• TankspriddPappa

Sist på dagis

Hej forumet!

Nu måste jag skriva av mig. Våra två barn går på en kommunal förskola med nästan hundra barn på sju avdelningar som är öppna kvart över sju till kvar över fyra. Övrig tid är alla barn på samma avdelning. Vi har begärt och fått tid till fem, men det blir lite extra stök för barnen att byta avdelning varje dag.

När jag hämtar kvart i fem så är det förutom mina barn bara ett eller två barn till kvar. Idag hämtade jag halv fem och när vi gick var en pedagog och ett enda barn kvar. Självklart släcker de ner hela förskolan utom rummet där de sitter, så att det blir övertydligt: Vi stänger nu!

Det är tokjobbigt att veta att jag måste rusa iväg mitt möten på jobbet, eller så sitter barnen kvar ensamma och undrar var pappa är. Jag har provat att jobba 75% men det hjälper inte eftersom resten av universum inte ändrar sitt schema efter mina arbetstider och att saxa tider fungerar inte, av olika orsaker.

Är det någon som känner igen sig i detta? Är alla förskolor såhär? Hur får folk livet att gå ihop?

• Svar på tråden Sist på dagis
  • Magdalena03

Om man är ensamstående förstår jag att det är svårt.

Är man två är det lättare.

Jag och min man samarbetade, varje söndag kväll planerade vi upp veckan.

Jag jobbade deltid men behövde förstås också ibland vara med på sena möten.

Då hämtade min man den dagen.

Hade vi båda viktiga möten så fick den vars möte var minst viktigt hoppa över mötet, ringa in till mötet eller så bad vi att få hämta senare, just den dagen. Man måste vara lite flexibel.

I Sverige upplever jag att de flesta accepterar att man måste hämta barn, speciellt när pappor gör det, då är de ju ansvarsfulla och duktiga fäder.

Utomlands är det ju helt annorlunda, så har man en global tjänst i ett internationellt företag

Är det ju förstås mycket svårare.

Men jag tycker det är svårare att räcka till nu när barnen är större.

Skjutsa till aktiviteter och engagera sig i föreningarna.

Gå på föräldramöten och hjälpa barnen med skolarbetet.

Se till att barnen kommer ut i ljuset och inte sitter framför datorn all ledig tid...

• Holma
    Det kommer bli bra skrev 2016-10-21 22:17:42 följande:
    Ja det är ju faktiskt sant. Jag är alldeles säker på att barnen har de bra och vi är nöjda med fsk. Men det känns ändå ledsamt att hämta barnen när de är sist och man vet att personalen också bara väntar på att man ska komma så denne får gå hem...
    Fast personalen har sin arbetstid o får inte gå hem när dom vill för det
  • TankspriddPappa
    Magdalena03 skrev 2016-10-21 22:18:23 följande:

I Sverige upplever jag att de flesta accepterar att man måste hämta barn, speciellt när pappor gör det, då är de ju ansvarsfulla och duktiga fäder.

Utomlands är det ju helt annorlunda, så har man en global tjänst i ett internationellt företag

Nackdelen med globala bolag är att möten och arbetsuppgifter inte är på morgonen. Flex i all ära men jag har inte mycket nytta av att vara uppe tidigt och rulla tummarna innan telefonen börjar ringa och mailen strömma in.

Hur gör alla industriarbetare med förskolan? Lite svårt att flexa vid ett löpande band.
    Holma skrev 2016-10-21 22:18:40 följande:
    Fast personalen har sin arbetstid o får inte gå hem när dom vill för det
    Ehh, varför sätter de då på sig jackan när man hämtar sist? Jag tjuvläste deras arbetsschema och kom fram till att barnen är schemalagda längre än personalen.

• Magdalena03
    TankspriddPappa skrev 2016-10-21 22:44:18 följande:

Nackdelen med globala bolag är att möten och arbetsuppgifter inte är på morgonen. Flex i all ära men jag har inte mycket nytta av att vara uppe tidigt och rulla tummarna innan telefonen börjar ringa och mailen strömma in.

Hur gör alla industriarbetare med förskolan? Lite svårt att flexa vid ett löpande band.Ehh, varför sätter de då på sig jackan när man hämtar sist? Jag tjuvläste deras arbetsschema och kom fram till att barnen är schemalagda längre än personalen.

Det finns inte så många industriarbetare kvar i Sverige.

Vi lever nu i det postindustriella samhället.

Industrin har flyttat till Kina, Estland och Polen...
  • modsey

jadu man gör vad man kan och försöker att inte fundera så mycket på hur andra har det och gör.
    Jag har haft förmånen att kunna ha hyfsat korta dagar till mina barn. Både som ensamstående och när jag som nu lever med de yngre barnens pappa.
    Men visst har mina barn varit sist på dagis i bland också, om än inte så ofta.
    Till 18,00 till o med några gånger innan jag böt jobb. Inte ofta men det hände 
    Hur man får i hop det beror ju helt på hur man bor, dvs restider till o från jobbet. arbetstider, kan man flexa, har man skiftjobb, kan man gå omlott. har man partner eller är man ensamstående.
    Sluta titta så mycket på hur andra gör och se på vad ni eventuellt kan föra annorlunda själva just hos er. Om det ens är nödvändigt!

• Holma

Hur gör alla industriarbetare med förskolan? Lite svårt att flexa vid ett löpande band.
    Holma skrev 2016-10-21 22:18:40 följande:Fast personalen har sin arbetstid o får inte gå hem när dom vill för det
    Ehh, varför sätter de då på sig jackan när man hämtar sist? Jag tjuvläste deras arbetsschema och kom fram till att barnen är schemalagda längre än personalen.

