Inlägg från: nutcase88 |Visa alla inlägg
  • nutcase88

Han äter väldigt lite!

Hej!

Min son är 2 1/2 år och har på senare tid börjat välja bort kött helt och hållet. Jag har inget emot detta och tänker då att jag istället serverar vegetariska alternativ men detta fungerar heller inte speciellt bra. Börjar misstänka att det är konsistensen som inte riktigt känns bra för honom.

Jag tycker att det är viktigt med varierande nyttig kost och försöker då hitta allt som han tycker om, men som fortfarande kan vara nyttiga. Jag har aldrig och kommer aldrig tvinga mitt barn att äta något han inte vill äta.

Tyvärr är listan på vad han tycker om så pass kort att det inte längre går att variera maten längre, utan jag får laga den mat jag vet går hem hos honom 7 dagar i veckan.

Jag klagar inte, jag är glad att han äter något i varje fall, men till sist borde detta bli enformigt och även det som nu går att äta kommer att gå över till "icke-tycker-om" listan.

Jag börjar bli orolig och kommer att ta upp detta på nästa BVC träff som är mindre än en vecka. Fram tills dess, tänkte jag se om jag kanske kan komma i kontakt med föräldrar som varit i samma situation och hur detta artade sig? Vad för mat gick hem hos era barn? Hur längre höll detta i sig? Var det bara en period eller de slutade som vegetarianer? Hur kontrade ni maten så de fick i sig vitaminer och annat som är viktigt för barn att få i sig?

Väldigt tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Han äter väldigt lite!
  • nutcase88

Tow2mater:

Absolut inte. Jag försöker med allt. Jag skrev "försöker" med nyttiga alternativ. Men jag har verkligen testat allt. Jag är glad bara han äter :)

Jag har till och med börjat tänka "strunt i vad han äter, bara han äter" men när inget kött fungerar. Jag läste på 1177 hemsida att ensidig kost går oftast bäst hem hos barn, men allt protein som finns i köttet, hur fångar man upp det utan kött? Har så lite kunskap om de här och behöver någon att bolla med! :)

Jag vill tacka för era svar! Jag hoppas precis som någon av er säger, att detta bara är en period. Om inte, att vi kan hitta ett bra matschema som fungerar för honom. Det är väldigt frustrerande att ständigt oroa sig om han mår bra, om han blir mätt och om han är lycklig när han äter så dåligt.

• nutcase88
    Anna74a skrev 2016-10-25 23:38:33 följande:

Fast om kusinen är vuxen kan han väl aktivt välja att lära sig att äta?!

Jag har gjort redda grönsakssoppor som jag har mixat till mitt barn som har liknande känslor inför kött, det uppskattas.

Till det kan man ju servera ost, ägg eller smörgåspålägg som slinker ned lättare.

Han äter heller inte pålägg på sina smörgåsar. Någon gång kan han tänka sig lite mjukost, men det är allt!

Mejeriprodukter går också bort, dvs mjölk, ägg och så vidare. Mjukost, yoghurt och fil är det enda jag kan tänka mig som jag vet fungerar. Har testat allt annat, men faller inte honom i smaken! :(
  • nutcase88
    sextiotalist skrev 2016-10-26 11:42:15 följande:

Men om det är proteinet du är rädd att han får för lite av, så kolla av hur mycket protein ett sådant litet barn verkligen behöver och kolla vad det han äter innehåller. Eftersom han äter mjukost, fil och yoghurt så har han ju proteinkällor där, det kan vara tillräckligt för ett sådant litet barn

Du har rätt! Min oro kanske har gått lite överstyr :/

Lite protein får han i sig.
  • nutcase88
    Tow2Mater skrev 2016-10-26 13:16:53 följande:

Jordnötsmör och sylt?

Aldrig testat. Tack för tipset :)
  • nutcase88
    sextiotalist skrev 2016-10-26 10:55:51 följande:

Det var ungefär i den åldern som sonen började rata det ena efter det andra, så jag tippar att det har något med den fysiska och mentala utvecklingen (smaklökar ändrar sig, de blir mer medvetna om konsistens, sin vilja, och att kunna hantera omgivningen).

Sonen har sedan, i sin egen takt, börjat äta mer och mer och nu som 19-åring så är det nog bara inälvsmat som han ännu inte prövat på (av det som serveras i de svenska köken då ;) ) och det enda som han inte äter av det han prövat är musslor, ostron och havregrynsgröt.

(Men då får jag ha mina musslor och ostron ifred )

Kunde inte låta bli att le åt ditt svar. Låter kanon och hoppas det slutar lika "lyckligt" här med och att detta bara är en period!
Svar på tråden Han äter väldigt lite!