• Anonym (Anonym signatur)

Onödiga trådar!

Varför öppnar folk trådar konstant här på FL med innehåll som tex:

- Vilka tider har ikea öppet? Jag är sjukt sugen på att åka dit men vet inte om jag hinner.

- Hur lång tid tar det innan man får svar på blodprov?

- Jag har inte fått min mens, är jag gravid?

- Vad är telefonnumret till skatteverket?

- Hur ansöker man om pass?

etc etc... Blir lika förvånad varje gång, är folk här på FL helt handlingsförlamade, eller är det generellt lägre iq på folk på här inne? Tänk om alla skulle fråga sådana frågor om allt på tex jobbet? Arbetsgivaren skulle bli vansinnig! 

Ni som startar dessa trådar, ni hittar uppenbarligen hit, kan starta ett konto. Skriva en tråd och posta den här. MEN ni kan uppenbarligen inte googla ett telefonnummer till skatteverket.

• Svar på tråden Onödiga trådar!
  • Anonym (Stina)

Eller: är min kuk för liten? , eller: är min kuk för stor? Tröttsamt

Anonym (Stina) skrev 2016-10-21 12:20:46 följande:

Eller: är min kuk för liten? , eller: är min kuk för stor? Tröttsamt

Till exempel ja!
  • Gaskarl

Den moderna människans bekvämlighet.. Låt ngn annan svara på vilken restaurang/frisör som är bäst, det tar för lång tid att bilda en egen uppfattning.

• Anonym (Eller)

Eller alla tjejer - för det mesta som lägger upp trådar om att deras pojkvänner är otrogna, slår dom eller allmänt skiter i dom - och sen frågar vad dom ska göra? För fan, GÖR SLUT.

Gaskarl skrev 2016-10-21 12:36:22 följande:

Den moderna människans bekvämlighet.. Låt ngn annan svara på vilken restaurang/frisör som är bäst, det tar för lång tid att bilda en egen uppfattning.

Men hur fan ORKAR man skapa en tråd om när tex vinterdäcken måste sitta på?

Ska det vara så j-vla svårt att googla?
  • Livstrassel

Det kallas för socialt umgänge. Man ställer en fråga, får några olika tips, börjar prata om det jävliga med att inte veta åt vilket håll bultarna på hjulet ska dras, har kul, får nya internetvänner...

Skulle säga att trådskaparnas avsikt för det mesta är lika mycket "Hjälp mig med det här!" / "Diskutera det här!" som "Hej, här är jag!". Och det gäller alla trådar, oavsett hur seriöst ämnet är.

Och det är inget fel med det. Det här är ett socialt nätverk, inte Sveriges riksdag.

• Gaskarl
    Livstrassel skrev 2016-10-21 13:44:37 följande:

Det kallas för socialt umgänge. Man ställer en fråga, får några olika tips, börjar prata om det jävliga med att inte veta åt vilket håll bultarna på hjulet ska dras, har kul, får nya internetvänner...

Skulle säga att trådskaparnas avsikt för det mesta är lika mycket "Hjälp mig med det här!" / "Diskutera det här!" som "Hej, här är jag!". Och det gäller alla trådar, oavsett hur seriöst ämnet är.

Och det är inget fel med det. Det här är ett socialt nätverk, inte Sveriges riksdag.

Fast, jag är lite bakåtsträvare, i mina ögon är det inget socialt umgänge, det är skörden av det nya samhället. Ett samhälle där man slutar ta för sig, använda armbågarna litegrann, där diskussioner vid middagar försvinner, för det är alltid ngn som ska googla allting... Det har blivit för lätt, för bekvämt.. Och vissa litar i te på sitt eget omdöme, utan frågar vilken av dom tre sushirestaurangerna i orten som är bäst.. Slappt.
  • Anna37
    Livstrassel skrev 2016-10-21 13:44:37 följande:

På vilket sätt finner du nya vänner menar du genom att fråga efter numret till Apoteket?

Förstår inte det... Kan du vänligen förklara.
  • Livstrassel
    Gaskarl skrev 2016-10-21 13:57:33 följande:
    Fast, jag är lite bakåtsträvare, i mina ögon är det inget socialt umgänge, det är skörden av det nya samhället. Ett samhälle där man slutar ta för sig, använda armbågarna litegrann, där diskussioner vid middagar försvinner, för det är alltid ngn som ska googla allting... Det har blivit för lätt, för bekvämt.. Och vissa litar i te på sitt eget omdöme, utan frågar vilken av dom tre sushirestaurangerna i orten som är bäst.. Slappt.
    Det kan man tycka, fast att fråga på ett forum är väl ändå mer socialt än att bara googla. Sedan tror och hoppas jag att folk använder sitt eget omdöme också, men ibland vill man ha extra input.

Sedan är jag själv en sådan som gör mig obekväm ibland genom att be folk att lägga undan telefonerna i sociala sammanhang, så där håller jag med.
    Anna37 skrev 2016-10-21 14:03:35 följande:
    På vilket sätt finner du nya vänner menar du genom att fråga efter numret till Apoteket?

Förstår inte det... Kan du vänligen förklara.
    Tyckte att jag gjorde det... Det kan leda till mer prat med någon. I tråden eller på PM. Om privatiseringen av apotek kanske, eller vad vet jag. Just att fråga om telefonnumret någonstans verkar ju lite väl banalt, men alla andra exempel i trådstarten tydde ju på en vilja att prata om någonting: "jag gillar Ikea, men har svårt att hinna med", "jag har tagit blodprov och är rädd för vad resultatet blir" och så vidare.

Svar på tråden Onödiga trådar!