• elinos01

    kan dom sparka mig pga graviditet?

    Börjar mitt nya jobb på måndag. Idag fick jag ett positivt graviditetstest. Har dom laglig rätt att inte ge mig en fast tjänst efter min provanställning (6 månader) pga graviditeten? Är inom en statlig myndighet om det spelar någon roll.

  • Svar på tråden kan dom sparka mig pga graviditet?
  • yoshimi

    Ja de har laglig rätt att avsluta provanställningen, eftersom man inte behöver uppge skäl för uppsägningen.

    Tyvärr är provanställningar väldigt osäkra, men förhoppningsvis får du vara kvar ändå om du gör ett bra jobb.

  • ijwgapnj

    Enligt lag får du inte bli av med anställningen (ens om det är provanställning) pga graviditet. Du har rätt att t.o.m. ljuga om din graviditet om de specifikt skulle fråga. Skulle de avbryta din provanställning och det kan föranledas till att det beror på din graviditet kan du hävda att du blivit diskriminerad (enligt Diskrimineringslagen).

  • Virriga Vera
    ijwgapnj skrev 2016-10-26 21:17:19 följande:

    Enligt lag får du inte bli av med anställningen (ens om det är provanställning) pga graviditet. Du har rätt att t.o.m. ljuga om din graviditet om de specifikt skulle fråga. Skulle de avbryta din provanställning och det kan föranledas till att det beror på din graviditet kan du hävda att du blivit diskriminerad (enligt Diskrimineringslagen).


    Vilken lag då? Visserligen är detta från 2012, men här står det att det inte är olagligt.

    www.kollega.se/gravid-och-uppsagd

  • yoshimi
    ijwgapnj skrev 2016-10-26 21:17:19 följande:

    Enligt lag får du inte bli av med anställningen (ens om det är provanställning) pga graviditet. Du har rätt att t.o.m. ljuga om din graviditet om de specifikt skulle fråga. Skulle de avbryta din provanställning och det kan föranledas till att det beror på din graviditet kan du hävda att du blivit diskriminerad (enligt Diskrimineringslagen).


    Eftersom man inte behöver ange skäl till uppsägning är det i så fall upp till arbetstagaren att bevisa att skälet var graviditeten.
  • Anotherone

    Man kan också vända på det och tänka att ja, det kan bli så att din provanställning inte förlängs. Men arbetsgivaren kan ju ha helt andra skäl till det än att du är gravid. Om det har med kompetens, prestation eller annat att göra och där arbetsgivaren kan visa på att du inte har uppfyllt det som befattningsbeskrivningen kräver eller liknande.
    Men jag håller med om att det blir tuffare för arbetsgivaren eftersom det uppenbara kan tyckas vara just din graviditet.

Svar på tråden kan dom sparka mig pga graviditet?