Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!
Tack! Äntligen ett vettigt inlägg!
Det här är det enda du behöver ta till dig ts.
Tack! Äntligen ett vettigt inlägg!
Det här är det enda du behöver ta till dig ts.
Sverige har den hårdast drogpolitiken i EU och har högsta siffran av döttfall och missbruk. Medan Portugal som har legaliserat alla droger har den lägsta siffan av dödsfall och missbruk i EU. Bara en tanke.
Jo för det var ju en vettig jämförelse... Självklart samlas drogliberaler i en tråd som handlar om droger. Om det hade varit en tråd där majoriteten hade varit radikala muslimer, hade det varit vettigt att lyssna på dom också? Knappast va...
Ditt tänk är helt rätt men din reaktion är lite överdriven. Det är väl bara att förklara situationen. Att det är viktigt attt hålla sig borta från droger, i synnerhet som förälder.Ha ha...
Tror du på det själv?
Kalifornien de har inte legaliserat än, men de ska rösta om detta 8 Nov eller vilken dag det nu är de röstar.
Dock avkriminaliserat innehav upp till 28g, och dessa kan jag tänka mig tömt en del fängelser.
Då den vanligaste kunden för fängelset var/är i vad man kallar i USA = "None violent crime" = brott utan offer.
Nu var det inte en diskussion kring drogpolitik jag eftersökte... Ja det stämmer, men det finns andra sätt att tackla det på än att legalisera droger. Mer än så tänker jag inte diskutera i denna tråden av respekt för trådens ämne.
Hej
Jag skriver anonymt och tänker inte läsa igenom tidigare argument om att det är ofarligt och jämförelser med alkohol och sånt trams.
Har själv råkat ut för samma sak och kände exakt som du. Jag är dock man och det var min dåvarande flickvän som varit på midsommarfirande med kompisgänget. Jag gjorde allt för att förlåta henne och försökte hela vårt förhållande stöta ifrån tanken om att hon gjort så. Men det var där hela tiden. Kändes nästan i samma kategori som om hon varit otrogen eller något annat som inte hör hemma i ett vuxet förhållande och ett vuxet liv.
Nej, jag skulle aldrig skaffa barn med en som inte har sådana gränser som vuxen. En sak är om man gör sånt en gång under sin tonår.. men där går gränsen.
Jag kände mig så förbannad och besviken. Kunde inte fatta att man gör sånt. Vi som båda är i vårdyrket och vet hur illa det är osv....
Jag har inga tips till dig. Men jag fattar hur besviken du är!!!
Hej
Jag skriver anonymt och tänker inte läsa igenom tidigare argument om att det är ofarligt och jämförelser med alkohol och sånt trams.
Har själv råkat ut för samma sak och kände exakt som du. Jag är dock man och det var min dåvarande flickvän som varit på midsommarfirande med kompisgänget. Jag gjorde allt för att förlåta henne och försökte hela vårt förhållande stöta ifrån tanken om att hon gjort så. Men det var där hela tiden. Kändes nästan i samma kategori som om hon varit otrogen eller något annat som inte hör hemma i ett vuxet förhållande och ett vuxet liv.
Nej, jag skulle aldrig skaffa barn med en som inte har sådana gränser som vuxen. En sak är om man gör sånt en gång under sin tonår.. men där går gränsen.
Jag kände mig så förbannad och besviken. Kunde inte fatta att man gör sånt. Vi som båda är i vårdyrket och vet hur illa det är osv....
Jag har inga tips till dig. Men jag fattar hur besviken du är!!!
Jag skulle också bli chockad. All jämförelse med cigarettrökning och alkoholdrickande är ovidkommande. Cannabis är en olaglig drog.
Funderar man på att skaffa barn, så borde fundera på om man är ett lämpligt föredöme för barn också. Allt olagligt borde gå bort då.
F ö borde man också vare ett föredöme när det gäller livsstil. Då går även överdrivet bruk av alkohol och allt bruk av nikotin bort också.
Så jag tycker TS borde prata med sin sambo. Hur vill han bli som förälder, vilken slags livsstil vill han ha?
Oj vilka kloka ord. Jag får rysningar. Du är sannerligen den klokaste jag hört någonsin. Synd att vi mister dig när du flyttar till Amsterdam. Vi hade verkligen behövt dig i regeringen, du som har så bra perspektiv. Lär oss oförstående människor vad som är rätt och fel. Snälla, vi är ju så oförstående.
