Inlägg från: MallaL |Visa alla inlägg
  • MallaL

Varför öppen planlösning?

Gillar man att bjuda folk på middag fungerar öppen planlösning bäst (om man inte har en stor matsal förstås). Om vår familj bjuder en annan familj på middag skulle vi inte få plats i ett svenskt standardkök, där brukar max ca 8 pers få plats.

Vi har folk här på middag minst en gång i månaden och då förlänger vi bara bordet ut i vardagsrumsdelen, enkelt och smidigt. Bjuder man föräldrar/syskon/grannar etc har vi svårt att komma under 10-15 pers även om vi bara är 5.

Med dagens effektiva och tysta köksmaskiner tycker jag inte att det är något problem alls med os och buller, jag skulle aldrig vilja ha separat kök som vissa av våra vänner har, de antingen bär ut matbordet i vardagsrummet varje gång vi kommer på middag eller så står ett matsalsbord och tar plats i vardagsrummet.

Smaken är olika, men jag älskar öppen planlösning!

• MallaL
    sextiotalist skrev 2016-10-25 11:53:51 följande:

Blir du inte störd av tv´n? Har ungdomarna någon egen plats att ta vägen med sina kompisar. Hur gör ni när ni lyssnar på musik?

Finns det någon plats att kunna dra sig undan, förutom sovrummet?

Ungdomarna har hyfsat stora egna rum, så de håller mest till där med kompisarna, men ibland vid tv:n i vardagsrummet. Om det bara är en som vill se på den gemensamma tv:n får denne använda hörlurar om någon annan vill lyssna på musik. Om flera vill se på tv bestämmer majoriteten , då får jag stänga av musiken, lyssna med lurar, eller gå in i sovrummet (det är mest jag som lyssnar på musik i köket/vardagsrummet).

Jag tycker faktiskt det är mest kul att höra på ungdomarnas prat runt tv:n när jag går runt och pysslar i köket
  • MallaL
    sextiotalist skrev 2016-10-25 11:56:00 följande:

Och vi har matbordet i vardagsrummet som vi gör större när vi har gäster, jag tror jag ytterst sällan sitter i köket när vi har gäster eller när vi är hos andra. De flesta jag känner har ett matrumsavdelning i köket eller ett separat matrum.

På landet äter vi aldrig i köket, utan endast i matrummet

Det beror ju förstås på hur många man brukar bjuda på middag. Det är klart att har man en stor matsal för upp till 14-15 pers så skulle det ju naturligtvis vara det optimala. Men de jag känner som inte har öppen planlösning har ett standardvardagsrum på kanske 25 kvm och ett kök med plats för max 8 pers. Då är nog det vanligaste som du säger att man har ett matsalsbord i vardagsrummet som går att göra större, men med dagens stora soffor blir det ganska trångt att duka för 15 pers, man måste puffa på möblerna etc (så är det i alla fall hos våra vänner)

Vad jag menar är att om man regelbundet har middagar för runt 15 pers är det lättare med öppen planlösning, för då behöver man bara ETT bord som står i köksdelen till vardags som man förlänger med skivor man har i garderoben till ett jättebord rakt ut i den annars tomma delen av vardagsrummet, man behöver inte flytta på något, enkelt och smidigt. Men om man inte har stor släkt/umgänge behövs förstås inte detta.
Svar på tråden Varför öppen planlösning?