Knappast att deras arbetstid är kortare än barnens . O hur får du tillgång till deras schema ? Dom ändrar ju schemat efter hur många barn dom har på schemat
  • IsDimma

Där jag jobbar har vi öppet mellan 6-18 och något barn måste vara först och något barn måste vara sist. Så är det ju. Inget man som förälder ska må dåligt över.
    Som förälder hade jag snarare sett det positiva i att det är färre barn. Jag hade hellre lämnat mitt barn klockan sex och hämtat tidigt eller lämnat sent och hämtat klockan 18. För att barnet ska slippa iaf någon timme där det är full rusch. Hade jag haft mina barn där jag själv jobbar så hade jag mycket hellre låtit det barnet gå till klockan 18 än äta frukost på förskolan. Tis, ons och tor har vi morgonplaneringar och då äter barnen frukost på två avdelningar istället för tre, vi kan ha så många som 26 barn till frukost ibland och då är vi två ordinarie och en som hjälper till att duka fram och av frukosten och som sitter med vid bordet men inte klarar av att ha ett eget bord. Det hade jag som förälder försökt undvika.
    Att istället få fröknarna för sig själv efter klockan 17, det är väl toppen att kunna läsa en bok, pyssla, hålla på med lera, baka, eller något annat och få frökens hela uppmärksamhet. Det hade jag som förälder uppskattat om jag kunnat ge mitt barn. Och det är dom stunderna jag som pedagog verkligen uppskattar. Hos oss varierar det hur många barn vi har efter klockan fem men det är sallad fler än fem stycken och vi är två pedagoger som stänger. Och lika innan klockan sju på morgonen, då är vi också två och mellan 1-5 barn. Lyx!

• IsDimma

Holma skrev 2016-10-21 22:18:40 följande:Fast personalen har sin arbetstid o får inte gå hem när dom vill för det

Vi jobbar till klockan 18 oavsett om sista barnet går hem klockan 17.55 eller om sista barnet går klockan 16.30. Iaf måndag-torsdag. På fredagar får vi gå hem när sista barnet gör det. Men det här brukar inte vara ett problem, vi har barn till 17.50 i stort sett varje dag.
  • Saltig

Jobbar själv som förskollärare. Jag vet inte om jag fattat ditt inlägg rätt men så här är det hos oss. Få se om jag kan förklara det bra...

Vi har en öppnings- och stängningsavdelning. Samtliga avdelningar öppnar 7 och stänger 16.45 förutom öppnings- och stängningsavdelning som öppnar kl 6 och stänger kl 18.

När det gäller tiderna mellan 6-7 på morgonen och 16.45-18 eftermiddagen så är det personal från alla avdelningar som turas om att öppna och stänga vilket innebär att det inte alltid är ordinarie dvs ditt barns personal på plats redan kl 6 eller kvar till 18. Sen antal personal, samt tider läggs utifrån antalet barn och inte direkt utifrån vilken avdelning barn kommer ifrån då alla pedagoger jobbar inte heltid och det är ett rullande schema som anpassas efter både personalens arbetstider och behov av antal personal dvs antalet barn. Verksamheten under dagtid då det är flest barn ska personalstyrkan vara fulltaglig vilket innebär att tidiga och sena tider pendlar gällande vilken personal är på plats. Början man tidigt slutar man tidigare och börjar man sent slutar man senare. Öppningar och stängningar turas pedagogerna om med så att det blir viss rättvisa eftersom förskolans öppettider är längre än föräldrarnas arbetstider och vi endast har en halvtimmes rast om dagen.

Vi släcker alla rum förutom hall och gången till hallen på alla avdelningar förutom stängningsavdelningen just pga att sista pedagogen inte behöver springa runt och släcka. Vi låser även ytterdörrarna till stängda avdelningar just pga att inga obehöriga kan komma in. Det är lite obehagligt om det är en stor förskola och man är ensam kvar med några få barn och dörrarna är olåsta. Vem som helst kan ju smyga sig in.

Sen skulle jag aldrig sitta med jackan på och vänta in den sista föräldern. Det är inte ok gentemot barnet som är sist. Skulle aldrig hända även om föräldern var sen och jag fick jobba övertid. Det är inte barnets fel att föräldern inte håller tiderna. Det kan man ta upp med föräldern enskilt.

Personalen ska respektera de tider föräldrarna har skrivit på barnet. Har man sena arbetstider så har man och förskolan är för arbetande föräldrars barn och ska inte lägga egna värderingar i det.

Ni som har tidiga och sena dagar, tänk inte på det. Ni gör det som fungerar bäst för er. Och skulle ert barn må dåligt över långa dagar då hoppas jag att personalen berättar det och att det går att lösa på något sätt så att det fungerar bättre för barnet.

• Drakgrodan

Det är lite konstigt det där, som personal på fsk får man inte tycka att det ska bli skönt att gå hem på kvällen när arbetsdagen är slut, på alla andra arbetsplatser är det tydligen ok:)
    Och nej, jag står inte med jackan på och stressar på föräldrarna men allt är städat och i ordning inför morgondagen så att vi kan gå 5-10 min efter att barnen gått hem. Våra arbetstider ligger efter barnens tider. Vi anser att det är bättre att vi lägger tid på att vara med barnen än att stanna kvar och städa efter sista barnet gått.
    Hos oss är vi fyra personal fram till 16:30 (vi går samman på en avdelning senast 16:00) och då är tre med barnen och en fixar städ osv.

Svar på tråden Sist på dagis