• Ziink

    Strunta i min allergi?

    Hejsan, jag har bara en intressant fråga som jag skulle vilja ställa. Jag har nämligen celiaki sedan jag föddes. Enda sedan jag var liten har jag dock struntat i att äta glutenfritt, åt alltid bröd som innehåller gluten och andra råvaror med gluten i. Samtidigit som mina fölädrar ej brydde sig så mycket. Är 18 år nu och äter fortfarande gluten produkter...


    Kommer detta göra något skillnad i mitt liv?


    Jag känner knappt av biverkningarna av att äta gluten längre, får inte ens ont i magen... Har jag "Vant" min kropp och äta gluten eller har jag förstört min kropp totalt?

  • Svar på tråden Strunta i min allergi?
  • Annelie 76

    Du förstör din kropp totalt om du har celaki. Tarmluddet i tarmen försvinner och maten processas inte rätt och näringen tas upp dåligt med näringsbrister som följd. Näringsbristerna kan ge sjukdomar som i värsta fall blir kroniska eller livshotande.
    Du borde kolla upp dig igen och om det verkligen är celaki så bör du sköta dig.

  • AstridA

    Celiaki är en autoimum sjukdom och vid obehandlad celiaki blir det skador på tarmen som leder till minskat näringsupptag. 
    Det man ofta lider brist på vid obehandlad celiaki är järn, kalcium, vitaminer, folsyra, B-12.
    Viktigt är att tänka på att få i sig fibrer, samt äta grönsaker/frukt.

    Vid brist kan detta leda till följdsjukdomar som ex blodbrist, benskörhet men även infertilitet, sedan finns det även andra sjukdomar som man får en ökad risk för att få om man inte äter glutenfritt om man har celiaki, några exempel på dessa är; diabetes typ 1, addissons sjukdom, vissa typer av sköldkörtel- & leversjukdomar, då vissa av dessa ligger i samma gen som celiaki. Även vissa psykiska sjukdomar har kopplats samman med celiaki. 
    Tyvärr medför även celiaki en liten ökad risk för att få vissa typer av cancer, så det bästa du kan göra är att gå över till glutenfri kost för att minimera risken.

    Lycka till!


     


     

Svar på tråden Strunta i min allergi?