• mammalovis

    Vad har ni köpt för vintersko i storlek 18 (helst fysisk butik)?

    Min son har nyligen fyllt 1 år och foten mättes till 10,8 cm, d v s extremt liten. Det är ju ett helsike att hitta en vintersko som passar utan att behöva betala minst 500 spänn.

    Intersport hade från storlek 22. Skoaffären från 19, men då kostade de minst 500 kr. 

    Har H&M något vettigt som har funkat vintertid i både slask och kyla? 

    Våra andra barn har haft betydligt större fötter tydligen under vintersäsongen, så jag är lite ställd.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-21 19:12
    Eller fodrad gummistövel?

  • Svar på tråden Vad har ni köpt för vintersko i storlek 18 (helst fysisk butik)?
  • elyse

    Måste han ha skor just nu? Räcker inte tossor? Eller går han mycket/är på förskola?

    Vet bara att onlinebutiker som Brandos har skor. Och de kostar givetvis. Min dotter har just nu ett par svarta varmfodrade sneakers från HM. De kostar 199. Men de kommer inte att fungera i minusgrader och slask!

  • bohan85

    Har du lagt till ca 1,5 cm när du konstaterat strl 18? Om inte så kommer ni säkert upp 1-2 storlekar.

  • Mooomin

    Gummistövlar är kalla, fodrade kanske är något bättre, men inget jag skulle välja i första hand..

    Det viktigaste är ändå strumpan, för värme! Tänk på att bomull kyler ner foten, även om du drar en raggsocka över. Ha inte bomull närmast huden.

  • Det kommer bli bra

    Men går det överhuvudtaget att hitta en bra vintersko som kostar under 500 spänn, oavsett storlek?

    Jag skulle söka begagnat, i den storleken/åldern är skorna ju inte slitna heller om de är begagnade.

  • mullemamma

    Barnskor är jättedyra! Men jag lägger hellre pengar på bra skor och ytterkläder åt barn än dyra innekläder. Så viktigt med bra skor! Kavat finns ju på pop, de är iofs också dyra. Jag skulle inte köpa vinterskor från hm, med tanke på att ni antagligen kommer att vara ute. I sånna fall hellre bra kvalitet begagnade :)

  • mammalovis
    elyse skrev 2016-10-21 19:21:30 följande:
    Måste han ha skor just nu? Räcker inte tossor? Eller går han mycket/är på förskola?

    Vet bara att onlinebutiker som Brandos har skor. Och de kostar givetvis. Min dotter har just nu ett par svarta varmfodrade sneakers från HM. De kostar 199. Men de kommer inte att fungera i minusgrader och slask!
    Han har börjat förskola när jag jobbar halvtid, så de är ute en timma om dagen.  Hittills har vi testat fodrade gummistövlar då det varit blött, men de upplevdes för stora av personalen.  Han kan visserligen inte gå utan något att hålla i så därför föredrog de en känga med gummikant, men de verkar ju mestadels bara finnas i större storlekar. Och prova känns ju helt nödvändigt.
  • mammalovis
    Mooomin skrev 2016-10-21 20:04:55 följande:
    Gummistövlar är kalla, fodrade kanske är något bättre, men inget jag skulle välja i första hand..
    Det viktigaste är ändå strumpan, för värme! Tänk på att bomull kyler ner foten, även om du drar en raggsocka över. Ha inte bomull närmast huden.
    Vi har skickat med ett par tunna ullstrumpor, men jag vet inte om de använder dem. Jag har bett dem göra det. När jag hämtade sist hade han halksockar och en tjockstrumpa över inomhus, så jag vet inte riktigt hur de gör. Han verkar både få sova och äta för lite för han dricker glatt upp en klämpåse gröt + smoothie när jag hämtar.
  • mammalovis
    Det kommer bli bra skrev 2016-10-21 22:13:23 följande:
    Men går det överhuvudtaget att hitta en bra vintersko som kostar under 500 spänn, oavsett storlek?

    Jag skulle söka begagnat, i den storleken/åldern är skorna ju inte slitna heller om de är begagnade.
    Vi har något begagnat par i storlek 20, men jag vet inte om de duger åt förskolan. Idag ska vi i alla fall få låna ett rosa fodrat regnställ med band under foten, så de får det kanske att funka. Han är annars fenomenal på att dra av sig allt på fötterna, så jag är inte förvånad över om det blir problem med allt han får av sig själv, som mössa, vantar, skor, strumpor.
  • mammalovis
    mullemamma skrev 2016-10-22 07:04:45 följande:
    Barnskor är jättedyra! Men jag lägger hellre pengar på bra skor och ytterkläder åt barn än dyra innekläder. Så viktigt med bra skor! Kavat finns ju på pop, de är iofs också dyra. Jag skulle inte köpa vinterskor från hm, med tanke på att ni antagligen kommer att vara ute. I sånna fall hellre bra kvalitet begagnade :)
    Vi har ju bara PoP i storstan, men vi tar kanske en sväng dit på lovet, så man kan kolla. Nu när de inte sliter skorna tycker jag att ett par begagnade skor duger fullgott när de används minimalt. De äldre får dyrare skor som Viking. Fast i somras konstaterade vi att ett par dyrare Gulliver slets snabbare än ett par mindre dyra ... så man får inte alltid vad man betalar för, vi fick dem dock när vi reklamerade, men skor från storlek 28 är skitsvårt när de börjar åka kickbike.
  • Nyfikna72

    Alla skor är kalla i sig själv om det inte finns värmekällor i en del då? Vanligtvis är det foten som är varm och olika skor är olika bra på att hålla kvar värmen i foten men ett är då säkert och det är att stövlar fungerar utmärkt de också men då får man ta till så man kan ha dubbla sockor eller nåt sånt. Helst ullsockor. Tricket är som sagt att hålla kvar värmen i foten........Graningekängor är helt outstanding på det viset men utan sockor så lär man få amputera fötterna till slut. De är ju bara ett skinnskal men otroligt bra för det. Nu menar jag inte att de finns i små barn storlekar men poängen är ändå att det inte är skon i sig primärt som nödvändigtvis måste vara "varm"

Svar på tråden Vad har ni köpt för vintersko i storlek 18 (helst fysisk butik)?