• Anonym (fundersam)

underhåll - vad är rimligt

Hej, bonusfamilj med tre barn, jag har ett o sambon två. Alla hos oss i princip hela tiden utom var tredje helg. Jag jobbar mycket, sambon jobbar inte utan är hemma. Barnen tonår. Fråga om underhåll från exen. Hon anser att så länge inte mitt ex behöver (eller kan) betala underhåll så ska inte hennes ex heller behöva göra det.... Nu ska hennes ex ha "eget" barn med sin nya och då känns det ännu märkligare för mig att han inte ska bidra försörjning till de andra. Känns märkligt för mig men kanske jag är orimlig i mitt tänk?

• Svar på tråden underhåll - vad är rimligt
  • Anonym (Klara)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-22 21:25:04 följande:

Hej, bonusfamilj med tre barn, jag har ett o sambon två. Alla hos oss i princip hela tiden utom var tredje helg. Jag jobbar mycket, sambon jobbar inte utan är hemma. Barnen tonår. Fråga om underhåll från exen. Hon anser att så länge inte mitt ex behöver (eller kan) betala underhåll så ska inte hennes ex heller behöva göra det.... Nu ska hennes ex ha "eget" barn med sin nya och då känns det ännu märkligare för mig att han inte ska bidra försörjning till de andra. Känns märkligt för mig men kanske jag är orimlig i mitt tänk?

Om inte ditt ex kan betala underhåll så får du underhållsstöd från FK varför har du inte underhåll för ditt barn för? Å varför kräver du det av din sambo samtidigt. Troligtvis har hon underhåll men tar det själv el till barnen förhoppningsvis de barnens underhåll skall ju inte gå till Ditt barn.
  • Anonym (HolyShit)

Vad är det där för jäkla kommentar? Det verkar vara lätt för henne att leva på din lön. Vissa människor har inga problem med att vara generösa med andras pengar. Självklart ska hon ha minst 1573/månad/barn i underhåll och hon ska själv också försörja dem.

• Anonym (Klara)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-22 21:25:04 följande:

Å varför jobbar inte din sambo??
  • smulpaj01

Självklart ska båda betala! Ta det via FK. Varför har ni inte det nu? Har barnen precis flyttat till er?

• Anonym (fundersam)

Jag håller självklart med om principen att båda exen ska betala underhåll. Mitt ex för ett barn o hennes ex för 2 barn. Det som har gjort att framförallt min sambo inte velat kräva det av sitt ex är att hon varit rädd att han då ska saga att de kan bo halva hos honom o det har varken barnen eller hon velat. Min fråga var egentligen inte alls detta. Min fråga var om det är rimligt att göra hennes ex underhålls beroende abv mitt ex underhåll? Min sambo jobbar inte för att hon ska kunna vara där för barnen. Ett har haft krävande sport. Vissa svar blir jag riktigt förvånad över, hur tanker man....o jag vet att I slutändan bestämmer man såklart alltid själv.. Det är alltså så att alla idag lever på mig. Sambo, barn o respective ex. Om sambos ex betalar underhåll till sina barn skulle det väl isf rimligen gå in I den totala ekonomin och inte som extra "topping" till hans barn?

• smulpaj01

Krävande sport? Låter märkligt att inte vilja jobba pga det!

Varför jobbar inte ditt ex?

• Anonym (123)

Ja har läst din TS tre gånger nu och fattar ändå inte vad som står. Du har ingen möjlghet att skriva lite mer konkret? Vilka föräldrar har ett barn tillsammans och vad har de för betalningsförmåga?

• Anonym (fundersam)

Sambo har två biobarn och ett ex. Jag har ett biobarn o ett ex. Sammanlagt tre barn I vår bonusfamilj. Inga gemensamma barn desvärre. Ingen av exen betalar underhåll och har inte gjort det på ca 10 år. Barnen dyrare nu när lite äldre. Båda exen bör betala. Men min fråga är främst om det är rimligt att min sambo tycker att om inte "mitt" ex betalar underhåll så ska inte "hennes" ex heller behöva göra det....Sambo jobbar inte, jag jobbar mycket, hon sköter hemmet och de tre barnen.

• Anonym (123)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-22 22:34:59 följande:

Sambo har två biobarn och ett ex. Jag har ett biobarn o ett ex. Sammanlagt tre barn I vår bonusfamilj. Inga gemensamma barn desvärre. Ingen av exen betalar underhåll och har inte gjort det på ca 10 år. Barnen dyrare nu när lite äldre. Båda exen bör betala. Men min fråga är främst om det är rimligt att min sambo tycker att om inte "mitt" ex betalar underhåll så ska inte "hennes" ex heller behöva göra det....Sambo jobbar inte, jag jobbar mycket, hon sköter hemmet och de tre barnen.

Tack, nu förstår jag! Så löjligt!

Föräldrabalken grundval är att barn har rätt rätt att bli försörjda av båda sina föräldrar efter förmåga. Det är egentligen inte så svårt.

"Efter förmåga" betyder att den med högre överskott tar en större del av kostnaderna. Detta naturigvis helt oberoende av eventuella bonusar på andra håll! Kan man betala ska man betala. Plättlätt!
  • Anonym (fundersam)

Hmm. Tack... Frågan var nog för komplicerad för forumet. Men tror nog inte (?) att det är så att alla betalar efter förmåga? Det vi kan hoppas på är väl maximalt de 1500 per barn o månad, sannolikt inte mer. Om jag jobbar mycket o har en bättre lön än både min sambo (som f ö inte jobbar alls) och mitt ex och min sambos ex så är det väl ändå inte rimligt att jag ska täcka för dem allihop? Alltså även om jag har råd till det? Kan ju känna sig utnyttjad oxo? sen vet jag som sagt att man till slut alltid bestämmer själv.

Svar på tråden underhåll - vad är rimligt