• Lindisen1986

    Någon som haft det tufft på praktiken under SSK- utbildning?

    Hej!

    Jag är en 30- årig tjej som går fjärde terminen på sjuksköterskeutbildningen. Har varit en tuff utbildning och har det senaste året varit väldigt tufft både med medicintentor och omtentor, plus mått dålig psykiskt av personliga skäl. Är just nu ute på praktik inom somatiken och började i måndags. Går med en tjej från termin 6 som jag kommer bra överrens med och har en huvudhandledare som verkar bra. Dock är en av bashandledarna en riktig bitch. Jag är känslig i vanliga fall och är en ganska tillbakadragen person i situationer jag känner mig obekväm i. Jag vet att det är något som jag måste jobba på i min kommande roll som sjuksköterska, men är ju därför jag är ute på praktik för att lära mig. I alla fall skulle jag idag ta venprover på en patient och bashandledaren följde med. Jag hade inte gjort detta på ett år ca så var lite nervös. Tekniken kan jag men just att sticka en patient och få blod eller inte är alltid lika nervöst. Då bashandledaren är som hon är till sättet så blev jag ännu mer nervös när hon övervakade mig och fick sticka flera gånger innan det gick. Hon kritiserade mig framför patienten och jag kände hur mina tårar brände under ögonlocken men bet ihop. Efter detta känns det som hon ser ner på mig och tror inte jag kan något. Är ju därför jag är där eller?! Detta har gjort att jag är livrädd nu för att sticka någon patient och är rädd för att göra fel och har fått mig tappa lusten att gå dit igen! Hur hade ni gjort?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Någon som haft det tufft på praktiken under SSK- utbildning?
  • Anonym (Undersköterska)
    Anonym (en ssk) skrev 2016-10-27 11:52:10 följande:
    Jag har då aldrig mött så kompetent personal som uskorna på avdelningen! De är stabila, stannar länge, har massor av erfarenheter de nya får. 
    Exakt så.

    Vi kan oerhört mycket och jag gillar inte idiotförklaringar.

    Tack för dina fina ord.
  • Sjömamma

    Oj, som patient hade jag blivit vansinnig om handledaren stod och hetsade den nervösa praktikant som skulle sticka mig! Det är ju som att bädda för misslyckande, usch, det finns så många som inte borde jobba inom vården. Tur att de flesta gör ett bra jobb.

  • M1rella

    Visst ska man säga till en student som gör fel (uppfattade dock inte att du ts gjorde fel) men man ska ALDRIG göra det framför en patient. Man tar reflektion efter momentet är utfört och utanför patienten! Och alla kan missa på ett venprov, även om man har jobbat länge.

    Dessutom är det självklart att man som student blir nervös när man har en handledare som hänger över axeln vid venprover. Jag brukar alltid låta mina studenter ta venprover i lung och ro utan att jag hänger över axeln. Efteråt tar vi en reflektion där jag ger tips inför nästa blodprovtagning om studenten upplevde det svårt.

  • Anonym (Blä)
    Anonym (Sophia) skrev 2016-10-27 10:33:01 följande:

    Jag hoppade av utbildningen under första praktiken, nej fy för att behöva jobba i ett sådant bitter-fittigt arbetsklimat. Inkompetenta undersköterskor och överbelastade syrror med kort stubin och som äventyrar patientsäkerheten. Jag arbetar i en helt annan bransch idag och har kompletterat med privat sjukvårdsförsäkring.

    Du kanske borde läsa vidare till ambulanssjukvården eller barnmorska istället? Där trivs de jag hållt kontakten med bättre.


    Skönt att höra att du hoppade av, du passar verkligen inte till yrket! Tack!
  • Anonym (Hemskt)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-10-27 13:55:12 följande:

    Min praktik inom psykarin var hemsk. Hade två handledare varav den ena var på semester och den andra sjuk. Fick ingen att följa utan fick "fria" händer att göra vad jag ville (var på en avdelning för nyinsjukna i psykos). Första dagen blev jag tillsagd att gå in själv i läkemedelsrummet och dela mediciner. Delade då för hela passet, som jag gjort på andra avdelningar (alltså morgon och lunch medicinerna), en sjuksköterska kom in och idiotförklarade mig för att inte enbart dela morgonmedicinerna. Svårt när ingen säger vad man ska göra.

