• AngelEye78

Hjälp med veckoplanering

Jag behöver tips och råd på bra veckoplanering. Gärna i liknande sits som mig (ungefär). Tvåbarnsfamilj, båda barnen mellan ca 8-10år

Allt ifrån veckomatsedel, till göromål för respektive familjemedlem och hur ofta:

Har dina barn veckopeng eller månadspeng, ålder och peng?

Vilka åtaganden har de i hemmet, hur ofta och vilken ålder?
    nämn gärna de åtaganden de har men även sånt som ni som förälder gör.

Har ni något veckoschema på väggen (exkl träningar och andra fritidsaktiviteter)? Hur ser det ut?

Allmänna rutiner för all städning, upplockning, rensningar etc tar jag tacksamt emot

Utmattad mamma som behöver hjälp!
  • Svar på tråden Hjälp med veckoplanering
  • Carambolan

Vi skriver veckomatsedel och handlar varje söndag (i butik eller hemkört).

För hushållsarbete är vår strategi att göra så lite som möjligt i veckan. Den som hämtar på förskolan ansvarar för att börja med middagen. Skolbarnen gör läxorna samtidigt i köket. Den som inte lagade middagen tar ansvar för disken (jag gillar att få "egentid" och göra det själv men mannen engagerar ofta barnen i det). Före läggdags ska var och en plocka undan pyssel, spel, lego och annat bös från vardagsrummet men barnens egna rum struntar vi i.

Varje helg har vi ett gemensamt städpass där ALLA ska vara med. Då ingår tvättstuga, dammsugning, skurning, bädda, städa badrum etc. Vi har en tavla (scrumboard) där vi listar allt som ska göras under passet och så får man välja uppgift. Vi ser till att det finns uppgifter som passar treåringen också, typ "para ihop rena strumpor". Det brukar ta max två timmar totalt och vi kör peppig musik under tiden och dansar. Det har funkar mycket bättre för oss än att ge barnen "ansvarsområden" i veckan.

Våra barn har inte så mycket aktiviteter ännu. Nioåringen är scout med möte en kväll i veckan och sexåringen går på dans samma kväll så det löser sig bra.

• Anotherone

Vi är två vuxna och en tioåring, och vi har en sån där familjekalender där varje familjemedlem har sin kolumn. Den sitter på insidan av skåpet till skafferiet.
    Den är liksom grunden och det som inte står där det finns inte haha...
    Eftersom det fanns kolumner över (vi är ju bara tre) så har jag även lagt till övrigt och födelsedagar. Så att man inte missar någon!

Vi testade ett tag med kalendrar i mobilerna men eftersom jag och min man inte har samma syn på planering plus att en av oss har iPhone och en Android så hittade vi ingen bra app eller kalender som funkade. Så vi är åter till den gamla pappersvarianten men det passar oss jättebra.

Maken som jobbar skift har sitt jobbschema där och så har vi sonens träningar och vilka dagar han har gympa. Det skriver jag in regelbundet för några veckor i taget. Sen lägger man till avvikelser/ändrade arbetspass, om man ska på utbildning, after work, saker vi planerat m familjen etc.

Sonen har 30kr veckopeng och den är ganska oberoende av hans "insatser" i hemmet. Jag förutsätter att han hjälper till när jag frågar om det, går ut med sopor, dammsuger sitt rum, plockar ur diskmaskinen, ser till att hans egen tvätt hittar sin väg till tvättstugan osv.
    Nån gång har det blivit lite struligheter med det där och då har jag sagt att jag kan göra en tabell där vi bestämmer tex. att du ska dammsuga en gång och plocka ur disken fem gånger och så bockar vi av vartefter. Men då kom han fram till att han nog hade det ganska så bra ändå så nu frågar vi spontant och ber om hjälp och än så länge funkar det. Han förstår mer och mer att det är teamwork som gäller och att vi vuxna också gör massor av saker hela tiden som inte är så jättelajbans men det måste liksom bli gjort ändå!

Maten planerar vi veckovis. Inte så att man måste äta en viss rätt en specifik dag. Men vi tar fram fem maträtter och sen handlar vi under helgen så att allt som behöver finns hemma. Vi har också haft matkasse i perioder när inspirationen varit som bortblåst vilket är skönt. Och jag brukar beställa hem sånt som är tungt och tråkigt att handla (typ toalettpapper, diskmedel och sånt) med hemkörning. Vi har bil och kan absolut åka iväg men det är väl min lilla vardagslyx kan man säga.

