• Anonym (Hotad)

Hotad anonymt sms.

Jag har fått ett sms hot om att om jag inte gör en sak så kommer en kollega att ange mig för chefen med inspelat material. Jag vet inte vilken kollega som skickat detta till mig eftersom jag inte kan söka på numret. Jag har mina misstankar. Det är nog ett oregistrerat kontantkort. Kommer polisen ens bry du om att förundersökning detta eller kommer det att läggas ner?

• Svar på tråden Hotad anonymt sms.
  • Kjell2
    Anonym (Hotad) skrev 2016-10-27 09:45:03 följande:

Jag har fått ett sms hot om att om jag inte gör en sak så kommer en kollega att ange mig för chefen med inspelat material. Jag vet inte vilken kollega som skickat detta till mig eftersom jag inte kan söka på numret. Jag har mina misstankar. Det är nog ett oregistrerat kontantkort. Kommer polisen ens bry du om att förundersökning detta eller kommer det att läggas ner?

Exakt vad skulle du anmäla för? Av det jag läser har inget olagligt gjorts men jag kan ha missat något.

Ett sätt att få slut på detta är att gå till chefen och berätta om inspelning och det som hänt.
  • Prbgo

Är det nåt du har gjort och kan få sparken för?

Hursomhelst är det utpressning. Anmäl till polisen, men det kan ju bli svårt att bevisa vem som ligger bakom. Hade nog försökt förekomma utpressaren och pratat med chefen om detta.

• Anonym (Hotad)
    Kjell2 skrev 2016-10-27 09:48:19 följande:

Exakt vad skulle du anmäla för? Av det jag läser har inget olagligt gjorts men jag kan ha missat något.

Ett sätt att få slut på detta är att gå till chefen och berätta om inspelning och det som hänt.

Anmäla om hot av utpressning. Jag vet med mig själv att jag inte gjort något. Denna person vill att jag säger upp mig eller så kommer denne som den påstår att ange mig till chefen.
  • Fia 28
    Anonym (Hotad) skrev 2016-10-27 09:52:03 följande:
    Anmäla om hot av utpressning. Jag vet med mig själv att jag inte gjort något. Denna person vill att jag säger upp mig eller så kommer denne som den påstår att ange mig till chefen.
    Om du inte gjort något, så får den väl anmäla bäst den vill. 
  • Anonym (Hotad)

Jag har givetvis pratat med chefen om detta som tycker att jag ska polisanmäla. Jag undrar bara om en polisanmälan verkligen för nytta eller bara kommer att läggas på hög. Jag vill verkligen få reda på vem som är ute efter mig. Känns obekvämt att veta att någon sv mina kollegor hatar mig. Kan man spåra anonyma sms, eller jo det kan man väl men kommer polisen vilja lägga resurser på detta eller läggs det genast ner?

• Kjell2
    Anonym (Hotad) skrev 2016-10-27 09:52:03 följande:
    Att hota med att anmäla till polis eller chef är inte olagligt. Däremot att begära något i gengäld så möjligt att du har ett uttpressningsärende som kan intressera polisen.

Har du pratat med din chef tycker jag du ska gå till polisen. Även om de inte gör något nu kan det vara bra att bygga upp en liten hög så att om det händer upprepade gånger, eller till någon annan, så har polisen något att gå på. Sen är det aldrig dumt om chefen kan stå upp och säga något i still med "Hot har förekommit mot en kollega. Dettta ser vi allvarligt på och det är polisanmält".

• Anonym (Hotad)
    Kjell2 skrev 2016-10-27 09:59:49 följande:

Att hota med att anmäla till polis eller chef är inte olagligt. Däremot att begära något i gengäld så möjligt att du har ett uttpressningsärende som kan intressera polisen.

Har du pratat med din chef tycker jag du ska gå till polisen. Även om de inte gör något nu kan det vara bra att bygga upp en liten hög så att om det händer upprepade gånger, eller till någon annan, så har polisen något att gå på. Sen är det aldrig dumt om chefen kan stå upp och säga något i still med "Hot har förekommit mot en kollega. Dettta ser vi allvarligt på och det är polisanmält".

Ja det är sant. Jag är bara så arg och ledsen. Önskar att alla brott faktiskt utreddes. Eller att man som privatperson kunde betala för att spåra sms och samtal från anonyma hotare.
  • Kjell2
    Anonym (Hotad) skrev 2016-10-27 10:02:59 följande:
    Ja det är sant. Jag är bara så arg och ledsen. Önskar att alla brott faktiskt utreddes. Eller att man som privatperson kunde betala för att spåra sms och samtal från anonyma hotare.
    Att spåra en anonym telefon är svårt och på gränsen till omöjligt om användaren är skicklig.

Köp en telefon anonymt kontant, begagnad eller ny. Köp ett kontantkort utan att registrera namn eller annat. Använd under kort period på publik plats. Släng sen allt i havet eller eld upp.

Ingen person är då kopplad till telefon eller abonemang och telefonen är borta.

• Kjell2

Ett sätt at få stopp på detta kan vara att i samband med någon träff på jobbet, fika eller lunch t ex,  när den du misstänker är närvarande så säger du något i stil med

"Jag fick ett jätteotäckt anonymt sms. Titta här. Om jag inte sa upp mig skulle någon ljuga för chefen. Jag har pratat med chefen om detta och polisanmält. Är det någon annan som råkat ut för samma?"

• Fnollet
    Kjell2 skrev 2016-10-27 10:15:58 följande:

Ett sätt at få stopp på detta kan vara att i samband med någon träff på jobbet, fika eller lunch t ex,  när den du misstänker är närvarande så säger du något i stil med

"Jag fick ett jätteotäckt anonymt sms. Titta här. Om jag inte sa upp mig skulle någon ljuga för chefen. Jag har pratat med chefen om detta och polisanmält. Är det någon annan som råkat ut för samma?"

Tycker det också låter som en smart idé. Har din chef sagt att han ska vidta några åtgärder eller ta upp problemet med kollegorna?
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2016-10-27 10:15:58 följande:

Det skulle nog vara bättre om chefen tog upp det på något gruppmöte, där han/hon markerar tydligt att sådant inte är gångbart på den arbetsplatsen
  • MiasMamma
    Anonym (Hotad) skrev 2016-10-27 09:45:03 följande:

Vad innebär inspelat material?
  • Kjell2
    sextiotalist skrev 2016-10-27 11:19:42 följande:
    Det skulle nog vara bättre om chefen tog upp det på något gruppmöte, där han/hon markerar tydligt att sådant inte är gångbart på den arbetsplatsen
    Det har du helt rätt i. Mitt förslag ska nog mera ses som komplement eller andrahandsval
  • MiasMamma

Nja, nu hotar nog knappast någon med inspelad material bara så där. Någonting måste ju ha hänt som fick personen spela in era samtal och tom hotar dig med dem?

• Anonym (Eva)

Polisen gör inte nåt.Försök lösa detta på annat sätt.

• Anonym (Hotad)

Jag vet inte vad som skulle kunna vara inspelat? Det värsta jag kan komma på att jag isåfall har gjort är att jag snackat med kollegor om chefen. Vardags arbets snack. Inget specifikt men ibland är man missnöjd med förändringar. Men då har jag ju knappast snackat själv.

Svar på tråden Hotad anonymt sms.