    Eftersom jag inte fick träffa någon handledare på ett par dagar så kontaktade jag skolan. Dom gjorde ingenting och noterade det bara. Varje dag skickade jag mail till dom och berättade att jag ännu inte hade någon handledare. Jag tog även upp det med den kliniska adjunkten på avdelningen varje dag. Jag fick träffa en av dom först vecka 5 av 6 i praktiken. Då hade jag min halvtidsbedömning (skulle haft den i vecka 3) med slutbedömning veckan därpå. Min handledare sa att hon inte kunde ge mig godkänt, trots att jag varit där och dom andra på avdelningen sett mig arbeta, för att hon ej varit där. Hon ville att jag skulle gå om praktiken trots 100% närvaro. Jag hade däremot skrivit "dagbok" varje dag jag varit där, vad jag hade gjort (möten med läkare, patienter och anhöriga, delat mediciner, inskrivningssamtal, utskrivningssamtal, egna samtal med patienterna ), kopplar det till litteratur/forsking samt skrivit reflektioner om vad jag varit med om (allt från samtal till bemötande, hur olika situationer hade kunnat hanterats bättre, vad jag skulle tänka på till nästa gång, utvärdering etc etc). Hon blev så sur att hon ställde sig upp och gick ut ur rummet. Pratade med läraren från skolan som läste igenom, vi utvärderade och hon sa åt mig att det var okej att fortsätta som jag gjorde. Samt att jag skulle försöka komma överens med handledaren. På slutbedömningen vägrade handledaren komma in i rummet med mig och läraren. Fick godkänt på praktiken. Vissa personer passar inte som handledare. Hade jag haft den praktiken i början på utbildningen hade jag kanske blivit så ledsen att jag skulle hoppa av. Besviken på både skolan och avdelningen gällande den praktiken. Varför jag inte kunde gå med någon annan fick jag aldrig svar på.

    Har nämt denna upplevelse under andra praktiker. Flera har sagt att jag borde ha fått underkänt och få gå om 6 veckors praktik. Konstigt. Nu är jag iallafall sjuksköterska och kollar tillbaka på praktikerna med avsky. Det är 1000 gånger värre att vara student än att jobba som sjuksköterska. Kram på dig!


    Jag har varit med om en liknande praktik. Helt fruktansvärt. Jag fick inte min praktik godkänd och det var min första praktik. Jag har aldrig varit med om så inkompetenta och bittra människor som på det stället och jag hoppade av utbildningen ganska snart efter detta. På den arbetsplatsen var många av USK riktiga bitterfittor, fruktansvärt elaka. Jag grät hemma före och efter varje pass. 

    Min handledare hade fel i huvudet och verkade hata folk i största allmänhet, min handledare från skolan var vek och feg och vägrade stå upp för mig.

    Det fanns fina ssk, usk och läkare på stället och de var alla överens om att jag gjorde ett fint jobb.

    Jag vet att jag hade otur och skulle aldrig låta något liknande hända idag (jag är betydligt starkare psykiskt idag) men det gav en besk bitter bismak av vad vården och vårdyrket innebar.
  • ernstina

    Jag var med om en liknande händelse fast som patient. Var inlagd för en mindre operation och fick frågan om en elev fick sätta en infart. Svarade att det gick bra, men förvarnade om att jag är väldigt svårtstucken. den stackars eleven gjorde ett försök men lyckades inte, och handledaren fräste något otrevligt innan hon tog över.
    Hon muttrade något om tafatta elever som försvårade hennes effektivitet.
    Jag svarade att eleven inte alls varit fumlig utan tvärtom stuckit ovanligt bra resultatet till trots. Handledaren gjorde 4 försök utan att lyckas, sen fräste hon åt mig och frågade om jag hade mycket ärr efter tidigare stick.
    Ja, svarade jag.
    Jaha, är du gammal pundare, får jag till svar.
    Nej, svarade jag. de flesta brukar försöka 5 gånger innan de skickar upp min på kemlab...

