Inlägg från: 1Carro82 |Visa alla inlägg
  • 1Carro82

gå-bort-vin

Hej! Jag skulle vilja ha era tips på bra viner att ge bort när man är hembjuden på middag till folk. Något som folk brukar gilla och som ligger runt 70-90 kr nånting. Helst röda men har någon nåt tips på nåt riktigt bra vitt så funkar det med

• Svar på tråden gå-bort-vin
  • 1Carro82
    Farfallos skrev 2016-10-26 09:29:01 följande:
    Jag vet inte om du har problem med läsförståelsen eller om det är något annat, men det var ju precis det jag menade - att gå-bort-vinet inte är betalning. Men att springa in på bolaget och lite hastigt rycka ett vin med snygg etikett för 90 spänn är en så liten uppoffring att det i sig är skämmigt. Lite mer tanke, engagemang, personligt val eller monetärt värde anser jag att det måste vara.

...och till den som bara ser pengar (och siktar på 70 - 90 kr) så vill jag påminna om att värdet av det man blir bjuden på oftast överstiger 90 kr.
    Nu funkar jag och mina vänner uppenbarligen inte som du och jag undrar lite vem det är som "bara ser pengar", men tack för din input.
    Till er som kommit med tips, hjärtligt tack!
  • 1Carro82
    Famous skrev 2016-10-26 19:09:15 följande:

Lindemans röda vin shiraz är väldigt gott och brukar vara omtyckt av de flesta som gillar rödvin. Ligger på 79 kr tror jag. Alldeles lagom om man ska bort på middag. Att enbart köpa dyra viner för att det är "skämmigt" låter ju fjantigt.

Då är det ju fånigare att köpa dyrt som för att imponera. Det resulterar ju bara i att nästa gång ska det kanske överträffas. Beror väl vilken vänskapskrets man har iof. .m

Hos oss tar vi med nåt vin som sagt för nån hundring Max.

En sak om det är tex nyår. Då kan det väl va kul med nåt finare vin. Eller .. En flaska Lindemans och en blombukett eller nåt ljus.

Men för övrigt låter det bara fjantigt. Man bjuder väl sina vänner för att man vill ses och inget annat.

Du resonerar precis som jag Tack för tipset!
  • 1Carro82

Vi skall alltså på middag till några av våra närmsta vänner. Vi brukar ta med oss en flaska vin när vi är hos dom och dom brukar ta med en till oss, i ungefär den prisklassen som jag nämnde. Ingen bryr sig egentligen om vad det kostar och ingen är någon riktig vinkännare så det spelar liksom inte så stor roll. Vi tycker om varandra, gillar att umgås och bjuder inte in varandra för att få gåvor. Däremot är jag en otroligt generös person, både med pengar och tid, att det insinueras annat bara för att jag ber om tips på ett "billigt" vin tycker jag ger lite von oben-vibbar, arbetarklass eller ej.

• 1Carro82
    Farfallos skrev 2016-10-27 17:06:52 följande:
    Jag ville göra dig uppmärksam på att ett vin i den klass du efterfrågar (som finns på vilket systembolag som helst) FAKTISK inte kostar mer än en stor stark på krogen och KAN uppfattas som ett pliktskyldigt sätt att komma lätt och billigt undan (vilket det också är och har bekräftats av flera i tråden). Det finns ingen absolut sanning om vad som är rätt här, men eftersom du vill att din present skall falla i god jord så ville jag bara upplysa om hur det kan uppfattas och hur jag själv resonerar. Men visst, det kan ju vara OK i förhållande till vissa bjudningar, vänner eller kretsar med ett mediokert vin som en enkel gest (ungefär som "Hur e läget" fastän man inte vill veta). Det händer väl någon gång ibland att jag inte har med mig något öht, eller bara vad som stod i skåpet hemma. Du känner ju dina vänner och vet att detta funkar. Kanske skulle det bara bli konstigt och fel om ni tog med en Champagne, vad vet jag om det? - Inte ett skit.

Så ta bara med dig tanken (som uppenbart fler har) om att ett gå-bort-vin för 70 - 90 kr från standardsortimentet kan uppfattas som ganska futtigt, pliktskyldigt och fantasilöst. 
    Jag förstår inte riktigt varför det är negativt att vinet "finns på vilket systembolag som helst", eller det kanske inte är så du menar? Hursomhelst, eftersom jag bor på landet med systembolagsombud så är allt beställningssortiment för mig...
    Men vet du, då kan vi ju lära av varandra.
    Jag har läst och förstår det du skriver, även om jag kan erkänna att det inte kommer ändra hur jag tänker kring dörrgåvor i framtiden. Så kan ju jag upplysa dig om att det finns vi som hade känt oss synnerligen obekväma av att få ett dyrare vin i värdinnegåva. Jag är helnöjd med nåt futtigt, pliktskyldigt och fantasilöst, eller för all del, ingenting alls.
Svar på tråden gå-bort-vin