• Anonym (fundersam)

underhåll - vad är rimligt

Hej, bonusfamilj med tre barn, jag har ett o sambon två. Alla hos oss i princip hela tiden utom var tredje helg. Jag jobbar mycket, sambon jobbar inte utan är hemma. Barnen tonår. Fråga om underhåll från exen. Hon anser att så länge inte mitt ex behöver (eller kan) betala underhåll så ska inte hennes ex heller behöva göra det.... Nu ska hennes ex ha "eget" barn med sin nya och då känns det ännu märkligare för mig att han inte ska bidra försörjning till de andra. Känns märkligt för mig men kanske jag är orimlig i mitt tänk?

• Svar på tråden underhåll - vad är rimligt
  • Anonym (nopp)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-22 22:08:57 följande:

Jag håller självklart med om principen att båda exen ska betala underhåll. Mitt ex för ett barn o hennes ex för 2 barn. Det som har gjort att framförallt min sambo inte velat kräva det av sitt ex är att hon varit rädd att han då ska saga att de kan bo halva hos honom o det har varken barnen eller hon velat. Min fråga var egentligen inte alls detta. Min fråga var om det är rimligt att göra hennes ex underhålls beroende abv mitt ex underhåll? Min sambo jobbar inte för att hon ska kunna vara där för barnen. Ett har haft krävande sport. Vissa svar blir jag riktigt förvånad över, hur tanker man....o jag vet att I slutändan bestämmer man såklart alltid själv.. Det är alltså så att alla idag lever på mig. Sambo, barn o respective ex. Om sambos ex betalar underhåll till sina barn skulle det väl isf rimligen gå in I den totala ekonomin och inte som extra "topping" till hans barn?

Fast exen lever inte på dig. Däremot gör deras barn det. Du försörjer ensam både ditt eget och din sambos barn (+dig själv och sambon).
  • Anonym (Grabb)

Det känns rimligt att kräva underhåll, ganska oavsett vad du använder pengarna till..herregud vad det kostar pengar att ta hand om barnen. I alla fall kostar det massa pengar om barnen ska ha riktig mat, rejäla kläder, och stimulerande aktiviteter m.m.

• Anonym (Klara)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-22 22:08:57 följande:

Jag håller självklart med om principen att båda exen ska betala underhåll. Mitt ex för ett barn o hennes ex för 2 barn. Det som har gjort att framförallt min sambo inte velat kräva det av sitt ex är att hon varit rädd att han då ska saga att de kan bo halva hos honom o det har varken barnen eller hon velat. Min fråga var egentligen inte alls detta. Min fråga var om det är rimligt att göra hennes ex underhålls beroende abv mitt ex underhåll? Min sambo jobbar inte för att hon ska kunna vara där för barnen. Ett har haft krävande sport. Vissa svar blir jag riktigt förvånad över, hur tanker man....o jag vet att I slutändan bestämmer man såklart alltid själv.. Det är alltså så att alla idag lever på mig. Sambo, barn o respective ex. Om sambos ex betalar underhåll till sina barn skulle det väl isf rimligen gå in I den totala ekonomin och inte som extra "topping" till hans barn?

Och varför har Du inte velat kräva underhåll av Ditt ex?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-22 22:34:59 följande:

Sambo har två biobarn och ett ex. Jag har ett biobarn o ett ex. Sammanlagt tre barn I vår bonusfamilj. Inga gemensamma barn desvärre. Ingen av exen betalar underhåll och har inte gjort det på ca 10 år. Barnen dyrare nu när lite äldre. Båda exen bör betala. Men min fråga är främst om det är rimligt att min sambo tycker att om inte "mitt" ex betalar underhåll så ska inte "hennes" ex heller behöva göra det....Sambo jobbar inte, jag jobbar mycket, hon sköter hemmet och de tre barnen.

Hur mkt jobb att sköta stora tonårsbarn som bör vara självgående??? Känns som en ursäkt till att inte vilja jobba....men jag antar hon aldrig jobbat... Men återigen undrar jag varför du inte krävt underhåll av ditt ex...
  • Ess
    Anonym (fundersam) skrev 2016-10-22 23:00:02 följande:

Hmm. Tack... Frågan var nog för komplicerad för forumet. Men tror nog inte (?) att det är så att alla betalar efter förmåga? Det vi kan hoppas på är väl maximalt de 1500 per barn o månad, sannolikt inte mer. Om jag jobbar mycket o har en bättre lön än både min sambo (som f ö inte jobbar alls) och mitt ex och min sambos ex så är det väl ändå inte rimligt att jag ska täcka för dem allihop? Alltså även om jag har råd till det? Kan ju känna sig utnyttjad oxo? sen vet jag som sagt att man till slut alltid bestämmer själv.

Känner du dig utnyttjad ekonomiskt så är det läge att ni sätter er ner och diskuterar er fortsatta ekonomi. Jag har alltid varit för helt separata ekonomier när det finns barn sen innan. 
    Nackdelen för dig är bara att du inte kommer att kunna jobba så mycket längre eftersom du kommer att få ta hälften av hemarbetet, och allt med ditt barn. Är det ditt barn med den krävande sporten så kommer du att få ta allt detta själv.
    Nu vet jag inte om det ingår i din tjänst att jobba mycket, men om det gör det så kommer du ju även att få byta jobb.

