Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Duscha efter idrott och jobb

Ser det som självklart att mitt barn duschar efter skolgympa, som har gympa under dagen. Lika självklart är det för mig att duscha efter träning om jag tränar på morgonen innan jobbet eller på lunchen. Men jag duschar inte efter träning på kvällen, då kör jag hem. Ja, jag äter till och med innan jag duschar, hemska tanke!

Det är en fråga om bekvämlighet, att vilja vara med min man, att ta en lång dusch i sitt eget hem och fixa håret. Skulle jag duscha på gymmet så fort jag tränade skulle jag aldrig duscha hemma.

Jag ser inte problemet. Jag duschar lika lite om jag sätter mig i bilen en varm, varm sommardag, och då är jag dessutom mindre klädd. Och VET NI? Jag kan till och med återanvända tajts utan att tvätta dem emellan! Hemska tanke!

Jag besvärar ingen. Och andra personers hygiennojor rör mig inte i ryggen. Jag förmedlar det jag ska till mina barn, dvs att man duschar efter träning. Om det sker på gymmet eller hemma, tjugo minuter senare, gör varken till eller från för denna sk "ohygieniska" jävel.

• K grrl
    Tom Araya skrev 2016-10-27 19:23:13 följande:

Jag gjorde ventilationsjobb på ett kontor i stan en gång och en av killarna på kontoret cyklade till jobbet och hängde upp sina cykelkläder på en krok i rummet och det stank svett varje gång man gick in eller förbi rummet.

I det fallet skulle jag se det som självklart att duscha - om man cyklar i en sådan takt att man måste ha specialkläder - men vet du verkligen att han inte duschade innan han bytte kläder, och när han kom hem, och "bara" hade otvättade träningskläder?
  • K grrl
    Tom Araya skrev 2016-10-27 19:26:40 följande:
    Uppenbarligen har det i ditt fall ingen påverkan på barnen att du duschar hemma efter träning. Gott så.

Jag har inte pekat ut just detta som orsak till barns ovilja att duscha efter idrott i skolan utan har försökt ta upp många möjliga orsaker.
    Du utgår ifrån ditt eget beteende som normativt och korrekt och din egen känsla kring vad som är hygieniskt och inte, det vanskliga i det är ett och annat felslut i argumentationen.
  • K grrl
    Tom Araya skrev 2016-10-27 19:39:19 följande:
    Nej, då missförstår du mitt syfte med det jag skriver. Många här beskriver vad de upplever som problem, då tycker jag det är viktigt att få in andra perspektiv, inte minst vad det gäller lösningar.
    Men visst, jag tycker också en himla massa i detta, men är jag ensam om det? Borde jag och alla andra sluta uttrycka egna åsikter i ämnet?
    Det är en sak att komma med perspektiv. Jag tycker att det är en annan sak att göra bedömningen att man inte borde köra hem i egen bil efter träning därför att det är "ofräscht" och "ohygieniskt" alternativt "opraktiskt", och ifrågasätta hur hårt någon tränar baserat på hur mycket man svettats? Jag tycker inte att det är ett dugg opraktiskt att dra på sig en tunn funktionströja och mina träningsytterplagg när jag har tränat. Jag tycker inte att det är ett dugg ofräscht att sätta mig i min bil och köra hem efter träning. Jag anser att jag är hygienisk. Jag inser dock att inte alla vill sitta bredvid mig på en buss om jag svettas. Om du gör en annan bedömning än jag, vad rör det mig eller någon annan? Varför ska jag göra mig böket att duscha på gym därför att du tycker att jag är ofräsch som sätter mig i bilen (dvs: varför aka jag "förklara" mig om jag inte har något att förklara?)? Om jag tycker att det är hygienhysteri, vem av oss har rätt?
  • K grrl
    Tom Araya skrev 2016-10-27 21:05:55 följande:
    Fast jag får väl tycka det ur mitt perspektiv och då uttrycka det, precis som man kan uttrycka motsatsen om man tycker det eller att alla här uttrycker sin åsikt och uppfattning!? Vad gör din åsikt i detta mer rätt än min eller Åsas eller Gunnars?
    Min åsikt i detta förklarar vilka prioriteringar jag gör och därmed även min motivation till att lösa eventuella problem. Jag tycker det är relevant och intressant att folk ventilerar sina egna perspektiv i detta.

Om du har hängt med lite i trådens diskussion, exempelvis att barn och ungdomar är mindre benägna att duscha efter idrott i skolan, orsaker till det, vad man eventuellt kan göra åt det o.s.v. Det är svårt, för att inte tala om omöjligt att överhuvudtaget diskutera detta utan att uttrycka sina egna åsikter. Så vad är det du vill säga, hur ska diskussionen se ut för att passa dig?
    En bra utgångspunkt är insikten att ens egna värderingar de facto inte är facit.
  • K grrl
    Tom Araya skrev 2016-10-27 21:35:04 följande:
    Precis och därför måste man kunna ta till sig andras perspektiv, åsikter, förslag och lösningar. Hur hade du tänkt dig det om uttryck av egna åsikter och perspektiv ska inskränkas?
    Ja... Skillnaden är ju att en av premisserna för diskussionen blir felaktig. Motsvarande: "Hur tänker folk som åker till andra sidan jorden, jorden är ju platt?" Nu handlar det förvisso om värderingar, och inte mätbara fakta, men du formulerar frågan/premissen på samma sätt.
    "Hur tänker folk som inte duschar efter träning, utan åker hem - det är ju ohygieniskt?" Tja... De tycker inte att det är ohygieniskt?
  • K grrl
    Anonym (My) skrev 2016-11-01 16:59:55 följande:

Jag kan inte minnas att det var någon diskussion om dusch efter gympan när jag gick i skolan, det var en självklarhet och gjordes ofta i grupp på min skola. Men har förstått att det är många som inte vill duscha i skolan idag. När man ställer frågan varför vill man inte visa sig naken inför andra och man upplever många gånger duscharna ofräscha. Det där med nakenhet går väl lite i perioder, men det verkar som att bland de yngre är det inte längre lika avslappnat. Kanske är kroppshetsen större idag? Där jag tränar har jag noterat att en del byter om inne på toaletten. Själv strippar jag helt ogenerat i omklädningsrummet, men så är jag 70-talist.

För mig är det självklart att duscha efter träning. Jag är genomsvett och skulle aldrig få för mig att åka kollektivt eller sätta mig i bilen utan att duscha först. Men det är väl olika hur mycket man tar i på träningspasset och hur mycket man svettas antar jag. 

Folk tränar ju olika. Jag tränar styrkelyft, kan lyfta över 1600 kg i ett set (80 kg x 20) och maxlyfter 150 kg alltså 2,3 x min kroppsvikt. Jo, jag tränar både hårt och intensivt. Men jag svettas väldigt lite om jag inte konditionstränar och tycker det är skitmärkligt att folk tar svett som ett kvitto på intensitet.
  • K grrl
    Tom Araya skrev 2016-11-02 03:31:17 följande:
    Visst är det subjektivt, därför är jag nyfiken på hur folk tänker.

Men tycker verkligen folk att det är hygieniskt att inte duscha efter ett pass eller kan det vara så att man kanske inte direkt tycker det är hygieniskt, men ändå prioriterar att åka hem?
    Jag inbillar mig ändå att de allra flesta känner ett behov av att ta en dusch efter ett pass, det verkar mer handla om när och var man gör det....eller har jag fel?
    Jag ser en klar skillnad mellan att göra något för att man tycker det är hygieniskt, och att göra något för att man inte tycker att det är ohygieniskt.
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb