Inlägg från: Magdalena03 |Visa alla inlägg
  • Magdalena03

Varför öppen planlösning?

Jag tycker öppen planlösning ger rymd och ljus och stora umgängesytor.

Vi har ganska öppen planlösning.
    Vårt vardagsrum/kök är L-format där köket ligger I den korta "delen av L-et".
    I direkt anslutning till vardagsrummet, utan dörr emellan, ligger hallen.
    Vi har absolut inte märkt av någon matlukt I kläder eller liknande, men så har vi också mycket god ventilation I vårt hus samt en tystgående och effektiv köksfläkt. Viktigt är också att välja en tystgående diskmaskin så den inte stör när den är igång.  

Ventilationen är självklart mycket viktig, men den är viktig även av andra skäl, för att inte få fukt och mögel I huset tex.

Vi har inte TV- vardagsrummet, vi har ett extrarum, I anslutning till vardagsrummet, som används som TV-rum. Där har vi även utrustning som X-BOX och Nintendo mm.

• Magdalena03

Ett argument många har mot öppen planlösning är att gömma "stök".
    Vad då för stök?, vad menas med det?
    Vi har inget stök I vårt hem, vi håller det rent och snyggt.
    Finns inget som behöver döljas.

• Magdalena03
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 14:43:58 följande:
    Mjölk- och filpaket som står och torkar innan de läggs i återvinningen (blir en hel del i en barnfamilj). Middagsdisken man inte tog direkt efter middagen för att man hellre umgås med barnen när de är vakna (diska kan man göra när de sover). Morgontidningen som ingen hann lägga i insamlingen för lillan bajsade efter frukost och det blev bråttom. Omplanteringsprojektet som fick avbrytas för det var Bolibompadags. Klisterprojektet med nya glitterlimmet och vattenfärgsbilderna som ligger och torkar. Ja, sånt. Allt det där som blir i ett kök under en dag och som vi städar undan när barnen lagt sig.
    Vi kan få lite sådant "stök" också.
    Har vi tex gäster och inte vill röja undan allt när gästerna är där så "maskerar" vi det effektivt med belysning.
    Om man har lite ljusare där man vill att folk skall titta och lite punkt belysning här och där och slacker lampan over diskbänken så syns den inte!

Men visst, har man väldigt mycket projekt på gang I ett kök kan det ju vara bra att ha ett avskilt sådant, om man nu inte har ett hobbyrum.
    Allt beror förstås på familjen och hur man lever.

Vi har alltid gjort så att en av oss föräldrar lagat maten och den andre diskar och röjer undan I köket medan att den andre föräldern (som lagat maten) ägnar sig åt barnen.
    När barnen lagt sig har vi sen haft lite ledig tid och ägnat oss åt varandra.
  • Magdalena03
    sextiotalist skrev 2016-10-25 14:39:49 följande:
    Än värre Flört, att komma in i ett hem med öppen planlösning känns ofta som att komma till en offentlig lokal (ledsen, men jag har ytterst sällan upplevt öppen planlösning som hemtrevligt), men ofta brukar det kunna brytas av det är lite stök, då kan man få en viss känsla av att det är ett hem. Men ett hem med öppen planlösning och perfekt städat, då känns det som man är i en offentlig miljö.

Nu har jag inte sett argumentet stök någonstans, men däremot avskildhet, att folk vill vara själva när de lagar mat och att en hel del tycker det är skönt att slippa se köket (som i mångas ögon är förknippat mer med arbete än umgänge)
    Ja, vi ser saker olika, de är klart.
    För mig är köket den allra viktigaste delen av huset.
    Det jag önskar mig allra mest är ett vacker kök och förstås även funktionellt.

