Anonym (fundersam) skrev 2016-10-22 23:00:02 följande:
Hmm. Tack... Frågan var nog för komplicerad för forumet. Men tror nog inte (?) att det är så att alla betalar efter förmåga? Det vi kan hoppas på är väl maximalt de 1500 per barn o månad, sannolikt inte mer. Om jag jobbar mycket o har en bättre lön än både min sambo (som f ö inte jobbar alls) och mitt ex och min sambos ex så är det väl ändå inte rimligt att jag ska täcka för dem allihop? Alltså även om jag har råd till det? Kan ju känna sig utnyttjad oxo? sen vet jag som sagt att man till slut alltid bestämmer själv.
Känner du dig utnyttjad ekonomiskt så är det läge att ni sätter er ner och diskuterar er fortsatta ekonomi. Jag har alltid varit för helt separata ekonomier när det finns barn sen innan.
Nackdelen för dig är bara att du inte kommer att kunna jobba så mycket längre eftersom du kommer att få ta hälften av hemarbetet, och allt med ditt barn. Är det ditt barn med den krävande sporten så kommer du att få ta allt detta själv.
Nu vet jag inte om det ingår i din tjänst att jobba mycket, men om det gör det så kommer du ju även att få byta jobb.
Tänk igenom det ordentligt innan du tar upp något som kommer att påverka dig väldigt mycket, iom att du kommer att få lägga om ditt liv helt. MEN det är ju inget negativt i att va hemma mer och ta hand om ditt barn.
Underhållen ska ju gå till respektive barn för att betala del av deras omkostnader.. Eftersom du skriver att barnen börjar bli stora nu, så kan inte den andre föräldern tvinga dem att bo halvtid om inte barnet själv vill detta, förutsatt att barnet är moget att kunna förklara detta.