Inlägg från: MagnusTreo |Visa alla inlägg
  • MagnusTreo

Varför öppen planlösning?

Köket är hemmets hjärta, såklart det ska stå i centrum, inte vara en instängd kokvrå där inte alla får plats. Se bara hur tv-kockarna umgås med sina gäster samtidigt som de lagar maten!

Att matos skulle sprida sig låter väldigt konstigt, du kanske skulle byta till en modern fläkt.

• MagnusTreo
    nytt eller gammalt skrev 2016-10-25 13:47:21 följande:
    Jo men jag som pendlar märker hur allt fler människor luktar gammal matos om ytterkläderna. Inte roligt alls. Det är nästan omöjligt att undvika det om man har öppen planlösning och kläderna hänger framme.

Jag tycker annars att det kan vara trevligt med öppen planlösning och det gör att en mindre yta känns mer rymlig än om man delar in den lilla ytan i avgränsade rum.

Moderna bostäder är ofta väldigt yteffektiva.
    Luktar du på folks kläder? :) Har aldrig vart med om det trots att jag åker kollektivt, möjligtvis så känner jag en del överdoseringar av parfym men inte matos. Kan iofs bero på att i vårt område med radhus från 80-talet så är det ovanligt med öppen planlösning.

Jag är nog bara så trött på det gamla att jag toklängtar efter att få det lite nytt och modernt. har svårt att se några nackdelar med att ha det öppet, men det är väl skillnad på lägenhet och radhus där man kan gömma undan sig en trappa upp om det skulle behövas. 
  • MagnusTreo
    sextiotalist skrev 2016-10-25 14:33:12 följande:

Det jag tycker är dumt när man planerar hus många gånger, det är att det ofta inte går att bygga bort en öppen planlösning. Så många av dagens hus är väldigt låsta till den öppna planlösning. Många äldre hus, med en klassiska planlösningen, går ofta med mindre arbete få till som en öppen planslösning

Hos oss är det tvärtom, Vi kan inte ändra till öppen planlösning utan att riva en bärande vägg och då skulle det ändå inte bli bra pga placering av toalett och hall mellan kök och vardagsrum.

För att få öppen planlösning skulle vi typ behöva flytta hallen till köket och ställa in en diskbänk i vardagsrummet ..
Svar på tråden Varför öppen planlösning?