• TankspriddPappa

Sist på dagis

Hej forumet!

Nu måste jag skriva av mig. Våra två barn går på en kommunal förskola med nästan hundra barn på sju avdelningar som är öppna kvart över sju till kvar över fyra. Övrig tid är alla barn på samma avdelning. Vi har begärt och fått tid till fem, men det blir lite extra stök för barnen att byta avdelning varje dag.

När jag hämtar kvart i fem så är det förutom mina barn bara ett eller två barn till kvar. Idag hämtade jag halv fem och när vi gick var en pedagog och ett enda barn kvar. Självklart släcker de ner hela förskolan utom rummet där de sitter, så att det blir övertydligt: Vi stänger nu!

Det är tokjobbigt att veta att jag måste rusa iväg mitt möten på jobbet, eller så sitter barnen kvar ensamma och undrar var pappa är. Jag har provat att jobba 75% men det hjälper inte eftersom resten av universum inte ändrar sitt schema efter mina arbetstider och att saxa tider fungerar inte, av olika orsaker.

Är det någon som känner igen sig i detta? Är alla förskolor såhär? Hur får folk livet att gå ihop?

• Svar på tråden Sist på dagis
  • Långbenopluto

Så är det. Men det är inget du ska stressa över, då kommer du bara få en massa stressbesvär.

Dom släcker och göra i ordning för att själva kunna gå därifrån när sista barnet har gått. Inget konstigt.

• LiaSthlm

Jag jobbar på förskola och vi har öppet till 17.30.

Vi har bara en avdelning med 20-25 barn och det är oftast 5 barn kvar vid 17 och sista går verkligen 17.30.

Ha inte dåligt samvete om ni verkligen jobbar. De som är och shoppar eller sitter hemma och har barnen så länge kan tänka efter mer.

• Det kommer bli bra

På mina barns fsk hämtar alla jättetidigt. Oftast kan jag och min sambo lägga upp schema att någon av oss kan hämta tidigt, men ibland måste mina barn gå till 17. Då är de enda barnen kvar. Särskilt på minstingens avdelning hämtas alla innan 16. Jag förstår precis din känsla med att "vara dålig förälder" när man hämtar sist. Men jag försöker att inte tänka på det utan att vi har sådana behov helt enkelt, och inte råd med barnflicka (som några barnen blir hämtade av) eller mor- eller farföräldrar i närheten so kan hämta. 

• Holma

Släcker gör dom ju för att det är onödigt att ha lampor tänd där dom inte är o för att slippa springa runt o släcka sen

• Magdalena03

Våra tvillingar är tonåringar nu. När de var små hämtade vi klockan tre tills de fyllde tre och därefter allra senast klockan fyra.

Jag jobbade 80 procent och min man heltid.

En lämnade och en hämtade.

Vi utgick från hur länge vi ville att barnen skulle vara på förskolan och anpassade jobbet efter det.

Fungerade bra, men vi har flexibla tjänstemannayrken och jag gick ner i tid.

Påverkade inte min pension. Jag fick ändå Max avsättning till den statliga pensionen och min arbetsgivare betalade tjänstepension efter min heltidslön.

Tjänar man bra har man oftast råd att jobba deltid, tror jag.

Känslan att veta att man kan sluta klockan 12 på fredagen med gott samvete är bra.

Tid med barnen är viktigare än pengar, om man ändå klarar sig.

Vi tyckte det var viktigt att hämta tidigt för att kunna komma hem och hinna laga riktig hemlagad mat och äta innan barnen var för trötta utan att behöva stressa.

.

• Tilja

På förskolan där jag jobbar har vi blivit tvungna att förlänga den näst sistas schema från 16.45 till 17 eftersom vi alltid har så många barn kvar fortfarande vid den tiden, och då har vi bara fyra avdelningar.

Vi släcker inte ner ingångarna om det finns barn kvar från den avdelningen. Men de rum/avdelningar som vi inte är i släcker vi såklart ner. Däremot låser vi alla dörrar utom till stängningsavdelningen, av säkerhetsskäl i och med att man är helt själv vid stängning och inte har koll på om någon går in på andra sidan av huset.

• Magdalena03
    Det kommer bli bra skrev 2016-10-21 21:44:10 följande:

På mina barns fsk hämtar alla jättetidigt. Oftast kan jag och min sambo lägga upp schema att någon av oss kan hämta tidigt, men ibland måste mina barn gå till 17. Då är de enda barnen kvar. Särskilt på minstingens avdelning hämtas alla innan 16. Jag förstår precis din känsla med att "vara dålig förälder" när man hämtar sist. Men jag försöker att inte tänka på det utan att vi har sådana behov helt enkelt, och inte råd med barnflicka (som några barnen blir hämtade av) eller mor- eller farföräldrar i närheten so kan hämta. 

Det är ju bra att de andra hämtar tidigt, då blir det ju lugnare på eftermiddagen för era barn och personalen också.
  • pigglet

Någon ska ju vara sist också!  :)

Att vi släcker ner är rent praktiskt, den sista på varje avdelning ser till att den avdelningen är "klar". Släckt, ev låst, spolat i toaletter, kastat sopor osv.

Barnen som är kvar sist har det ofta lugnt och mysigt. Man äter lite frukt, har tid att prata, spela spel, läsa en bok osv. Ljudnivån är lägre, tempot går ner, alla varvar ner lite. En ganska mysig stund.

Så jobba utan dåligt samvete. Var glad att du HAR ett jobb. På förskolan där jag arbetar har vi inte så många föräldrar som jobbar, så det är inte så konstigt att det är "tomt" redan vid 16.30.

• blomman 2

Nej,det är inte så på alla förskolor. Vi har öppet 6.30-17.15...för att behovet täcker öppettider. Vi lägger våra scheman efter efterfrågan. Släcker gör vi på alla avd förutom på stägningsavdelningen så man inte behöver gå runt och släcka ner eft arbetstid. Känns även tryggt att veta att endast en dörr står olåst. Det finns flera förskolor ( oftast kommunala) som har öppet 6.40-18.00...Rätt vanliga öppettider. Hos oss varierar föräldrarnas tider från termin till termin..,ju yngre desto kortare tid...men de flesta går 6.30-16 på småbarn. Vi stänger ute varje dag,året runt! Funkar super!

• Det kommer bli bra
    Magdalena03 skrev 2016-10-21 22:05:13 följande:
    Det är ju bra att de andra hämtar tidigt, då blir det ju lugnare på eftermiddagen för era barn och personalen också.
    Ja det är ju faktiskt sant. Jag är alldeles säker på att barnen har de bra och vi är nöjda med fsk. Men det känns ändå ledsamt att hämta barnen när de är sist och man vet att personalen också bara väntar på att man ska komma så denne får gå hem...
Svar på tråden Sist på dagis