• Fnollet

Han äter väldigt lite!

Min kusin som är i 40 års åldern var lite som din son och min faster serverade honom typ bara 3-4 rätter (med varianter) när han var liten för han storvägrade annars. Nu som 40åring kan han i princip inte äta något annat än dessa rätterna, och det har gjort honom djupt deprimerad :/ han lever på gatan just nu, men det är av lite andra saker också.

Hursomhelst, det kan få rätt trista följder om barnet bara äter en viss sorts mat. Min kusin önskar att han åt mer varierat som liten, för nu är det väldigt komplicerat för honom att äta ute, äta med familj, äta hos vänner etc. Det kan hända att du gör ditt barn en björntjänst genom att låta honom äta endast det han tycker om. Hade jag varit som dig hade jag vecka för vecka försökt introducera något nytt i maten och vänja honom vid det, men det beror ju väldigt mycket på hur jag sett det gå för min kusin :/ så jag kanske är hårdare än andra med varierad kost.

• Fnollet
    Anna74a skrev 2016-10-25 23:38:33 följande:

Fast om kusinen är vuxen kan han väl aktivt välja att lära sig att äta?!

Jag har gjort redda grönsakssoppor som jag har mixat till mitt barn som har liknande känslor inför kött, det uppskattas.

Till det kan man ju servera ost, ägg eller smörgåspålägg som slinker ned lättare.

Nä tyvärr kan han inte riktigt det. De har försökt i säkert 20 år nu att lära honom äta annan mat. Han har lärt sig äta några fler saker, men det mesta gör honom illamående och psykiskt dålig. Det behöver inte gå så illa som för min kusin, men det kan hända och verkar vara väldigt svårt att ta sig ur. Tror det blir lite som en ätstörning i princip.
Svar på tråden Han äter väldigt lite!