Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Duscha efter idrott och jobb

Tom Araya skrev 2016-10-25 14:07:06 följande:
    Det kan ligga något i det. Frågan är hur vi kommer tillrätta med det.
    Att slippa visa sig naken om man inte vill ska vara en rättighet.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 02:26:02 följande:
    Sådant hände även när jag gick i skolan, men det var en rätt så komplicerad procedur eftersom dörrarna till omklädningsrummen var stängda och låsta, gick bara att öppna med vred på insidan och nyckel på utsidan. Det hände inte ens en gång om året. 99% av alla duschade alltid efter idrotten, ingen använde denna lilla risk som skäl till att avstå.
    Men säkert fler än du tror hade velat avstå om de kunnat utan att bli utpekade för det. En sak om man är svettig, men du kanske aldrig tillhörde dem som mest stod och frös och huttrade i höstkylan i väntan på att fånga en brännboll eller liknande. Det sista man ville göra efter det gympapasset var duscha. Usch, ryser bara jag tänker på skoltidens idrott.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 14:35:46 följande:
    Överför resonemanget till simundervisning. Ska man strunta i att barn, ungdomar, skolelever inte duschar före och efter eller ska man strunta i att bedriva simundervisning alls, för att det inte ska bli obekvämt för vissa?

Ja, man ska strunta i det.

(Jag, precis som alla andra Jag sett där Jag bor, struntar i att duscha sina barn innan simundervisningen. Ger ingen klordoft vare sig i pool eller på hud. Och ingen har blivit sjuk vad jag vet. Tror du då det påverkar din pool så mycket om inte några få duschar?)
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 15:25:02 följande:
    Även om man fryser har en varm dusch ett positivt syfte.
    VARM dusch? Bara i undantagsfall fick vi varmt vatten, oftast var det lite halvljummet.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 16:42:40 följande:
    Har du kalkylerat konsekvenser av det?
    Varför tror du man har hyienföreskrifter i badhusen?

folkhalsocentrum.se/information-angaende-hygien-fore-bassangbad/
    Som jag sa, det ger ingen klordoft vare sig i pool eller på hud, etc. De kanske renar vattnet mycket bättre, vilket ju kostar mer - så det är väl kanske inte ett 'svenskt' alternativ.

Jag tror inte det gör vare sig från eller till om några inte följer föreskrifterna oavsett.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 18:06:01 följande:
    Du läste inte artikeln jag länkade till va?
    Jo. De pratar om fritt klor som angriper smuts och blir till bundet klor som i sin tur ger klorlukt och  irriterande/röda ögon. Eftersom jag inte erfarit dessa negativa effekter alls i pooler där de flesta barn inte duschar innan, antar jag vatten kan renas även pa andra sätt? Eller så finns det kanske manga fler pooler på samma antal barn? Eller tror du barnen bara är renare av sig innan?

Jag tolkar det som att ju mer klor det luktar ju mer smuts finns det, eller har jag fel?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 18:43:03 följande:
    Med en icke faktabaserad åsikt vill du få det till att det som står i artikeln är fel?
    Vilka jämförelser har du kunnat göra i detta?

Ja, det finns andra sätt att rena vatten, vilket vissa anläggningar provar. Men än så länge är det bara på försök för att kunna minska mängden klor och investeringskostnaderna är höga.
    Var sa jag det är fel?

Vad tolkade jag fel?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-27 01:08:42 följande:
    Du insinuerar att det som påstås i artikeln inte stämmer enligt din erfarenhet.
    Jag sa ju tvärtom - att klorlukt o kliande ogon betyder smuts (står ju i artikeln), och eftersom Jag där Jag är inte erfar vare sig det ena eller det andra, så kan inte vattnet vara så smutsigt. Tala om for mig vad jag missforstått.
  • Tow2Mater
    Anonym (Elsa) skrev 2016-10-27 12:46:56 följande:

I vårt badhus renas inte vattnet med klor alls utan med salt på nåt sätt.

Ah.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skarutav) skrev 2016-10-27 09:33:33 följande:
    Tja inte dansar jag så villt och mycket som jag gör om jag tränar.....
    Nu har jag dammsugit o städat badrummen, känner mig faktist svettig. Men det droppar ju inte som det kan gora när jag sprungit på lopbandet. Måste jag duscha nu, fast jag duschade i morse, om jag ska till affären (bland folk) senare?

Finns det en gräns av svettighet på fL när man "ska" duscha" och när man slipper? Då borde väl samma gälla vid skolgympa och liknande?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-27 19:10:12 följande:
    Hur ska du ha det, är det som står i artikeln korrekt eller ej? Där står även vilka hygienfreskrifter man ska följa för att inte i onödan förorena vattnet.

Det vore lite intressant att få veta lite mer om ditt undelag, hur många av de besökande barnen du egentligen har koll på och om du har kunnat jämföra hur stark klordoften är när de flesta besökare duschar före?
    Suck. Jag ger upp.
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb