
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-21 10:48:27 följande:
    Du äter förmodligen ganska lite egentligen. Det finns många anledningar till att det är så. En del människor äter väldigt sällan (är "inte hungrig" till frukost eller lunch), men det kan också handla om man inte äter om inte maten/fikat lever upp till en viss standard. Ibland tror jag att smala människor också skulle få en ögonöppnare av att räkna kalorier några veckor. Din ämnesomsättning gör inte så jättemycket till eller från. Äta lite = smal. Äta mycket = tjock. Många är bara omedvetna om sitt eget intag.
    En annan intressant faktor att man forskar väldigt mycket varför folk går upp i vikt, men det finns betydligt mindre forskning på de som inte kan gå upp i vikt (kanske för att man gärna tro att de som är smala aktivt tänker på hur de äter och rör sig).

    Nu är detta inte vetenskapligt förankrat men likväl en intressant iakttagelse

    http://www.twice.se/bantning-varfor-smala-inte-gar-upp-i-vikt.html
  • sextiotalist
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-21 12:13:51 följande:
    Ok, men där har du förklaringen till att du är smal. Oavsett anledning så äter du ganska måttligt. Det är jättebra, men hade du ätit mycket så hade du inte varit så smal.
    Varför kan du inte acceptera att det finns de som kan äta mycket och ändå vara smala. Tills dess jag var drygt 40 kunde jag massor.
    Som exempel
    Jag började dagen med en korvmacka (ljust bröd) och en dammsugare (första fikat på jobbet), till lunch tog jag en hyfsad stor matlåda. Till mellanmål kunde jag äta någon bulle eller kaka. Sedan en normalportion till middag, på kvällen kunde jag ta en kopp (sött) te och två eller tre mackor. Min längd, 161 cm, min vikt 51 kilo, hur mycket jag motionerade 0.
  • sextiotalist
    Anonym (smalis) skrev 2016-10-21 13:31:26 följande:
    De flesta har antingen ätstörningar eller matstörningar i någon mån.
    Det beror väl lite med vilka man umgås.

  • sextiotalist
    Anonym (smalis) skrev 2016-10-21 13:41:13 följande:
    Du är kanske undantaget som bekräftar regeln. Kolla dig omkring istället. Titta på personens maträtt och portionsstorlek en vanlig dag. Det går nästan att gissa sig till hur mycket personen väger utav bara det.
    Nej, faktiskt inte. Den som äter mest på jobbet av oss kvinnor är den som är smalast. Hon är över 180 cm och har samma mått som mig.

    Vi har fyra killar som styrketränar, du ska se deras portioner och de är inte överviktiga alls.

    Nej, jag ser inte portionsstorleken som något som avgör en persons vikt. Ska väl tillägga att jag har väldigt få direkt överviktiga i min bekantskapskrets och inte heller på jobbet. De flesta är inom normalspannet.

    Men jag förnekar inte att vanlig mat kan orsaka en viktuppgång, absolut. De få som är överviktiga är det för att de gillar mycket och god mat.
    Dock är min erfarenhet att det inte alls är så ovanligt att man kan äta normalt och ändå var smal (även äta mycket).
    En väninna till mig hörde på en kostföreläsning att man kan dela in befolkningen i tre grupper.
    En grupp c:a 20% är sådana som har svårt (nästan omöjligt) att gå upp i vikt, en grupp, ungefär lika stor, har väldigt lätt att gå upp i vikt, och får leva väldigt restriktivt för att hålla sin vikt inom vettig nivå. De flesta (60%) är sådana som kan hålla vikten om de äter vettigt och går upp i vikt om de äter för mycket.

  • sextiotalist
    Anonym (smalis) skrev 2016-10-21 14:02:50 följande:
    Du yrar i nattmössan och talar emot dig själv och har ingen koll.
    Jag bara citerade vad min väninna hörde på en föreläsning. Men vet du något annat?
    Du förnekar alltså att det finns de som har svårt, till gränsen omöjligt, att gå upp i vikt, det finns de som har väldigt lätt att gå upp i vikt och att de allra flesta inte tillhör någon av dessa grupper.

    Jag är idag en bit över 50 och jag har troligen fått den genuppsättning som gör att jag har svårare att gå upp i vikt än de flesta. Att den finns på min sida har jag sett, med en farfar och pappa som var riktigt smala.
  • sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2016-10-21 14:29:29 följande:
    Äter man standardportioner som finns angivna i receptböcker så hålls normalvikt hos majoriteten av alla som har en vanlig normal aktivitetsnivå och normal ämnesomsättning. Äter man en extraportion hela tiden för att man kan och för att det är gott så går såklart majoriteten av alla människor upp i vikt. 
    Exakt och så finns det de som ostraffat kan äta den där extra portionen (men jag inser att det måste kännas surt att vissa inte behöver räkna kalorier och tänka på hur de äter och ändå vara smala) och en del går upp i vikt, trots att de äter normalportioner (och de måste vara tufft eftersom de alltid kommer få höra att det inte stämmer)
  • sextiotalist
    Dixie skrev 2016-10-21 14:42:35 följande:
    Har du någon källa på detta påståendet?
    Det har hon troligen inte, för jag misstänker att hon skiljer sig inte så mycket från andra som har en skev inställning till kost och kropp, dvs de tror att alla andra tänker som dom.

  • sextiotalist
    Anonym (B) skrev 2016-10-21 17:52:28 följande:

    I många andra trådar har du dock ofta skrivit om hur liten i maten du är.


    Ja numera. Men fram tills jag var 40 så var jag inte det. Numera måste jag tänka mig för.
  • sextiotalist
    Anonym (smalis) skrev 2016-10-21 18:01:08 följande:

    Men vad? Bantar du?


    Nix, men äter mindre, äter fortfarande allt som jag åt förut men orkar inte längre lika mycket.
  • sextiotalist
    Anonym (B) skrev 2016-10-21 19:13:54 följande:

    Ja det gör hon


    Jasså gör jag? Bara för att jag äter normala portioner hälsar hon som ätit pizza, en mumsmums och äter nu ostbågar (och mitt andra glas vin)
  • sextiotalist
    Anonym (smalis) skrev 2016-10-21 19:19:14 följande:

    Men vad kallar du din kalorirestriktion för då? Och hur skiljer sig den från andras kalorisrestriktion?


    Jag har ingen kalorirestriktion, men däremot så har jag märkt att jag äter mindre numera. Det jag slutat med är t.ex att äta upp den sista av gräddsåsen med sked, eller vräka i mig ostskivor.
  • sextiotalist
    Anonym (smalis) skrev 2016-10-21 20:17:53 följande:

    Ämnesomsättningen minskar med åldern. Aptiten gör inte det.


    Och det vet du för att?

    Min aptit har minskat och jag är inte ensam
  • sextiotalist
    K grrl skrev 2016-10-21 20:06:19 följande:

    Grundämnesomsättningen varierar väldigt lite, max ett par hundra kalorier per dygn. Det finns det forskning på.

    Att "äta mest" är en fråga om volym, inte kalorier. Man kan äta väldigt stora portioner som ligger under 500 kcal.


    Om du läser på om övervikt och undervikt så är ämnesomsättningen inte allt som styr. Det finns många fler faktorer som styr detta. Bakteriefloran i tarmen påverkar, hur fettcellerna fungera, genetiska faktorer.
  • sextiotalist
    K grrl skrev 2016-10-22 11:14:02 följande:

    Jag är ganska påläst och har dessutom en coach som är näringsfysiolog med examen från Stanford. Givetvis finns det fler faktorer som påverkar varav de största är NEAT och träning.

    Genvariationer handlar framför allt om hur energiöverskott hanteras och är framför allt förknippar med övervikt - inte undervikt, och faktum kvarstår att den stora majoriteten av de som "äter vad som helst och inte går upp i vikt" äter mycket mindre än vad de tror, eller har ett högre energiuttag än vad de tror. NEAT kan t ex utgöra en enorm skillnad i energiuttag.

    Jag, som varit underviktig och är bodybuilder, äter väsentligt mycket mer än vad jag skulle vilja och har medvetet ätit för att öka i vikt (+11 kg, är fortfarande smal). Skulle jag äta som jag ville låg mitt kaloriintag på ca 1000 kcal mindre än vad jag äter idag. Jag har dessutom ett väldigt högt kaloribehov även utan träning - men både aptit, hunger och mättnad går att reglera.

    Så nja. Att det finns somliga som "äter vad som helst och inte kan gå upp i vikt" synar jag som en myt. Det är i vart fall en sanning med modifikation.


    Det var synd att du inte träffade min farfar. Väldigt smal, åt massor och rörde sig inte mycket (saknade ett ben och tog sig mest fram med bil). En kollega till mig är väldigt, väldigt smal, hennes dotter likaså (när man träffar dottern så skulle man tro att hon har anorexi, eftersom dottern är diabetiker så äter hon mycket bra), en gammal kursare har också (och är) fortfarande väldigt smala. Ingen av dessa är idrottare och äter mycket större portioner än vad jag gör. Så visst finns de.
Svar på tråden Ett smalt ideal