TS, lyssna inte på knarkarna. Behåll din värdering!
Japp, så är det. Världen är svartvit.
Naturligtvis måste man tycka att det är okej att röka cannabis, om man någon gång att laddat ner film, slängt skräp på fel ställen och gått mot röd gubbe. Det finns inga nyanser i lagar, nej då. Alla lagbrott borde ha samma straffsats.
Personligen tycker jag inte heller att det borde vara fel att begå mord heller, om man nu gått mot röd gubbe. Lagbrott som lagbrott som lagbrott, liksom.
Till råga på allt så gör ju två fel ett rätt.
Så sant som det är sagt
Nejdå, vaddå skillnad?!?
Finner jag, för mig, lämpliga skäl att mörda någon, så är ju lagbrottet i sig inga problem. Lagar behöver man bara följa om man tycker att det är OK med ens egen personliga uppfattning, grundat i vad spelar ingen roll.
Inga lagbrott kan fördömas om man gått mot röd gubbe, alltså.
Skillnad?
Den avgör man själv och så bryter man mot de lagar man tycker inte har brottsoffer.
Här finns inga med problem.
Skillnad?
Den avgör man själv och så bryter man mot de lagar man tycker inte har brottsoffer.
Här finns inga med problem.
Hej
Vi har olika åsikter i saken. Det är helt ok att ha. Vi har ett demokratiskt system som funkar som det funkar. Det kan vi diskutera i en annan tråd om behovet uppstår.
Nu gäller det en kvinna som har svårt att släppa det faktum att hennes sambo rökt på. Hon blir förvånad och besviken. Kan hon leva med detta? Ska hon tänka på detta varje gång hon ser på honom? Ska hon hela tiden försöka stöta bort den tanken att sambon gjort något som är så starkt emot hennes egna värderingar.
Svår fråga hon måste känna efter på.
Vad gäller värderingar är man fri att välja att bosätta sig i ett land där värderingarna passar. I Sverige är det olagligt att använda sig av cannabis. Jag är inte jurist men tycker mig förstå varför det finns lagar som bör följas.
Vi har en allmän kassa, skatt, eller hur? Den ska förvaltas så väl som det bara går. Skatten ska bekosta allt till alla som behöver utefter behov. Skatten ska komma från alla utefter förmåga. Eller?
Därav krävs en utarbetad kostnadseffektivitet.
Nu har jag inga fakta och önskar besparas försök till fakta i fråga hur lite cannabis kostar. Särskilt av de som starkt förespråkar cannabis ty det tenderar att bli aningen vinklat av förespråkarens eget behov av drogen. Själv röker jag inte och bryr mig inte om någon röker som jag inte känner.
Jag råkar dock veta att det existerar cannabispsykoser. Hur vanligt det är är jag osäker på. Vilka de drabbar vet jag inte heller, förmodligen långt ifrån alla som röker. Alldeles säkert är dock att de drabbar de som använder cannabis. Jag råkar veta vad ett dygn på en slutenvårdspsykiatrisk avdelning kostar. Det är inte billigt.
Sedvanligt är att man försöker utröna om psykosen är en cannabispsykos eller en "vanlig psykos". För att klargöra detta måste personen vara fri från drogen under en längre tid. Minns inte hur länge. Personen måste vistas i slutenvården under denna tid. När drogen är ur kroppen kan man påbörja behandling. Skittrist blev det hela för personen som bara ville röka lite gräs och ha skoj! och kostsamt för skattebetalarna.
Logiken bakom förbud kan man tänka är att:
1. Rädda liv. (välvilja...)
2. Minska utflödet från den gemensamma kassan. (kostnadseffektivisering)
Kan man tänka sig ett samhälle där man kunde avsäga sig vård relaterat till efterverkningar av cannabis genom ett kontrakt? I så fall skriver jag under på det. Då kan man vara liberal och bruka/missbruka hur mycket man vill. Bara andra inte behöver betala för det. Så är inte fallet.
Du, jag och Svensson betalar det gemensamma och vi önskar så innerligt att ingen slösar med våra surt förvärvade medel. Vem talade om skillnad mellan offerlösa brott och sådana brott som har offer, egen kropp och andras kropp? Jag känner mig faktiskt som ett offer när någon negligerar lagen och kostar ca 10 prutt/dygn på en slutenvårdspsykiatrisk avdelning.
När jag tidigare skrev: "lyssna inte på knarkarna". Så menade jag det!