När jag var liten var vi fler barn i familjen med massa aktiviteter och saker hela tiden så under ett par års tid hade vi som rutin att mamma bakade bröd på söndagen och söndag eftermiddag hade vi familjemöte där man berättade vad som skulle hända kommande vecka. Det minns jag som väldigt mysigt!

• JA77

* Vi brukar kolla matkedjornas veckomenyer och plocka därifrån, det som vi tycker är gott! Alltid basvaror hemma så man kan slänga ihop en bra lunch. 

* Har inget behov av att vara så strukturerad som du, för oss räcker en familjekalender där varje medlem får en kolumn var (finns på tex Åhlens). Vi har medvetet valt att man får välja EN aktivitet. Skulle aldrig stå ut med att skjutsa kontant och hänga på matcher. 

* Rutin för upplockning? Tja, att man lämnar ett kök som man önskar hitta det! Vi har inga städdagar, utan man städar när det finns behov. 

• AngelEye78

Alltså jag vill få in bättre rutiner för allt man gör hemma, av olika anledningar är vi föräldrar oftast så slut på energi från middagstid att båda nog tänker och hoppas att den andra fixar.

Därför försöker jag komma på något slags schema så alla vet vems ansvar för dagen det är med olika saker..

Vet att många pratar om att de har veckoplanering där de skriver in vem som sköter matlagningen/disken,städning i olika rum osv per dag... men inte många visar hur de ser ut...

• JA77
    AngelEye78 skrev 2016-10-27 09:49:21 följande:

Alltså jag vill få in bättre rutiner för allt man gör hemma, av olika anledningar är vi föräldrar oftast så slut på energi från middagstid att båda nog tänker och hoppas att den andra fixar.

Därför försöker jag komma på något slags schema så alla vet vems ansvar för dagen det är med olika saker..

Vet att många pratar om att de har veckoplanering där de skriver in vem som sköter matlagningen/disken,städning i olika rum osv per dag... men inte många visar hur de ser ut...

Eftersom vi båda jobbar skift, så skulle fasta dagar för saker och ting inte funka. Jobbar min man natt, då har han fm o em innan fri, för att kunna vila och sova. Dagen efter får man sova hur länge det behövs. Istället kan han man köra städrace nån timme före hämtning på förskola. Vi ser vad som ska göras, och pratar om det. 
    Om jag lagat mat, då brukar min man plocka undan middagen och fylla diskmaskinen, om han inte ska iväg på något eller måste jobba. Men vi säger det högt; "kan du plocka undan idag?" Tvätt är en enkel syssla, det kan jag kasta in medan barnen ser på tv. Den enda "regeln" vi har vid tvätt, är att den som slängt in en maskin en sen kväll, förbinder sig att plocka ur den (alltså inte gå och lägga sig, glömma den och vakna nästa dag...) ;)
  • Aniiee

Ok, TS. Här får du några tips/förslag:

Nr 1: Gör veckomeny, och peta in 2 dagar varannan vecka där barnen, med hjälp och ledsagning, också får laga mat. En dag var alltså. Låt de själva vara med och välja recept/bestämma vad det blir för mat deras mat-dagar.

Nr 2: Kör ett race varje dag, där alla i famijen deltar. Ställ en klocka på 5 minuter, och på de fem minuterna ska var och en städa en "hot spot" (du får identifiera hot spots i förhand, och dela ut. "Du tar den i hallen, du tar den i vardagsrummet"). När man är klar ropar man, du/maken inspekterar barnens jobb, och så får de en liten belöning (brorsans barn får smaksatta iskuber som belöning på sommaren, och en pepparkaka på vintern, hitta på något som passar er). Känn aldrig någon press att göra klart en hotspot på en dag. 5 minuter, sen är det slut. Fortsätt imorgon

Nr 3: Gå in på Habitica med barnen och sätt upp deras att-göra-lista där. Gamification ftw, och ungarna tycker att det är jättekul. Det är som ett spel, man får en gubbe med liv som man måste hålla uppe, man gör sin lista och kyssar av varje dag och får xp och guld som man kan köpa rustningar för och slåss mot monster med, och missar man något förlorar gubben liv.

Nr 4: Städa ett rum i veckan (plus barnens, de har ju en tendens att bli stökiga). Resterande rum räcker det att dammsuga, hålla undan hotspots och så klart hålla badrum och kök fräscha. Skriv upp alla rummen ni har (även ev hallar) och dela upp emellan er och skriv upp i en väggkalender (väggkalendrar är SÅÅÅÅå underskattade). Alla rum ska ha en städning i månaden. Byt rum med varandra varje månad. Den som inte har designerat rum dammsuger resten. av huset. 

Jag har säkert fler tips, men just nu kommer jag inte på mer.....

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden Hjälp med veckoplanering