Tänk igenom det ordentligt innan du tar upp något som kommer att påverka dig väldigt mycket, iom att du kommer att få lägga om ditt liv helt. MEN det är ju inget negativt i att va hemma mer och ta hand om ditt barn.

Underhållen ska ju gå till respektive barn för att betala del av deras omkostnader.. Eftersom du skriver att barnen börjar bli stora nu, så kan inte den andre föräldern tvinga dem att bo halvtid om inte barnet själv vill detta, förutsatt att barnet är moget att kunna förklara detta. 
  • Anonym (---)

Hmm. Tack... Frågan var nog för komplicerad för forumet. Men tror nog inte (?) att det är så att alla betalar efter förmåga? Det vi kan hoppas på är väl maximalt de 1500 per barn o månad, sannolikt inte mer. Om jag jobbar mycket o har en bättre lön än både min sambo (som f ö inte jobbar alls) och mitt ex och min sambos ex så är det väl ändå inte rimligt att jag ska täcka för dem allihop? Alltså även om jag har råd till det? Kan ju känna sig utnyttjad oxo? sen vet jag som sagt att man till slut alltid bestämmer själv.

Det finns två olika uh-system. I lagen står det att föräldrarna ska försörja sina barn utifrån sin förmåga och att den förälder som barnet inte bor hos ska fullgöra sin försörjningsplikt genom att betala underhållsbidrag till barnet. Om man inte har råd att betala uh-bidrag så kan man be staten betala uh-stöd till barnet och sedan behöver man bara betala tillbaka så mycket man har råd till staten.

Om vi börjar med ditt barn och dess andra förälder så ska ni först räkna ut ert barns kostnader och drar bort 1050 (barnbidraget). Sedan så räknar ni ut era respektive överskott (nettoinkomst -boendekostnad (du får bara räkna med halva er kostnad för din sambo anses stå för andra hälften) - kostnad för ev andra barn - schablonavdrag för levnadskostnader). Därefter jämför du och barnets andra era överskott, om du har 9.000 över och mamman 1.000 över så har ni gemensamt 10.000 i överskott. Då ska du betala 90% av barnets kostnader och mamman ska betala 10% av barnets kostnader. Det uh-bidrag som mamman ska betala till dig blir då 0,1*barnets kostnad.

Över till din sambo och hennes barn. Hon och barnens pappa gör likadant, räknar ut barnens kostnader och drar bort barnbidragen. Sedan ska de räkna ut sina respektive överskott. Skulle det dras till domstol så skulle man strunta i att din sambo valt bort att jobba och helt enkelt ta fram en siffra på vad hon hade tjänat om hon hade jobbat heltid och sedan dra bort halva er boendekostnad och schablonavdraget. Hennes ex tar sin nettoinkomst, drar av halva deras boendekostnad, halva kostnaden för det nya barnet och schablonavdraget. I deras fall är det mer troligt att deras överskott blir ungefär lika stora, dvs in-bidraget som pappan ska betala till barnen blir ca hälften av barnens kostnad.

Det ska finnas information och stöd för beräkningar på FK's hemsida.
  • Ess
    Anonym (Klara) skrev 2016-10-23 01:23:06 följande:
    Hur mkt jobb att sköta stora tonårsbarn som bör vara självgående??? Känns som en ursäkt till att inte vilja jobba....men jag antar hon aldrig jobbat... Men återigen undrar jag varför du inte krävt underhåll av ditt ex...
    Hittills har ju ts köpt sig fri från hemarbete och att ta hand om sitt barn. Sambon har ju skött allt det, så det blir en stor förändring för ts om sambon börjar jobba.............
  • Anonym (????)

OK, jag fattar varför din sambo inte vill kräva sitt ex på underhåll, men varför betalar ditt ex inte underhåll? Och varför tycker du att din sambo ska kräva sitt ex på underhåll (med risk att barnen måste bo vv, vilket iofs kanske skulle vara bättre för dem) när du inte gör det med ditt ex?

Om jag var du skulle jag göra följande:
    1. Se till att få underhåll för ditt barn. Om ditt ex inte kan betala får du underhållsstöd från FK
    2. Din sambo behöver dra in pengar till hushållet, genom att begära underhåll eller skaffa ett jobb eller helst båda två.

• Anonym (123)

Nej, jag tror inte att frågan var för komplicerad. Tvärtom är den egentligen ganska enkel, men du krånglar till det i onödan.
  • Anonym (tyiop)

Om det lagligt är så att ditt ex måste betala uh för att din sambos ex ska behöva göra det? Absolut inte. Om det moraliskt är så att ditt ex ska betala uh för att din sambos ex ska göra det? Tja, där tror jag alla har olika uppfattningar.

Jag kan förstå hur hon tänker- varför ska du slippa allt krångel och ev. bråk som ett krav på uh skulle innebära, medan du begär att HON ska krångla och bråka med sitt ex?

Jag antar att du menar att du ska slippa kräva ditt ex på uh eftersom du tjänar pengar och hon därför står lite i skuld till dig, men jag antar att ni fördelat ansvarsbördan inom familjen så att du får mindre ansvar för hem oc barn, så att det hela jämnar ut sig. Så då kvarstår frågan. Varför vill du att hon ska ta fajten om uh med sitt ex när du inte vill ta den med ditt ex?

Svar på tråden underhåll - vad är rimligt