Ni som gjort äggplock, hjälp!
Jag har gjort fem äggplock. För mig gjorde det inte ont alls, men det kan bero på hur mycket hormoner man fått i sig. Jag hade låga doser, eftersom vi gjorde det pga manlig infertilitet.
Jag fick ett underbart lugnande medel som gjorde mig väldigt lycklig och lullig. Jag hade kunnat ligga där i evigheter. Såg nästan fram emot äggplockningarna på grund av detta.
Man brukar komma dit, få byta om och sedan vänta medans ens partner lämnar prov. Sedan får man gå till en operationssal där de plockar äggen. Skulle tippa att det tar 5-10 minuter. Därefter får man smörgås. Efter man har kissat får man gå hem. Vi har dock fått stanna kvar ett tag, eftersom de även måste kolla spermiemängden. Kanske får man åka hem tidigare om det främst är pga kvinnan man gör IVF. För oss har det väl tagit en förmiddag ungefär.
En sak du kan fundera på i förväg är om du vill ha din partner närvarande. Det verkade vara standard på kliniken jag var på att partnern var med, men jag hade ingen lust till det, så han väntade utanför. Det är ju inget speciellt tillfälle. Däremot var min sambo såklart närvarande när vi satte in de befruktade äggen.