• Annis85

Förkylningsastma??

Vår dotter på 20 månader har efter en förkylning tidigare haft ihållande slemhosta, rosslig andning och till och från täppt näsa. Ingen feber eller några andra symptom. På nätterna snarkar hon lite ibland, rosslar när hon andas, hostar en hel del och när det är mer illa så har hon även haft andningsuppehåll till och från. På förskolan märkte de att hon var trött, att hon även hostar på dagtid och att hon får rosslig andning när hon sover middag där.

Barnläkaren som undersökte henne först misstänkte förkylningsastma och vi fick inhalator med kortisonspray samt luftrörsvidgande - vilket vi INTE tycker har hjälpt. Till och från kan det låta lite bättre i några dagar men ganska snart låter hon rosslig och hostar igen. Vid senare tillfälle har två andra läkare tittat på henne och båda har uttryckt att de inte tycker att hon låter som en "klassisk astmapatient" utan att det låter som att det sitter längre upp i halsen?! Inte vid något av dessa tillfällen har några prover tagits och jag blir väldigt fundersam över detta. Borde man inte kolla allt som går att kolla för att åtminstone kunna utesluta andra orsaker?!?

Jag ligger vaken på nätterna och lyssnar på henne och oroar mig för att det ska vara något allvarligare fel på henne. Andningsuppehållen gör ju också att man nästan inte vågar sova själv. Blir galen på att inte få något vettigt och klart svar!! Tidigare har hon ätit antibiotika mot besvär av moraxella, men att det kanske skulle vara det igen viftar vården bara bort och säger att vi ska vänta ut det. Remiss har skickats till öron/näsa/hals men det är ju månaders väntetid dit...

Någon vårdkunnig här som kan uttala sig eller någon förälder till barn med förkylningsastma som känner igen symptomen? Bör vi kräva provtagning igen trots att vi inte fått det hittills??

/Trött, orolig och ledsen mamma!

• Svar på tråden Förkylningsastma??
  • Annis85

Tack för svar! Hon är vaccinerad men hade problemen redan innan. Ska kolla upp om det finns någon homeopat som kanske kan hjälpa till, just nu känns det som att vi gör vad som helst för att det ska bli bra.

Ska också testa att utesluta mjölkprodukter och köpa hem probiotika :)

Svar på tråden Förkylningsastma??