    Så ha förtröstan. Det finns nötter inom vården, tyvärr har du träffat en av dem. Kanske samma matrona som eleven jag berättat om hade. Tack och lov tror jag denna elev kände att jag stod på hennes sida och att hon inte gjort något fel.


    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Anonym (en ssk)
    Anonym (Hemskt) skrev 2016-10-28 08:20:01 följande:
    Jag har varit med om en liknande praktik. Helt fruktansvärt. Jag fick inte min praktik godkänd och det var min första praktik. Jag har aldrig varit med om så inkompetenta och bittra människor som på det stället och jag hoppade av utbildningen ganska snart efter detta. På den arbetsplatsen var många av USK riktiga bitterfittor, fruktansvärt elaka. Jag grät hemma före och efter varje pass. 

    Min handledare hade fel i huvudet och verkade hata folk i största allmänhet, min handledare från skolan var vek och feg och vägrade stå upp för mig.

    Det fanns fina ssk, usk och läkare på stället och de var alla överens om att jag gjorde ett fint jobb.

    Jag vet att jag hade otur och skulle aldrig låta något liknande hända idag (jag är betydligt starkare psykiskt idag) men det gav en besk bitter bismak av vad vården och vårdyrket innebar.
    Men sedan är det så att man i alla yrken alltid är underlägsen som student (inte "praktikant" eller "elev" när det gäller högskolestudier!). Det är inte bara i vården. 
  • Anonym (en ssk)
    monkees skrev 2016-10-28 08:32:24 följande:

    Många människor är svåra att "få blod ur" även för en MYCKET VAN sköterska.


    Visst, men ibland upplever jag bara att patienten träffat fel folk som sticker. Går ofta på stickhjälp, patienten säger att den är svårsticken, men det visade sig vara lätt och att det fanns riktigt bra kärl bara man tog sig tid att leta! :) Många har fel teknik använder fel material osv. 
  • Anonym (Hemskt)
    Anonym (en ssk) skrev 2016-10-28 11:50:39 följande:
    Men sedan är det så att man i alla yrken alltid är underlägsen som student (inte "praktikant" eller "elev" när det gäller högskolestudier!). Det är inte bara i vården. 
    Visst är det så. Men jag syftade på det där hemska, bittra, elaka rök-rumsbeteendet hos personalen på just det där stället.
  • nernu

    Bland kvinnor i vården kan man hitta de allra snällaste och allra elakaste människorna i hela världen. Tål man inte elaka kvinnor så är det fel yrke. Det är så man ryser. Ta ingen skit!

  • Söder73

    Jag hade tur och hade bra praktiker, alla utom en. Jag skulle ha praktik i 7 veckor på en kirurgavdelning, såg verkligen framemot detta! Får en handledare som är sur, otrevlig och pratar dålig svenska. I början fick jag titta på när hon jobbade, vilket var bra. Men HERREGUD! Hon gjorde grova tjänstefel hela tiden! Hon glömde ge dropp, hon dokumenterade knappt och när hon skulle ta venprov gick det till enligt följande: Hon kanske bara fick lite blod på första försöket, hon sparade röret, stack igen MED SAMMA NÅL och fick endast lite blod igen. Då öppnar hon korken på det första röret och häller i från rör nummer två! På det viset fick hon ett fyllt rör... För er som inte jobbar i vården: Man får absolut inte göra så!
    Nu var det såhär att jag var ingen ung student utan en 28-årig tvåbarnsmamma som dessutom var undersköterska i botten så jag sa ifrån. Då blir hon skitförbannad och säger att då får du klara dig själv! Eh, okej? Jag berättade allt för huvudhandledaren vilket ledde till att jag fick en ny underbar handledare! Jag hörde senare att den sura handledaren blev anmäld och sedan fick sparken.
    Under min tid som ssk har jag haft många studenter och verkligen gjort mitt yttersta för att dom ska trivas! Sen är det inte venprover som är det svåra med att vara ssk, tro mig! Det är ett roligt yrke så jag hoppas det inte finns så många som blir avskräckta pga bitterfittorna :)

Svar på tråden Någon som haft det tufft på praktiken under SSK- utbildning?