Dixie skrev 2016-10-26 18:52:29 följande:
Är det mer engagemang bakom en present som kostar 200kr??
Tycker du mest framstår som snobbig och nyrik - utan att ha ngn koll på vett och etikett........
Oj, ytterligare en person som har svårt med läsförståelsen...
Om du hade förstått vad du citerade så hade du aldrig behövt fråga om det ligger mer engagemang bakom en present för 200 kr, för det var inte vad jag skrev. Jag tar det igen:
"
Lite mer tanke, engagemang, personligt val eller monetärt värde anser jag att det måste vara."
Jag (och säkert många med mig) tycker helt enkelt inte om tanken på att få en present av något där den bärande tanken från givaren har varit att komma undan så billigt som möjligt. Men det inte INTE att presenten måste vara dyr, utan det kan gärna (eller hellre) vara lite tanke, engagemang eller personligt val istället. För mig signalerar ett "gå-bort-vin" i 70-till-90-klassen inget annat än att pliktskyldigt komma undan på det enklaste och billigaste sättet. När jag tar med ett anonymt gå-bort-vin så är min nedre gräns 200 kr, men oftast tar jag nog faktiskt med billigare saker än så. I september var vi en vecka i Moseldalen och besökte ett antal vingårdar, och till alla bjudningar vi varit på sedan dess så har värdinnan vid ett par tillfällen av oss fått "ett personligt val" snarare än ett vin av högt monetärt värde. Och har man inte varit och köpt vin direkt på vingårdar så kan alla med ganska så lite research hitta ett personligt val på systembolaget (inklusive beställningssortimentet). Förra helgen fick han som bjöd på grillat vildsvin en låda öl (ur just beställningssortimentet) från sin födelseort Gotland. Den kostade visserligen 400, men det var ju inte priset som var det värdefulla, utan att jag just hade besvärat mig med att beställa hem det.
Du förstår lilla Dixie, att om du ska försöka få mig att framstå som en nyrik idiot som anser att det ligger mer engagemang i en dyrare present så får du nog låta bli att använda ditt trubbiga intellekt på ett så klumpigt sätt som du gjorde, och helt enkelt strunta i att lägga ord i min mun. Det tilltaget hör nämligen inte alls till god "vett och etikett".