Om man inte vill se köket, var äter man då?
    Äter ni inte I köket?
    Är det ett litet laboratoriekök du vill ha, där man tillagar maten och bär ut till familjen i matsalen. som man gjorde på hemmafruarnas tid?
  • Magdalena03
    Kjell2 skrev 2016-10-25 14:53:33 följande:
    Är man t ex känslig att gäster inte ska se ett bombat kök om man får besök får man lägga lite tid och energi på att röja under matlagning. Det går inte att bara stänga dörren till köket och röja efter middagen och hemgång

Har man sen barn så kan det snabbt bli stökigt  och det går inte bara att stänga dörren till barnrummet.
    Men barnrum har man väl även om man har öppen planlösning?
    När jag talar om öppen planlösning menar jag att man har kök och vardagsrum I ett rum utan väggar emellan.
    Vi har öppen planlösning så tillvida att vi har stora ytor utan dörrar (hall, kök, vardagsrum, och övre trapphall) men vi har också 4 st rum där vi kan stänga dörren, som används som sovrum, barnrum, TV-rum.
    Jag skulle inte vilja ha en totalt öppen planlösning I mitt hus , det är klart , men det är det väl ingen som har!?
  • Magdalena03

När jag var singel bodde jag i en två på 58 kvadrat.

Jag hade ett sovrum och ett kombinerat vardagsrum med kök.

Stortrivdes med det, det blev mycket rymligare på det sättet.

• Magdalena03
    gbgumman skrev 2016-10-26 16:21:18 följande:

Den dagen vi får öppen planlösning kommer ingen tv in i det vardagsrummet. Däremot en kamin. Kommer skilja på tv rum och vardagsrum.

Precis så har vi, kamin i vardagsrummet och separat TV-rum.

Toppen!
  • Magdalena03
    Octavia skrev 2016-10-26 12:34:18 följande:

Jag förstår heller inte tjusningen med öppen planlösning där man sitter och tittar på högar med disk från tv-soffan.

Jag gillar att umgås i köket och skulle gärna ha ett rejält kök med plats för kökssoffa och stort matbord så att man kan hänga där under tiden man lagar mat och äter. Men sedan vill jag helst kunna gå ur köket och släppa den delen.

Högar med disk? Vi har diskmaskin, när vi ätit ställer vi in disken i diskmaskinen. Kastruller kan man ställa i diskhon förslagsvis, om man har gäster. Sen kan man släcka köksbelysningen just över diskbänken, så tänker ingen på det.
  • Magdalena03
    Vandrande pingvinen skrev 2016-10-28 16:31:34 följande:

Några skriver att ljud inte är ngt problem för de har tysta vitvaror. Jag tänker att det inte är de ljuden man störs av utan snarare slammer med porslin och bestick, vattenkokare, mixer, elvisp, vattenkran och sånt.

Vi är nog inte så ljudkänsliga dessutom brukar vi hjälpas åt med maten.

Jag tycker nog det låter lite konstigt att störas av att höra att någon förbereder en måltid, det är väl en form av hemtrevnad , tycker jag.

Störas av vattenkokare och vattenkran?
  • Magdalena03
    Stårschan skrev 2016-11-11 08:12:19 följande:
    Det är till exempel väldigt störande att höra diskmaskinen när man tittar på en bra film. Särskilt en som inte är så full av biljakter och explosioner att den dränker skvalpljuden.
    Diskmaskin är viktigt att den är tystgående.
    Vi köpte en ny som skulle vara tyst men inte var det. Det var jättejobbigt. Som tur var kunde serviceteknikern justera den på något sätt så att den blev så tyst som den skulle vara. Har man öppen planlösning måste man köpa maskiner med lågt dB. Diskmaskinen går ju över en timme , så det är viktigt.
  • Magdalena03
    sextiotalist skrev 2016-11-11 08:19:02 följande:
    Om du visste vad en droppande vattenkran kan störa ? ;).

Jag har en sambo som är väldigt känslig för ovälkomna ljud (och lukter), fläkten är ofta på. T.ex när det poppats popcorn så fixar inte sambon lukten.
    Ja, en droppande vattenkran kan nog störa, men det skall man väl inte ha, då fixar man väl det, om man har det problemet?
    Är man väldigt känslig, så att man inte tål popcornpoppningsdoft, då skall man nog inte bo i öppen planlösning, det håller jag med om.
Svar på tråden Varför öppen planlösning?