Farfallos skrev 2016-10-27 17:06:52 följande:
Jag ville göra dig uppmärksam på att ett vin i den klass du efterfrågar (som finns på vilket systembolag som helst) FAKTISK inte kostar mer än en stor stark på krogen och KAN uppfattas som ett pliktskyldigt sätt att komma lätt och billigt undan (vilket det också är och har bekräftats av flera i tråden). Det finns ingen absolut sanning om vad som är rätt här, men eftersom du vill att din present skall falla i god jord så ville jag bara upplysa om hur det kan uppfattas och hur jag själv resonerar. Men visst, det kan ju vara OK i förhållande till vissa bjudningar, vänner eller kretsar med ett mediokert vin som en enkel gest (ungefär som "Hur e läget" fastän man inte vill veta). Det händer väl någon gång ibland att jag inte har med mig något öht, eller bara vad som stod i skåpet hemma. Du känner ju dina vänner och vet att detta funkar. Kanske skulle det bara bli konstigt och fel om ni tog med en Champagne, vad vet jag om det? - Inte ett skit.
Så ta bara med dig tanken (som uppenbart fler har) om att ett gå-bort-vin för 70 - 90 kr från standardsortimentet kan uppfattas som ganska futtigt, pliktskyldigt och fantasilöst.
Jag förstår inte riktigt varför det är negativt att vinet "finns på vilket systembolag som helst", eller det kanske inte är så du menar? Hursomhelst, eftersom jag bor på landet med systembolagsombud så är allt beställningssortiment för mig...
Men vet du, då kan vi ju lära av varandra.
Jag har läst och förstår det du skriver, även om jag kan erkänna att det inte kommer ändra hur jag tänker kring dörrgåvor i framtiden. Så kan ju jag upplysa dig om att det finns vi som hade känt oss synnerligen obekväma av att få ett dyrare vin i värdinnegåva. Jag är helnöjd med nåt futtigt, pliktskyldigt och fantasilöst, eller för all del, ingenting alls.