• Anonym (Jonny)

Går man upp i vikt av choklad?

En arbetskompis till mig sa att att man går upp i vikt hur lite choklad man en äter. Jag har varit sjuk och inte fått i mig mer en 200-400 kcal per dag ca 2 veckor. Nu har jag kunnat börja äta choklad för ca 800 kcal varje dag utan att må illa. Är det möjligt att gå upp i vikt av 800 kcal choklad om man tidigare levt på 200 kcal/dag? Tränar inget utan måste vara sängliggande.

Själv så trodde jag att kroppen gjorde av med 1000-1500 i vila, då kan man väl inte gå UPP av 800 även om man levt på mindre tidigare?

• Svar på tråden Går man upp i vikt av choklad?
  • Anonym (sebbe)

Att man går upp i vikt hur lite choklad man än äter är inte sant. Men det stämmer säkert för vissa. Det är ju jätteindividuellt och har mycket med ämnesomsättningen att göra tror jag. 

Tror inte man behöver tänka på att förse kroppen med ett visst antal kalorier till varje pris, bara för att man varit sjuk. Följ din aptit.

• Meriall

Nej absolut inte. Jag hade en sjukperiod som du när jag bara åt choklad och jag gick ner i vikt då. Det är inget magiskt med choklad viktmässigt men det är bra för tänderna har jag hört. Något ämne som lurar bakterierna så de dör. Choklad innehåller dessutom mycket järn så ät det du. Mycket bättre än vanligt godis. Har tom fått det rekommenderat av dietist till barn med järnbrist som är petig med mat.

• Anonym (Jonny)

ÄR sjuk och kan inte behålla mycket mat. Ringde och rådfrågade läkaren och han sa att det bästa var att jag kunde få i mig nått så att jag inte blev allt för slö. Dom ska ta tag i det om det inte har gett sig innan måndag. Men tack för omtanken :)

Scalaren skrev 2016-10-26 16:09:59 följande:

Men om du har varit sjuk behöver du näring, inte godis.

• Höger

Du blir tjock om du äter mer energi än du hör av med. Men du kommer väga mer om du äter choklad varje kväll än om du väljer att inte göra det.

• CarroAN

Om jag inte är helt ute och cyklar blir det ju så att om kroppen hinner ställa in sig på svält tar den upp mer av det fett som den får i sig, och då kan man gå upp i vikt även om man äter en mindre mängd, i ditt fall skulle jag inte vara orolig för viktuppgång däremot.

• Bibbidi

Kalorier in, kalorier ut. Sen har alla olika basbehov, vissa behöver mer kalorier på än andra, andra har högre förbränning och kan äta mer än vad andra kan göra utan att gå upp. Sen om man levat på svält ett tag så är det klart att kroppen suger åt sig allt man proppar i sig. Men då hade det lika gärna kunnat handla om "omelett-kalorier".

Kroppen behöver mer än bara 800 kalorier per dag bara för att fungera dugligt, lägg sedan på att du är uppe och går en hel del och då krävs det ännu mer. Så nej, du går inte upp i vikt av enbart 800 kalorier per dag. Sen är det i princip skit samma var kalorierna kommer ifrån, man går inte upp i vikt av enbart 200/800 per dag.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Går man upp i vikt av choklad?