• changes

hur ska jag varva ner?

behöver lite tips.

var hos läkaren angående mina migränattacker och huvudvärk som kommer alt oftare. Allt tyder på att det är dags för mig att sakta ner, och det skulle jag inte ha något emot, frågan är bara HUR?

jag har långa dagar, så det är svårt att ta bort något moment. för att lättare beskriva problemet så ser min dag ut som följande:

04,00, gå upp, dricka kaffe och fixa mig för jobbet. 

5,00, börjar jobba. har väldigt fysiskt, stressigt och tungt jobb som tär på en ordentligt, men är samtidigt riktigt roligt tack vare mina kollegor med underbart sjuk humor.

14,00, slutar jobba, åker hem (tack gode gud så samåker jag med en kollega så jag slipper åka kommunalt!!) sitter ner ett tag, försöker varva ner, men slutar oftast med en powernap på kanske 20 minuter. sen hämtar jag dottern på dagis, sen vet ni föräldrar hur det är. Det ska handlas (vissa dagar), laga mat, få min kära 4-åring att äta. sen ska man diska, ta hand om tvätt om det behövs, leka, duscha henne osv osv. 

19,30, då ligger hon förhoppningsvis i säng och vi läser en saga, Sen börjar det underbara "jag vill inte sova" som alla 4 åringar tydligen gått kurs i. vid 20 är det oftast tyst, så ska inte klaga för jag har förstått att många har det värre vid nattningen. 

när jag  vet att hon somnat ordentligt, så återstår frågan; hålla mig vaken så jag kanske hinner se min sambo en halvtimme, eller gå och lägga mig och sova på en gång...det brukar styras vilken tid han jobbar. Till detta fina vardagsliv hör det till att min sambo jobbar kvällar och varannan helg så det blir inte mycket avlastning.

Jag vill varva ner så jag slipper huvudvärk, och får bättre energi och humör med min dotter. Men jag vill gärna ha tips på hur jag ska göra, för momenten går inte riktigt att ta bort. så snälla, ge mig tips!

• Svar på tråden hur ska jag varva ner?
  • findusen

Du kan inte hämta barnet senare? När åker barnet till dagis? Så att kanske får 2h hemma ensam och kan slösurfa eller liknande på facebook?

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • Gullefjuns mamma

Du har rätt att gå ner i arbetstid. Det kan vara ett sätt, om du har råd.

Kan din sambo göra mer? Tex laga mat i förväg som du sen värmer till dig och dottern.

En släkting till mig blev mycket hjälpt av mindfulness.

• Lena

Mannen kan laga mat innan han åker till jobbet och handla. Sen kan du och barnet vara ute ett tag efter du har hämtat innan ni går in och äter.

• pigglet

Båda föräldrarna har rätt att gå ner till 75%.

Eftersom det är du som mår dåligt så tar pappan större ansvar för hushållsarbetet. Jobbar han kväll så har han tid på dagen att handlar, förbereda middag, tvätta, städa osv.

När man lagar mat göra man större mängd, så det blir flera matburkar i frysen. Flera dagar/vecka kan man dagen innan ta fram en burk och ställa i kylen. När det är dags för middag behöver man bara koka tillbehören, typ potatis, pasta, ris. Och värma burken.

Om det är möjligt, lägga barnet tidigare. Börja nattningen redan 18, så känns det mindre stressigt. Somnar barnet 19 har man mer tid att varva ner själv efteråt.

Anlita städfirma.

Svar på tråden hur ska jag varva ner?