Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Duscha efter idrott och jobb

Sedan jag lämnade gymnasiet så har jag, utom i undantagsfall, duschat hemma. Jag avskyr offentliga duschar. Nu har jag inte haft något arbete som jag blivit smutsig av och gym har jag inte tränat på väldigt länge. De gångerna det har varit aktuellt har varit när jag sprungit mil-lopp. Men då har jag bytt tröja och duschat hemma. Där har de inte ofta funnits tillgång till dusch (och än mindre duschar till flera tusen). Skulle gym bli aktuellt så finns det ett några hundra meter från mig. Jag eftersvettas länge jag också.

• sextiotalist
    Linnea1994 skrev 2016-10-26 10:58:06 följande:
    Tycker du att det är hygiensiskt att gå hela dan i skolan utan att ha duschat???
    Det är inte ohygieniskt, möjligtvis obehagligt. Högsommardagar svettas jag hela tiden (som många andra) och som många andra skriver, skolgympan brukar inte vara de svettigaste tillställningarna precis.

Är det lika ohygieniskt att inte duscha efter en timme på dansgolvet?, tänk de som dansar kan ju vara kvar i flera timmar efteråt och dessutom med samma kläder.
  • sextiotalist
    Anonym (Skarutav) skrev 2016-10-26 13:57:48 följande:

Men allvarligt! Hur dansar man om man blir lika svettig som efter ett träningspass när man är på krogen????

Har aldrig blivit nämnvärt svettig av att dansa då och då på krogen

Bugga i en halvtimme så blir man rätt svettig. Jodå jag har inga problem med att dansa mig svettig (och jag springer en mil).

Jag tillhör de som ger järnet på dansgolvet.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2016-11-01 15:07:04 följande:

Det vore intressant att diskutera mer kring orsaker...

Är det någon allmän obekvämlighet till nakenhet inför andra?

Något samband med att färre tjejer/kvinnor solar topless idag jämfört med för 20, 30 år sedan?

Har invandring haft påverkan i detta?

Influenser från andra kulturer, exempelvis amerikansk?

Skjutsande föräldrar som är otåliga och inte vill vänta på att deras idrottande barn duschar och byter om på plats?

Jag har intrycket av att fler idag har svårare med processer kring hygien och naturbehov under andra förhållanden än de i hemmet än mina erfarenheter från min barndom och ungdom, hur är er uppfattning och kan även detta med allmän dusch vara en del av detta?

...

Jag är äldre än vad du är, har därmed varit med både innan och efter topplesseran. Och vet du, de flesta kvinnor jag känner är glad att topplesseran är över (däremot inte männen av någon konstig anledning).
    Duschningen efter gympan var lika mycket ett trauma för många när jag gick på högstadiet, som det troligen är nu.

Man var lika privat när det gäller naturbehov även när jag var i tonåren.

Jag och många fler med mig var aldrig bekväma med topplessolandet och det var inte mer frigjort bara för att kvinnorna solade toppless.

• sextiotalist
    Tom Araya skrev 2016-11-01 15:07:04 följande:

Det vore intressant att diskutera mer kring orsaker...

Är det någon allmän obekvämlighet till nakenhet inför andra?

Något samband med att färre tjejer/kvinnor solar topless idag jämfört med för 20, 30 år sedan?

Har invandring haft påverkan i detta?

Influenser från andra kulturer, exempelvis amerikansk?

Skjutsande föräldrar som är otåliga och inte vill vänta på att deras idrottande barn duschar och byter om på plats?

Jag har intrycket av att fler idag har svårare med processer kring hygien och naturbehov under andra förhållanden än de i hemmet än mina erfarenheter från min barndom och ungdom, hur är er uppfattning och kan även detta med allmän dusch vara en del av detta?

...

Och att sola toppless gjorde man bara under 10 år ungefär. Jag gjorde det inte alls
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb